پورتال ها (Portal)
پورتالها، وب سایت های پویای جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال می کنند . پورتال ها (Portal)
پورتالها، وب سایت های پویای جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال می کنند به عبارت دیگر مجموع چند وب سایت پویا که برای رسیدن به هدفی خاص در کنار هم قرار گرفته اند را می توان پورتال نامید.پرتابل یک سیستم کاربر محور است.
به عنوان مثال پورتال خبری می تواند از چند سایت داینامیک تشکیل شده باشد که هر یک امکانات خاصی چون عضو گیری، انتشار اخبار، انتشار تصاویر، نظر سنجی و ... را در اختیار مدیران آن قرار دهد. تمام ویژگیهای یک سایت پویا می تواند در یک پورتال نیز صدق کند.
نکته: معمولاً پورتال ها توسط سازمانها، گروهها و شرکتها خریداری می شوند. به دلیل نیاز به بروز رسانی بخشهای مختلف اداره آنها توسط یک فرد بسیار مشکل است مگر آنکه به چشم یک کار حداقل پاره وقت به آن نگاه شود.
یکی از مهمترین تفاوت بین پورتال و وب سایت جنبه اقتصادی آن است. پورتال ها عموما" برای کسب درآمد ساخته شده اند. بیشتر پورتال ها درآمد های خود را از طریق تبلیغات بدست میآورند.
پورتال معمولا حاوی مطالبی است که جنبه اطلاعات عمومی دارد. داده هایی که از منابع مختلف بر روی یک پورتال جمع آوری می شوند، دارای پراکندگی فراوانی هستند. به همین علت، در بسیاری از پورتال ها، ابزارهایی مانند Directory قرار داده می شود تا این اطلاعات را طبقه بندی نماید.
یک وب پورتال سرویسهای متعددی را در اختیار کاربران و مدیران سایت قرار می دهند مانند مدیریت محتوا ، پرداخت اینترنتی ، پست الکترونیکی ، جستجو ، نظر سنجی ، عضویت ، اخبار و ...
پورتال ها به طور کلی به 5 دسته تقسیم می شوند:
1- (تخصصی) Specialized Portals
2-(علمی) knowledge Portals
3- (سرمایه گذاری) Enterprise Portal
4-(شرکتی) Corporate Portal
5- (تجاری) Commerce Portal
6-(شهری) City Portal
پورتالها، وب سایت های پویای جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال می کنند به عبارت دیگر مجموع چند وب سایت پویا که برای رسیدن به هدفی خاص در کنار هم قرار گرفته اند را می توان پورتال نامید.پرتابل یک سیستم کاربر محور است.
به عنوان مثال پورتال خبری می تواند از چند سایت داینامیک تشکیل شده باشد که هر یک امکانات خاصی چون عضو گیری، انتشار اخبار، انتشار تصاویر، نظر سنجی و ... را در اختیار مدیران آن قرار دهد. تمام ویژگیهای یک سایت پویا می تواند در یک پورتال نیز صدق کند.
نکته: معمولاً پورتال ها توسط سازمانها، گروهها و شرکتها خریداری می شوند. به دلیل نیاز به بروز رسانی بخشهای مختلف اداره آنها توسط یک فرد بسیار مشکل است مگر آنکه به چشم یک کار حداقل پاره وقت به آن نگاه شود.
یکی از مهمترین تفاوت بین پورتال و وب سایت جنبه اقتصادی آن است. پورتال ها عموما" برای کسب درآمد ساخته شده اند. بیشتر پورتال ها درآمد های خود را از طریق تبلیغات بدست میآورند.
پورتال معمولا حاوی مطالبی است که جنبه اطلاعات عمومی دارد. داده هایی که از منابع مختلف بر روی یک پورتال جمع آوری می شوند، دارای پراکندگی فراوانی هستند. به همین علت، در بسیاری از پورتال ها، ابزارهایی مانند Directory قرار داده می شود تا این اطلاعات را طبقه بندی نماید.
یک وب پورتال سرویسهای متعددی را در اختیار کاربران و مدیران سایت قرار می دهند مانند مدیریت محتوا ، پرداخت اینترنتی ، پست الکترونیکی ، جستجو ، نظر سنجی ، عضویت ، اخبار و ...
پورتال ها به طور کلی به 5 دسته تقسیم می شوند:
1- (تخصصی) Specialized Portals
2-(علمی) knowledge Portals
3- (سرمایه گذاری) Enterprise Portal
4-(شرکتی) Corporate Portal
5- (تجاری) Commerce Portal
6-(شهری) City Portal
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.