چرا باید از کپچا CAPTCHA استفاده کنیم؟
يكشنبه 27/فروردین/1402 922 دات وب

چرا باید از کپچا CAPTCHA استفاده کنیم؟

پیدا کردن چراغ راهنمایی، پله ها، خط کشی های عابر پیاده، تپه ها و اتوبوس ها که به گوگل ثابت می کند ما ربات نیستیم چه نام دارد؟ فرم یا پازل، تایید و کلیک ساده بر روی باکس من ربات نیستم، فعالیت های گوناگون از نوشتن اعداد و حروف یک تصویر یا انتخاب تصاویر با سوژه هایی خاص برای تشخیص کاربر انسان از ربات، کپچا نام دارد. کاربر باید آن را حل کرده و به نحوی احراز هویت کند.

CAPTCHA کپچا چیست؟

CAPTCHA کپچا مخفف Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart، و به معنی “تست تورینگ عمومی کاملاً خودکار برای تشخیص انسان از کامپیوتر”، روند ارزیابی و امنیتی گوگل است که انسان و ربات را از هم متمایز می کند. کپچا سال 2000 ساخته شد. گوگل از این روند برای محافظت وب سایت ها و سرویس های آنلاین از خرابکاری ربات ها استفاده می کند. به بیان دیگر، کپچا یک آزمایش تورینگ کاملاً خودکار محسوب می شود که انسان را از کامپیوتر تشخیص می دهد.

این واژه برای اولین بار در سال 2000 مطرح شد و طبق معمول اولین طراحان این مکانیزم افرادی بودند که در IBM مشغول به کار بودند. CAPTCHA های اولیه یک کادر عکس بودند که در آن ها چند کاراکتر مبهم در هم ریخته قرار داشتند، اما امروزه این مکانیزم خیلی پیچیده تر و قوی تر از قبل شده است. استفاده از کامپیوتر ها و وب سایت ها امروزه به عنوان یک سرویس واجب و الزامی مطرح می شود، استفاده از اینترنت بسیار گسترده شده است و در بسیاری موارد انسان و ربات هر دوی آن ها می توانند به طور همزمان از این قابلیت ها استفاده کنند. در برخی اوقات لازم است که سرویس های اینترنتی تشخیص بدهند که فردی که در حال مشاهده وب سایت آن ها است یا می خواهد در وب سایت ثبت نام کند و اطلاعات را وارد کند یک انسان است یا یک ربات؟ در اینجاست که CAPTCHA معنی پیدا می کند.

تا امروز انواع کپچا بر اساس نوشته Text-based، عکس picture-based و صدا sound-based هستند. معمولا این کدها ترکیبی از اعداد و حروف است که تشخیص می دهد کاربر انسان است یا ربات اسپم. کد کپچا نیازمند یک بار برنامه ریزی است و از آن به بعد به صورت خودکار، کاربران را در آزمایش هایی از ربات ها متمایز کرده و تشخیص می دهند.

تست تورینگ چیست؟

آزمایش تورینگ Turing test یا همان بازی تقلید (Imitation Game)، توسط آلن تورینگ (ریاضی دانان و متخصص علوم کامپیوتر) در سال 1950 معرفی شد، این آزمایش مرتبط با توانایی یک ماشین برای ارائه رفتارهای هوشمندانه برابر یا غیرقابل تمایز از رفتارهای یک انسان است. بعبارتی تست تورینگ یکی از آزمون های پیشنهادی برای ارزیابی هوش مصنوعی می باشد.

موارد استفاده کپچا

امنیت در بخش عضویت سایت

سایت های زیادی در دنیا خدمات رایگان ارائه می دهند که نیازمند عضویت و ساخت اکانت از طرف افراد هستند. مهم ترین آن ها سیستم های ایمیل یاهو و گوگل هستند. تا چند سال پیش و قبل از بکارگیری کپچا بزرگترین مشکل آن ها ساخت تعداد زیادی اکانت توسط ربات های اینترنتی بود که می توانستند در چند دقیقه صدها ایمیل بسازند. ربات ها در عرض چند دقیقه صد ها اکانت ساخته و شروع به ارسال ایمیل های اسپم می کردند. استفاده از سیستم کپچا این امکان را فراهم کرد که تنها انسان ها قادر به تکمیل فرم و ثبت نام نهایی باشند و امروزه به یک ضرورت در سیستم های رایگان تبدیل شده است.

