آیا کسب و کارهایی که با اتوماسیون بازاریابی کار می کنند اشتباه می کنند
با یک تحقیق ساده می توان دریافت کسب و کار هایی که با اتوماسیون بازاریابی کار می کنند خیلی موفق تر هستند. چگونه با اتوماسیون بازاریابی و فروش کسب و کارتان را سریع رونق دهید
Marketing Automation مجموعه ای از ابزارها و تکنیک ها برای بازاریابی و فروش تمرکز دارد.
با گسترش علم و فناوری و در دسترس قرار گرفتن آن برای کسب و کارها فرصت تازه ای فراهم شده است که علاوه بر انجام راحت تر و سریع تر کارهای قبلی ایده های تازه ای را وارد بازاریابی خود کنند.
در این بین اتوماسیون بازاریابی و فروش بخش مهمی از تحول دنیای بازاریابی و برای عقب نیفتادن باید از آن استفاده نمود.
ساده ترین مثالی که می توان برای اتوماسیون بازاریابی زد همین دریافت ایمیل و یا شماره تلفن افراد در سایت است. مثلا ما در سایت مان یک pdf رایگان، ارزشمند و مفید را به کاربران پیشنهاد می دهیم که آن ها با دادن ایمیل می تواند آن را دانلود کند و سایت بلافاصله بعد از دریافت ایمیل مجموعه ای از کارهای از قبل تعریف شده را انجام می دهد و سلسله ایمیل های را برای کاربر می فرستد تا نهایتاً منجر به خرید کاربر از سایت می شود.
حالا اینجا یک مثال ساده بود و به جزئیات آن نپرداختیم ولی به این فرایند خودکارسازی بازاریابی می گویند.
در تعریف علمی اتوماسیون بازاریابی آمده است که هر نوع خودکار سازی کارهای تکراری اما مهم در حوزه بازاریابی و فروش با این هدفی مشتریان را با نرخ بیشتر، در زمان کوتاه تر و با هزینه کمتر در مسیر قیف فروش قیف بازارایی حرکت دهد و هدایت کند.
اتوماسیون بازاریابی در صورتی که از آن صحیح استفاده شود می تواند برای بازاریابان و کسب و کارها مفید باشد و راندمان را بالا ببرد
شرکت های بسیاری در سطح ایران و جهان راهکار های مربوط به اتوماسیون بازاریابی و فروش را ارائه می دهند و مسئله انتخاب نرم افزار مناسب را برای کسب و کارها آسان و راحت کرده است ولی کسب و کارها باید ابتدا استراتژی و فرایندهای بازاریابی خود را تعیین کند و بعد نسبت به استقرار آن در شرکت و سازمان خود اقدام کنند.
بحث مقایسه و انتخاب پلتفرم ها و نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی شبیه بحث هایی است که در انتخاب زبان برنامه نویسی مطرح می شود، قطعاً چنین بحث هایی مفید است اما اگر کسی نداند که می خواهد چه کاری انجام دهد، اگر فرآیند کسب و کار و الگوریتم های برنامه خود را نداند، اگر برای توسعه آتی برنامه ریزی نکرده باشد، چنین بحث هایی می تواند بسیار گمراه کننده باشد.
نرم افزار اتوماسیون بازاریابی
توسط این نرم افزارها برای مشتریان پیام های خصوصی ارسال می کنیم و همچنین توسط این نرم افزارهای یک پیگیری ادامه داری را با مشتری خواهید داشت. نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی با استفاده از روش هایی که شما تعیین میکنید برای مخاطبان پیام ارسال می کند و همچنین میتوانید پیگیری هایی که انجام داده اید را در آن ثبت کنید.
هیچ یک از مشتریان و خریداران احتمالی دوست ندارد برای خرید تحت فشار قرار گیرد و هر روز با آن ها تماس تلفنی گرفته و اصرار برای خرید انجام شود و یا با سوالاتی از قبیل چرا نمی خرید و غیره اذیت شوند. بازاریابان و کسب و کار ها می توانند همیشه یک سری محتوا و مطالب مفید برای خریداران آماده کند و برای وی ارسال کنند تا به شفافیت ذهن خریدار و اینکه نشان دهید متخصص هستید کمک کنید.
با استقرار یک سیستم نرم افزاری می توانید خیلی راحت این کار های روتین و تکراری را برای همه یکسان اجرا کنید.
برای مثال ما در محصول انبار آنلاین خود دقیقا این کار را انجام داده ایم و از اتوماسیون بازاریابی اختصاصی شرکت استفاده کرده ایم.
روال کار به چه شکل است
روال کار بدین صورت تعریف نموده ایم در ابتدا پیشنهاد دموی رایگان نرم افزار را به کاربران می دهیم و می گوییم اگر می خواهید دمو ما را دریافت کنیم ایمیل و تلفن همراه خود را ثبت کنید. بلافاصله بعد از آن کمپین سرنخ هایی انبار آنلاین شروع می شود. در اولین ایمیل که خوش آمد گویی است نام کاربری و کلمه عبور استفاده از نرم افزار برای کاربر ارسال می شود سپس در بازه های مشخص محتوای مناسب از جمله سوالات متداولی است که از همکاران فروش پرسیده است برای سرنخ ها ارسال می شود و این کار به صورت خودکار انجام می شود. تا به حال در این کمپین حدود 500 کاربر شرکت نموده اند.
همچنین این امکان را در اختیار کاربر قرار می دهیم که هر وقتی دوست داشت از کمپین خارج شود با ما تا آخر عمرمان یک ایمیل و پیامک هم به آن شخص نمی دهیم.
این یک مثال و نمونه واقعی از اتوماسیون های بازاریابی است.
