چگونه نرخ کلیک (CTR) سایت را افزایش بدهیم؟
سه شنبه 03/اسفند/1400 617 سئو و بهینه سازی سایت

چگونه نرخ کلیک (CTR) سایت را افزایش بدهیم؟

تمام تلاش شما برای اینکه بتوانید بهترین رتبه ها را در نتایج گوگل بگیرید، این است که کاربران بیشتری شما را پیدا کرده و وارد سایت شما بشوند. به همین دلیل شاخصی به نام نرخ کلیک یا CTR اهمیت فراوانی دارد. توجه به نرخ کلیک در سال های اخیر به یکی از مهم ترین دغدغه های سئو کاران و وب مستران تبدیل شده و استفاده اصولی از آن باعث می شود سایت شما پیشرفت فاحشی در نتایج جست و جو داشته باشد. اگر سئو را کامل نمی شناسید روی لینک مقابل بزنید: شناخت سئو

CTR چیست؟

برای شناخت بهتر CTR اول باید بدانیم که این اصطلاح مخفف چه عبارتی است؟ در واقع CTR، مخفف عبارت Click Through Rate است که نزدیک ترین ترجمه آن می شود نرخ کلیک بعد از این که کاربران در موتور های جستجویی مانند گوگل سرچ می کنند با نتایج مختلفی رو به رو می شوند و سپس باتوجه به نیازی که دارند روی یکی از نتایج نمایش داده شده کلیک می کنند. این موضوع این را می گوید که فقط درصد خاصی از کاربران روی سایت شما کلیک می کنند. CTR در اصل به درصدی از کاربران گفته می شود که از بین نتایج جست و جو شده، روی لینک وب سایت شما کلیک می کنند و مطلب محصول شما را برای مطالعه خرید انتخاب می کنند. واضح است که هر چه CTR افزایش یابد، نتایج نشان داده شده سایت شما برای کاربران قابل قبول تر بوده است.

نرخ کلیک چگونه روی رتبه تبلیغ (AD rank) اثر می گذارد؟

CTR تنها نشان دهنده مرتبط بودن تبلیغ به جست و جو کننده نیست. این معیار می تواند رتبه تبلیغ شما در موتور های جست و جو را هم تحت تاثیر خود قرار دهد. رتبه تبلیغ موقعیت تبلیغ شما را در صفحه نتایج جست و جو تعیین می کند. همه ما خیلی خوب می دانیم که PPC یک مزایده خالص نیست. موقعیت های بالاتر همیشه به تبلیغ هایی که پول بیشتری پرداخت کرده اند نمی رسد. همه چیز به رتبه تبلیغ شما بستگی دارد. هر چقدر این رتبه بیشتر باشد جایگاه شما نیز در موتور های جستجو بالاتر قرار می گیرد.

CTR هم یک معیار بزرگ در فرمول رتبه تبلیغ است. نکته ای که باید به آن توجه کنید پیچیده بودن فرمول رتبه تبلیغ است. گوگل سعی می کند click through rate واقعی شما را در برابر نرخ کلیکی که انتظار دارد بسنجد و بررسی کند. پس اگر تبلیغات زیادی داشته باشید که بیشتر آن ها CTR پایینی دارند گوگل فرض می کند که تبلیغ جدید هم نرخ کلیک پایینی را خواهد داشت و به احتمال زیاد رتبه کمی در صفحه به آن اختصاص می دهد.
به همین خاطر است که درک CTR و تاثیر آن بر روی تبلیغ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر چقدر click through rate شما پایین تر باشد موقعیت تان در صفحه نتایج هم پایین می آید. این موضوع ربط زیادی به مقدار پول پرداخت شده ندارد.

CTR در سئو

چگونه نرخ CTR سایت را بالا بریم؟

1- عنوان صفحه در نتایج جستجو

عنوان هر صفحه از وب سایت شما به وسیله تگ title که در header صفحه جای دارد تعیین می شود به طور میانگین فضای موجود برای تیتر در حالت جست و جو 70 کاراکتر می باشد که به شما اجازه می دهد از کلمات جذابی در آن استفاده کنید. بعضی عبارات می باشند که در فضای وب ترویج یافته و نشان دهنده یک معنی مشخص به کاربر می باشند. به صورت معمول درصد بیشتری از کاربران با دیدن این کلمات در عنوان صفحه روی آن کلیک می کنند.