کپچا برای جلوگیری از هک پسورد و ورود به سایت

یکی از روش های رایج برای هک کردن اکانت کاربران و دسترسی به اطلاعات، آزمون و خطا برای پیدا کردن کلمات عبور مختلف است. در این روش هزاران کلمه از روی فرهنگ لغات برای یک نام کاربری مشخص امتحان می شد. هکر ها لیستی از پسورد ها را در فرم ورود قرار می دهند تا بتواند به پسورد درست برسند و وارد وب سایت شوند. امروزه با چند تلاش اشتباه در سیستم های ایمیل مانند یاهو یک کپچا به کاربر نشان داده می شود تا از این روش هک بخوبی جلوگیری شود. دیگران نیز می توانند این سرویس را برای جلوگیری از هک شدن استفاده کنند.

گواهی امنیت (ssl) چیست؟

جلوگیری از کامنت اسپم

ممکن است روزی به سراغ سایت خود بروید و با صدها کامنت اسپم مواجه شوید! این موضوع می تواند منابع سرور را مشغول کند و پاکسازی آن از شما زمان بگیرد. برای جلوگیری از این کار کافیست از یک کپچا استفاده کنید تا مانع ارسال کامنت های ربات گونه شوید.

سرویس آنلاین

با وجود حرکت به سمت سیستم های آنلاین و استفاده کاربران از نرم افزارهای آنلاین، امنیت این سیستم ها و کمک گرفتن از کپچا برای افزایش امنیت آن ها ضروری شده است. با توجه به اینکه آدرس های سیستم آنلاین در دسترس همه کاربران و همچنین ربات ها است، امکان ورود صدها ربات به سیستم و خطرآفرینی وجود دارد.

نظرسنجی آنلاین

این امکان را با مثالی برای فهم آسان تر آن توضیح می دهیم. در نوامبر 1999 یک نظر سنجی آنلاین در سایت Slashdot.org برای تعیین بهترین دانشگاه در زمینه علوم کامپیوتر و برنامه نویسی برگزار شد. با توجه به نبودن سیستمی مشابه کپچا در آن زمان با تشخیص و ثبت IP نظردهندگان از تکراری بودن افراد جلوگیری می کردند. با این وجود این که سیستم قدرت کپچا را نداشته و دانشجویان دانشگاه Carneige Mellon برنامه ای برای ثبت نظر اتوماتیک ساخته و اجرا کردند، روز بعد این دانشگاه با اختلاف زیادی در رتبه اول ایستاد. بلافاصله دانشجویان دانشگاه MIT نیز برنامه مشابهی را راه اندازی کردند و این نظرسنجی در نهایت به جنگ ربات های اینترنتی تبدیل شد. در پایان رای گیری دانشگاه MIT با 21156 رای رتبه نخست را بدست آورد و Carneige Mellon با 21032 رای در رتبه دوم ایستاد، در حالی که سایر دانشگاه ها هرکدام کمتر از 1000 رای داشتند. به نظر می رسد امروزه برگزاری نظرسنجی عمومی در اینترنت بدون استفاده از کپچا کاری بیهوده و اشتباه است، چرا که نتیجه درست و واقعی از انسان ها را به همراه نخواهد داشت.

انواع ریکپچا reCHAPTCHA

انواع کپچا را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

  • تشخیص تصویر
  • حل معادله ریاضی
  • تشخیص کلمات
  • کادر انتخاب (Checkbox)
  • ارزیابی رفتار کاربر عمومی یا نامرئی (که نیازی به تعامل با کاربر ندارد)
  • کپچا تبلیغاتی Ad-injected captcha
  • اسلایدری JQuery slider Captcha
  • بازی Tic Tac Captcha

کپچا تصویر

تشخیص تصویر

در حالت شناسایی تصویر، معمولا 9 یا 16 تصویر مربعی را در کنار یکدیگر به کاربر نمایش می دهد. تصاویر در انواع گوناگونی هستند. به عنوان مثال ممکن است 9 تصویر کوچک شده از یک عکس بزرگ ببینید یا هر عکس مربعی با دیگری تفاوت داشته باشد. کاربر باید تصاویری که شامل یک سوژه ی مشخص و موردنظر آزمایش می شود، شناسایی کند. به عنوان مثال باید عکس هایی که شامل حیوان، درخت، علامت راهنمایی و رانندگی، خودرو، خط عابر پیاده یا هر سوژه ی دیگری باشد، انتخاب کند. اگر پاسخ کاربر، با پاسخ اکثریت کاربران دیگری که آزمایش یکسان را گذرانده اند، یکسان باشد، آزمایش را با موفقیت پشت سر می گذارد.