در برخی نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری ماژول بازاریابی و فروش گنجانده شده است و یا به صورت ماژول می توانید آن را تهیه کنیم افرادی که با اتوماسیون بازاریابی کار می کند باید در حوزه های زیر هم اطلاع کافی داشته باشند:
- استراتژی محتوا
- ایمیل مارکتینگ
- مدیریت ارتباط با مشتری
- مدیریت بازاریابی
- بخش بندی مشتریان و بازار
- بازاریابی درونگرا
- طراحی و تحلیل فرایند ها
- تحلیل عددی داده های کسب و کار
در دنیای امروز، باید سریع تر از هر زمانی بدویم تا بتوانیم در همان نقطه که هستیم باقی بمانیم.
فیلیپ کاتلر
ادامه بررسی مفهوم بازاریابی اشاره می کنیم: تعریف انجمن اساتید بازاریابی آمریکا از بازاریابی 1935
بازاریابی اجرای فعالیت هایی در فضای کسب و کار است که جریان کالا و خدمات را از تولید کننده به سمت مصرف کننده هدایت می کند.
تعریف انجمن بازاریابی آمریکا 1985
بازاریابی یکی از وظایف سازمانی و مجموعه ای از فرآیندهای مرتبط با خلق ارزش، اطلاع رسانی درباره آن ارزش و تحویل آن به مشتری است. بازاریابی همچنین مدیریت ارتباط با مشتری راه به شکلی که منافع سازمان وظیفه آنان را تامین کند شامل می شود.
تعریف انجمن بازاریابی آمریکا 2004
بازاریابی فرایند برنامه ریزی و اجرای فعالیت های مربوط به شکل گیری قیمت گذاری ترویج و توزیع ایده ها کالا ها و خدمات است به شکلی که در تبادل تبادلات انجام شده اهداف فردی و سازمانی تامین شوند.
تعریف بازاریابی کاتلر
بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه ارزش، با هدف تامین نیازهای یک بازار هدف، همزمان با کسب سود است.
بازاریابی نیاز ها و خواسته های تامین نشده را تشخیص می دهد؛ بازار آن را تعریف کرد حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه اش را برآورد می کند. مشخص می کند که کدام بخش از بازار می تواند بهتر تامین کننده محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می کند.
با ایمیل مارکتینگ آشنا شوید:ایمیل مارکتینگ
برای مشاوره می توانید با این شماره تماس بگیرید: 02182801803
با گسترش علم و فناوری و در دسترس قرار گرفتن آن برای کسب و کارها فرصت تازه ای فراهم شده است که علاوه بر انجام راحت تر و سریع تر کارهای قبلی ایده های تازه ای را وارد بازاریابی خود کنند.
در این بین اتوماسیون بازاریابی و فروش بخش مهمی از تحول دنیای بازاریابی و برای عقب نیفتادن باید از آن استفاده نمود.
ساده ترین مثالی که می توان برای اتوماسیون بازاریابی زد همین دریافت ایمیل و یا شماره تلفن افراد در سایت است. مثلا ما در سایت مان یک pdf رایگان، ارزشمند و مفید را به کاربران پیشنهاد می دهیم که آن ها با دادن ایمیل می تواند آن را دانلود کند و سایت بلافاصله بعد از دریافت ایمیل مجموعه ای از کارهای از قبل تعریف شده را انجام می دهد و سلسله ایمیل های را برای کاربر می فرستد تا نهایتاً منجر به خرید کاربر از سایت می شود.
بحث مقایسه و انتخاب پلتفرم ها و نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی شبیه بحث هایی است که در انتخاب زبان برنامه نویسی مطرح می شود، قطعاً چنین بحث هایی مفید است اما اگر کسی نداند که می خواهد چه کاری انجام دهد، اگر فرآیند کسب و کار و الگوریتم های برنامه خود را نداند، اگر برای توسعه آتی برنامه ریزی نکرده باشد، چنین بحث هایی می تواند بسیار گمراه کننده باشد.
هیچ یک از مشتریان و خریداران احتمالی دوست ندارد برای خرید تحت فشار قرار گیرد و هر روز با آن ها تماس تلفنی گرفته و اصرار برای خرید انجام شود و یا با سوالاتی از قبیل چرا نمی خرید و غیره اذیت شوند. بازاریابان و کسب و کار ها می توانند همیشه یک سری محتوا و مطالب مفید برای خریداران آماده کند و برای وی ارسال کنند تا به شفافیت ذهن خریدار و اینکه نشان دهید متخصص هستید کمک کنید.
با استقرار یک سیستم نرم افزاری می توانید خیلی راحت این کار های روتین و تکراری را برای همه یکسان اجرا کنید.
برای مثال ما در محصول انبار آنلاین خود دقیقا این کار را انجام داده ایم و از اتوماسیون بازاریابی اختصاصی شرکت استفاده کرده ایم.
همچنین این امکان را در اختیار کاربر قرار می دهیم که هر وقتی دوست داشت از کمپین خارج شود با ما تا آخر عمرمان یک ایمیل و پیامک هم به آن شخص نمی دهیم.
این یک مثال و نمونه واقعی از اتوماسیون های بازاریابی است.
در برخی نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری ماژول بازاریابی و فروش گنجانده شده است و یا به صورت ماژول می توانید آن را تهیه کنیم افرادی که با اتوماسیون بازاریابی کار می کند باید در حوزه های زیر هم اطلاع کافی داشته باشند:
بازاریابی نیاز ها و خواسته های تامین نشده را تشخیص می دهد؛ بازار آن را تعریف کرد حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه اش را برآورد می کند. مشخص می کند که کدام بخش از بازار می تواند بهتر تامین کننده محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می کند.
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.