چالش خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت و نرم افزار
شنبه 27/بهمن/1397 1066 تحلیل و بررسی

چالش خدمات پشتیبانی و نگهداری سایت و نرم افزار

معمولا بیشترین چالشی که در بین کسب و کارها وجود دارد هزینه مربوط به خدمات پشتیبانی و نگهداری وب سایت ها و نرم افزارها است.

تامین بودجه برای پشتیبانی

برای مدیران و صاحبان کسب و کار در واقع پذیرفتنی نیست که وقتی یک نرم افزار را خریداری کرده اند؛ مجدد باید در سال دوم و سر رسید آن هزینه ای مجدد پرداخت کنند و به قول معروف هزینه اضافه پرداخت کنند و می گویند ما نگهداری لازم نداریم. ولی آیا این همه ی داستان است؟ با ما تا انتها بمانید شاید بتوانیم تکلیف این پول به ظاهر اجباری را تا حدودی مشخص کنیم.

هزینه پشتیبانی

هزینه و پولی که بابت پشتیبانی سایت و نرم افزار پرداخت می شود درست مثل پولی است که بابت بیمه می پردازید. هر چند برخی افراد هیچ هزینه بابت بیمه ها نمی پردازند و یکسری افراد دیگر در حد توان این کار را انجام می دهند.

در مورد پشتیبانی نرم افزار و سایت هم قضیه به همین شکل است با این تفاوت برجسته که سود حاصل از خرید پشتیبانی در همان لحظه وارد جیب خریدار می شود ولی در بیمه ها در اغلب اوقات اینطوری نیست و شاید حتی یکبار هم از بیمه ها استفاده نشود و وقتی خدایی ناکرده اتفاق ناخوشایندی بیفتد از آن به بعد طی مراحل سخت اداری بتوانید از آن استفاده نمایید.

در حوزه IT اما بدین شکل نیست. معمولا در قراردادهای پشتیبانی از بروز خطا و مشکل و رفع آن در سریع ترین زمان اشاره می شود.
یک شرکت که پشتیبان نرم افزاری شما می شود جوری طرح ریزی می کند که شما با خطا و مشکل روبرو نشوید و شما را از مخاطرات این حوزه دور می کند.

بک آپ گیری

مثلا شرکت ما وقتی پروژه ای از صفر تا صد را انجام می دهد پشتیبانی آن را برای سال اول رایگان انجام می دهد. کسانی که تا به حال پروژه ای را از صفر استارت زده اند می دانند سال اول پشتیبانی از دشوارترین سال های است چرا که در سیستم ها معمولا چند ماهی طول می کشد تا پایدار شوند و همچنین کاربران استفاده از آن را فرا گیرند و مدتی زمان می خواهد که تیم پشتیبانی شرکت ما با صبوری و همراهی مشتریان خود تمام این موانع را برطرف می کند.

نکاتی که در قراردادهای پشتیبانی باید به آن دقت داشت:

ابتدا باید این مورد را مشخص کنیم که قرارداد پشتیبانی باعث می شود که یک تیم مجرب همیشه مراقب سایت و نرم افزار شما است و نگرانی خاصی از این بابت ندارید به شرطی که نکات زیر را در بستن قرارداد رعایت کنید:

رفع خطای احتمالی: شرکت باید متعهد شود تمامی خطاهای سیستمی را در زمان معین شده رفع نماید.

آموزش کاربران: مشخص کنید پس از پایان پروژه و هنگام تحویل، شرکت سازنده آموزش های حضوری، ویدئویی، PDF و یا از راه دور را به شما ارائه دهد.

بک آپ گیری: وقتی شما سایتی را طراحی می کنید و آن را روی هاست قرار می دهید از شما وجه دریافت می شود و معمولا هاستینگ ها بک آپ 1 ماه گذشته شما را نگهداری می کنند (مگر خلافش ثابت شود) بعنوان نمونه ما موردی داشتیم که هاستینگ هیچ مسئولیتی در قبال داده ها نداشته و بک آپ تهیه نکرده بود. حتما از این موضوع مطلع شوید و در انتخاب هاستینگ خود وسواس زیادی داشته باشید.

در شرکت دات نرم افزار از تمامی اطلاعات روزانه چند مرتبه کپی و بکاپ گرفته می شود و در بازه های تعریف شده این اطلاعات از سرور شرکت خارج و در محل دیگری ذخیره می شود. ما تمام این روندها را به مشتریان خود نشان می دهیم.

آپدیت ورژن جدید: در مواردی که شما محصول آماده ای را تهیه می کنید قسمتی از پول پشتیبانی صرف نصب نسخه های جدید برای نرم افزار می شود. معمولا هر چه به سمت جلو می رویم ظاهر و کارکرد نرم افزارها تغییر می کند و بهتر می شود و شما از این بابت همیشه یک نرم افزار به روز خواهید داشت. ما در محصول انبار آنلاین خود، همیشه در بازه های مشخص آپدیت هایی را برای مشتریان ارائه می دهیم. برای نسخه ها و نرم افزارهای سفارشی، سایت های طراحی شده و برنامه های سفارشی درباره این نکته برنامه ریزی کنید و شرایط آپدیت را جویا شوید.

بک آپ گیری از داده ها

پشتیبانی ورود محتوا نیست

در برخی موارد دیده شده کارفرمایی انتظار تولید و درج محتوای اولیه برای وب سایت و نرم افزار خود را دارد. که لازم است بدانید این یک مقوله جدا از پشتیبانی فنی است.

شما به شخص و تیمی احتیاج دارید که در نویسندگی و تهیه محتوا در آن زمینه مشخص مهارت و خلاقیت داشته باشد و اگر انتظار این مورد را از پشتیبانی دارید حتما لازم است آن را اعلام کنید چون تهیه محتوا جزو استانداردهای شغل برنامه نویسی و طراحی سایت نیست.

هر چند در مواردی دیده شده شرکت ها کار تولید محتوا را انجام می دهند ولی کارفرما باید به سابقه مجری در این زمینه حتما دقت کنید، صرف کپی کاری و جمع آوری مطلب از اینترنت (عین تحقیقات زمان مدرسه و دانشگاه) تولید محتوا نیست. حتما دقت داشته باشید مطلبی برای سایت مفید است که غیر تکراری و حرف جدید و به درد بخوری داشته باشید.

این را هم می دانید که قطعا تهیه و درج محتوا هزینه ای جداگانه از طراحی و تست نرم افزار و سایت دارد.

وقتی حرفی برای گفتن ندارید هزینه ای بابت SEO نپردازید

از رقبا عقب نیفتید

دنیا دیگر دنیای سابق نیست که بتوان با یک ایده تاریخ مصرف گذشته و یک کیفیت نصف و نیمه جلو رفت. یک تیم پشتیبان و کارآمد همیشه ایده ها و چالش های پیش روی شما را مشخص می کند و شما با اتکا به آن ها می توانید سایت و نرم افزار بهینه تری را نسبت به قبل داشته باشید و از رقبا عقب نیوفتید و به عبارتی تیم پشتیبانی و محتوا، باغبان گلستان شما هستند و این تفاوت هزینه ای است که بابت بیمه و پشتیبانی وب سایت و نرم افزار خود پرداخت می کنید.

اگر در زمینه قراردادهای پشتیبانی و کارهایی که طبق این قرارداد انجام می شود تجربه و نظری دارید، خوشحال میشیم با ما در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)