بهینه سازی سایت (SEO)
چهارشنبه 12/مهر/1396 2192 سئو و بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت (SEO)

پیش از معرفی سئو بهتر است موتور های جستجو را معرفی کنیم؛ پس با ما در ادامه مطلب همراه بمانید.

سایت هایی که می توانید در آن ها موضوعات، مطالب، پرسش ها و دغدغه های خودتان را جستجو کنید و آن ها لیستی از سایت ها را به شما معرفی می کنند موتور های جستجو هستند. از معروف ترین و پرکاربرد ترین آن ها گوگل، یاهو است.
هر کشوری برای خود موتور جستجویی دارد مثلا موتور جستجوی ایران "پارسی جو" نام دارد.
از دیگر موتورهای جستجوی می توان به:
بینگ Bing
یاهو yahoo
اسک ask
ام اس ان msn
اینفواسپیس infospace
Yooz
Jasjoo
و...
اشاره کرد.
تمامی موتورهای جستجو ربات های جستجوگری (Crawl) دارند که با ورود به سایت ها تمامی اطلاعات آن ها که شامل نوشته، عکس و حتی فیلم هستند را به صورت یک فهرست (Index) جمع آوری کرده و در آرشیو خود ذخیره می کنند و در زمانی که شما کلمه ای را جستجو می کنید، با استفاده از آرشیوی که در اختیار دارند سایت های مرتبط با آن کلمه را به شما معرفی می کنند.

seo چیست

بخش سئو چگونه کار می کند؟

برای مثال شما قصد سفر به منطقه ای تفریحی، بکر و زیبا را دارید. شما فقط قصد تفریح دارید و هیچ اطلاعی از مناطق تفریحی اطراف خود ندارید و به قولی نمی دانید مقصدتان کجاست و به کجا قرار است بروید.
با این شرایط رسیدن به چنین مکانی سخت خواهد بود و حتی ممکن است در مسیر گم شوید!
حال ربات های جست و جو گر را به جای خود تصور کنید.
منطقه ی تفریحی بکر و زیبا همان سایت شماست. برای رسیدن به این منطقه به چه چیزهایی نیاز داریم؟
برای جواب دادن به این سوال، باید نکات زیر را در نظر داشته باشیم.

  • نکته اول

فرض کنید یکی از دوستان شما یک اسم و یا آدرسی از یک منطقه تفریحی به شما بدهد تا آنجا را راحت تر پیدا کنید، به نظر می رسد شما سریع تر و آسان تر به این منطقه دسترسی پیدا کنید. پس شما باید آدرسی را در اختیار ربات های جست و جو گر بگذارید تا آن ها نیز سایت شما را سریع تر و آسان تر پیدا کنند.

  • نکته دوم

داشتن نقشه از منطقه تفریحی، می تواند به ما در انتخاب بخش های مناسب کمک نماید؛ از این نکته می توان نتیجه گرفت که بهتر است نقشه سایت مرتبط با محتوای سایت را تهیه و در اختیار ربات های جستجوگر قرار داد تا آن ها صفحات سایت را به صورت فهرست وار در اختیار جست و جو گران آن مطلب قرار دهند.

  • نکته سوم

قبل از پرداختن به این نکته، می توان از خود پرسید: با وجود نقشه، بهتر نبود منطقه دارای مسیر، تابلو و نشانه های راهنما باشد؟
بله. یقینا وجود تابلو و نشانه در مسیر به ما کمک خواهد نمود، تمامی افراد از تابلوی راهنما که دارای استاندارد هستند درک کافی دارند. هر چه راه های دسترسی به منطقه ی تفریحی مشخص تر باشد، راه رسیدن به آن نیز سریع تر و آسان تر خواهد بود.
ربات های جست و جو گر نیاز به تابلو ها و کد های استاندارد در سایت دارند که این کد ها توسط برنامه نویس سایت پیاده سازی می شود. یک برنامه نویس موظف است راه های دسترسی ربات های جست و جو گر را فراهم نماید.
بعد از وظایف طراح و برنامه نویس سایت، باید چه کاری انجام داد؟!
اگر تمامی نکات بالا به درستی پیاده سازی شوند و موتور های جست و جو سایت شما را به دیگران معرفی کنند، افراد وارد سایت شما می شوند.

به نظر شما بازدید کنندگان سایت به دنبال چه چیزی هستند؟

حالا که سایت شما برای موتور های جست و جو شناخته شدند بهتر است ربات های جست و جو گر و بازدیدکنندگان سایت را یکی فرض کنیم.
آیا سایت شما جاذبه ی کافی برای بازدید مجدد و معرفی به دوستان را دارد؟
مطالب سایت دقیقا مثل جذابه های منطقه ی تفریحی ست، هر چقدر مطالب شما بروز، مفید و با کیفیت تر باشد، نه تنها موتور های جستجو سایت شما را بیشتر معرفی می کنند بلکه بازدیدکنندگان بیشتر به معرفی آن به دیگران راغبند و این چرخش باعث افزایش بازدید سایت شده و همین طور رتبه سایت شما در موتور های جستجو افزایش می یابد.

تاثیر شبکه های اجتماعی

امروزه بیشتر افراد از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، چگونه می توان از این فرصت استفاده کرد؟
اگر شما برای تجارت خود کانال یا صفحه ای در شبکه های اجتماعی داشته باشید و مطالب خود را به همراه آدرس (لینک) سایت درج کنید، بازدیدکنندگان بیشتری از طریق این شبکه ها با سایت شما ارتباط برقرار می کنند.
موتور های جستجو به این نوع لینک دهی اهمیت زیادی می دهند؛ بر عکس این روند صادق است، با قرار دادن لینک شبکه های اجتماعی در سایت خود می توانید مخاطبان خود را به بازدید از صفحه شبکه های اجتماعی خود دعوت کنید و هم چنین امکان معرفی خود را گسترش دهید.