برای مثال می توان به کلمه های زیر اشاره کرد: امروز، همین در حال حاضر، سریع، گام به گام، راحت، بی آلایش، ارزان، مجانی، چه می باشد و … به کار گیری از این لغات در عنوان صفحه قادر است شانس شما را برای افزایش CTR به شدت ارتقاء بدهد.

کلمه های دیدنی بسته به نوع تجارت شما و هدف کاربر از جست و جو متفاوت می باشد.

2- سئو نمایش توضیحات متا در نتایج جستجو

توضیحات متا دقیقا زیر عنوان نشان داده می شوند و فضایی بزرگ تر اما با فونت کوچک تر در دست شما قرار می دهد. به طور میانگین تعداد کاراکتر هایی که در قسمت توضیحات نشان داده می شود 168 کاراکتر می باشد اما با دقت به عبارت جست و جو کرده و محتوای صفحه ممکن می باشد گوگل متنی کوتاه تر و یا حتی بلند تر را به کاربران نمایش دهد.

هنگام تایپ کردن توضیحات متا تلاش کنید توصیفی دقیق تر از محتوای صفحه در دست کاربر قرار بدهید و با به کار گیری از جمله های جالب او را به مطالعه متن بدون نقص صفحه ترغیب کنید.

3- به کار گیری از نشان گذاری استاندارد یا این که Schema

احتمالا شما هم هنگام جست و جو در نتیجه های گوگل وب سایت هایی را مشاهده کردید که در کنار عنوان و توضیحات داده های تکمیلی را نیز به کاربر نمایش می دهند.

معروف ترین مثال نشانه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط می شود که به طور ستاره های زرد رنگ در نتایج جست و جو نشان داده می شود. استفاده از این ابزار به شما یاری می کند دقت مخاطب را جلب کرده و CTR خود را بهبود بخشید. اما علامت گذاری ها صرفا محدود به نمایش ستاره و براساس نوع محتوا می توان سبک های متفاوتی از آن را استفاده کرد.

4- سئو محلی سایت خود را بهبود دهید

گوگل با توجه به موقعیت مکانی کاربران، نتایج مختلفی را نشان می دهد. یکی از روش هایی که به کمک آن می توان CTRرا ارتقا داد، کار کردن روی سئو محلی است. بنابراین نزدیک بودن مکانی کاربر به کسب و کاری که مد نظر دارد، شانس آن سایت را برای نمایش در جایگاه بالاتر افزایش می دهد.

بسیار نیز دیده شده است که کاربران در عباراتی که جستجو می کنند نام مکان مورد نظر خود را نیز می نویسند که شما می توانید با تولید محتوای مناسب در رابطه با کلمات کلیدی که به مکان جغرافیایی خاصی اشاره دارند نیز نرخ کلیک خود را بیشتر کنید.

همچنین می توانید با ثبت سایت خود در گوگل مپ و قرار دادن آدرس دقیق وب سایت، ساعت کاری، تلفن و... خود را در معرض دید بهتر مخاطبان خود قرار بدهید.

5- سرعت سایت خود را افزایش دهید

اگر تمامی مواردی که در بالا ذکر شد را رعایت کرده اید و حال سایت شما برای کلیک انتخاب شده است اما سایت به موقع بارگذاری نمی شود و سبب خارج شدن کاربر می گردد، در این صورت کلیکی برای وب سایت شما ثبت نخواهد شد. بنابراین به سرعت سایت خود توجه زیادی داشته باشید تا تجربه کاربری بهبود پیدا کند و نرخ کلیک افزایش یابد.

تاثیر CTR در سئو

آیا می توان گوگل را فریب داد؟

در پاره ای از موارد، تکنیک های کلاه سیاه با استفاده از ربات یا به طور عام و فریب موتور جستجو، نرخ بالاتری را کسب می کنند. اما چنین چیزی دائمی نخواهد بود. یعنی جستجو گری نظیر گوگل با توجه به رتبه محتوا و سایر معیار های سنجش محتوا کلیک ها یا بازدید های کاذب را شناسایی می کند. حتی ممکن است چنین کاری منجر به تنزل رتبه محتوای تان بشود. درباره هوشمندی گوگل بیشتر بخوانید:شناسایی اپلیکیشن های مخرب توسط گوگل

سخن پایانی

CTR یکی از مهم ترین دغدغه های کسانی است که وب سایت خود را مدیریت می کنند و یکی از مهم ترین قسمت های سئو یک سایت است و سعی کنید از نکاتی که در بالا گفته شد استفاده کنید و پیشنهاد ما به شما این است که از ربات ها برای افزایش نرخ کلیک استفاده نکنید چون بعده ها به مشکل خواهید خورد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)