راه کارهای ماندگاری

تا به اینجا اگر تمامی نکات بالا درست انجام شود (بخش سئو و درج مطالب با کیفیت)، باید سعی کنید مخاطبین خود را به سایت وفادار کنید، یکی از راه های شناخت علاقه مندان تعداد عضو و فالوور های شبکه های اجتماعی است، از راه های وفادار کردن بازدید کنندگان احترام به مخاطبان است، خیلی ها امروزه دوست دارند حرفشان (انتقاد و نظر) شنیده شود. در این صورت با ایجاد بخش نظرات در انتهای مطالب سایت به مخاطبان خود اجازه دهید در مورد مطلب نظر بدهند و به نظرات آن ها پاسخ دهید.
این باعث می شود که مخاطبین احساس نزدیکی کرده و اعتمادشان به سایت شما چند برابر می شود؛
مزیت دیگر درج نظر در سایت این است که آن ها برای شما تولید محتوا می کنند یعنی با نوشتن نظر خود محتوایی مرتبط وارد سایت شما می کنند؛ همین کار باعث می شود که سایت شما بروز شده و ربات های جست و جو گر با ورود به سایت متوجه به روز بودن آن خواهند شد.

چرا سئو

اگر شما نکات بالا را انجام ندهید، راه کارهای دیگری برای معرفی سایت خود دارید اجازه بدهید بخشی از آن ها را بررسی کنیم:

  • تراکت

با پخش کردن تراکت در سطح شهر یا منطقه کاری خود شاید بتوانید چند بازدید کننده جذب نمایید، به نظر شما این کار چقدر ماندگار است؟ چند روز بطور پیوسته تراکت پخش می کنید و وسعت محیطی که تحت پوشش قرار می دهید چقدر است؟
در صورتی که مطالب شما در سایت، سال ها می ماند و مرزی برای بازدید کنندگان نیز قائل نمی شوید؛

هزینه چاپ و پخش تراکت را هم محاسبه کرده اید!؟

  • بنر تبلیغاتی

درج تبلیغ در سایت های دیگر خیلی خوب است، برای سایت شما بازدید جمع می کند اما اگر بازدیدکنندگان وارد سایت شما بشوند و با مطالب اندک و ضعیف روبرو شوند، مجددا به سایت شما بر نمی گردند، فراموش نکنید شما به ازای هر کلیک پولی پرداخت کرده اید و یا جایگاه بنر را ماهیانه اجاره کرده اید و توجه داشته باشید فرصت شما محدود است.

  • تبلیغ در گوگل

شما با معرفی کلید واژه به گوگل و تعیین مبلغی به ازای هر کلیک (به دلار) از گوگل می خواهید که سایت شما را معرفی کند. باز هم مثل حالت قبل اگر سایت مطالب اندک و ضعیف داشته باشد، بازدیدکنندگان دیگر به سایت شما بر نمی گردند؛
در ضمن به یاد داشته باشید که تحریم ایران توسط گوگل امکان درج تبلیغ به صورت مستقیم را از ما گرفته است و باید از طریق شرکت های واسط، این کار انجام شود، نتیجه ی آن زیاد شدن هزینه تبلیغات و هم چنین عدم شفاف سازی است؛ چرا که شما دسترسی به پنل تبلیغاتی گوگل ندارید یا اگر هم شرکت واسط به شما اجازه دسترسی بدهد مبلغی را دریافت می کند.

اهمیت سئو در بازاریابی اینترنتی

با توجه به موارد بالا بهتر است بگوییم که ماندگار ترین راه استفاده از سئو و درج مطالب با کیفیت است، چرا که یک مطلب باعث می شود سال ها برای شما بازدیدکننده بیاورد و لازم نیست که همیشه برای جمع کردن بازدیدکننده پول خرج کنید.

رفتارهای اشتباه

شاید تبلیغاتی با عنوان تقویت سئو سایت دیده باشید، قرار دادن بک لینک و نرم افزار برای افزایش بازدید یا موارد مشابه از روش های غیر استاندارد است؛ گوگل برای اینکه سایت را از لحاظ کیفیت دسته بندی کند از الگوریتم هایی استفاده می کند که همیشه در حال بروزرسانی (آپدیت شدن) هستند، این الگوریتم ها به اندازه ی قوی است که تمامی موارد مشکوک را کشف کرده و به سایت امتیاز منفی می دهند. رفتار های اشتباه در سئو از مضرات این روش است و در آینده برای برگرداندن سایت به رتبه ی قبلی باید هزینه ای چند برابر پرداخت نمود. در مورد هوشمندی گوگل بیشتر بخوانید:هوشمندی گوگل

به قوانین سئو پایبند باشید

برای بالا بردن سایت خود نیازی به انجام کار های غیر متعارف نیست؛ اگر به استاندارد بودن کد های سایت اطمینان دارید با خیال راحت فقط مطلب درج کنید تا سایت شما برای گوگل سایت با اهمیتی شود؛
در درج محتوای سایت این نکات را فراموش نکنید:
از کلیدواژه های خوب استفاده کنید
مطلب خود را مناسب نیاز جامعه و با توجه به احتمال جستجو تدوین کنید

در مورد سئو و CTR بیشتر بدانید:CTR یا نرخ کلیک چیست؟

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)