حل معادله ریاضی

معادلات ریاضی یکی از شناخته شده ترین انواع کپچا هستند که در برخی وب سایت ها و سرویس های آنلاین استفاده می شوند در واقع درخواست از کاربر برای حل معادله ساده ریاضی مانند جمع دو عدد، یکی از ساده ترین اشکال احراز هویت است.
با اینکه ممکن است این نوع کپچاها خیلی ساده و حل آن ها بسیار واضح به نظر برسند، اما حل کردن آن برای ربات ها بسیار دشوار است.
سرویس انبارداری انلاین انبار آنلاین از این نوع کپچا استفاده می کند.

کپچا نوشته

تشخیص کلمات و کلمات غیر واضح

حتما برایتان پیش آمده است که با ساده ترین نوع کپچا یعنی کلیک کردن روی کادر «من ربات نیستم I'm not a robot» روبه رو شده اید. ممکن است این آزمایش در نگاه اول ساده باشد و از خود می پرسیم چگونه کلیک کردن روی یک کادر، انسان و ربات را از هم متمایز می کند؟ آزمایش کپچا از نوع کلیک کردن در یک کادر مشخص، تنها محدود به فرایند کلیک کردن نیست، بلکه تمامی رفتارهایی که به کلیک کردن می انجامد را بررسی می کند.
آزمایش reCHAPTCHA با کلیک در کادر انتخابی، حرکت نشانگر ماوس کاربر و نزدیک شدن آن را به کادر انتخاب بررسی می کند. حتی دقیق ترین حرکت های یک کاربر انسانی، با کمی حرکت تصادفی در سطح میکروسکوپی همراه می شود. درواقع حرکت های ناخودآگاه بسیار ریزی در حرکت ماوس دیده می شود که ربات ها توانایی تقلید آن را ندارند. درنهایت اگر حرکت ماوس کاربر شامل چنین حرکت های ناخودآگاهی باشد، آزمایش آن را کاربر انسانی شناسایی می شود. reCHAPTCHA شاید حتی از کوکی های ذخیره شده توسط مرورگر و تاریخچه نیز برای شناسایی کاربر انسانی استفاده کند.
اگر ریکپچا در ابتدا نتواند کاربر انسانی را از ربات را در این آزمایش تشخیص دهد، احتمالاً یک آزمایش دیگر دربرابر او به نمایش خواهد گذاشت. به عنوان مثال ممکن است آزمایش تشخیص تصویر را به او نشان دهد. البته در اکثر مواقع، ترکیب حرکت ماوس، کوکی و تاریخچه کاربر، برای شناسایی او کافی خواهد بود.

بدون تعامل با کاربر

یکی از جدیدترین انواع reCHAPTCHA با تکیه بر رفتار کاربر و تاریخچه تعامل او با محتوای موجود در اینترنت کار می کند. برنامه در اکثر مواقع با تکیه بر همان داده های دریافت شده توانایی تمایز دادن بین انسان و ربات را دارد. در چنین مواردی نیاز به گذراندن آزمایش های مرسوم نیست. اگر نتوان با استفاده از فاکتورها، کاربر انسانی را شناسایی کرد، یک آزمایش reCHAPTCHA مرسوم برای او نمایش داده می شود.

کپچا تبلیغاتی Ad-injected captcha

در این روش به جای اینکه از عبارت کپچا استفاده شود از لوگو و یا شعار تبلیغاتی برند مورد نظر استفاده می شود و از کاربر می خواهد که با توجه به نوع سوال برند، جواب را در فیلد مربوط وارد کند.

کپچا اسلایدر JQuery slider Captcha

در این نوع CAPTCHA دو اسلایدر به نمایش در می آید که کاربر باید آن ها را به چپ و راست بکشد تا هویت کاربر حقیقی تایید شود.

ریکپچا بازی

کپچا تیک تاک Tic Tac Captcha

در این روش کاربر با بازی کپچا را تایید می کند، بازی های ساده و سریع مانند ایکس او استفاده می گردد.
کپچا به صورت سه بعدی: در این نوع کپچا عبارات به صورت سه بعدی نمایش داده می شوند که تشخیص آن ها سخت تر است؛ اما به دلیل اینکه این روش معمولا سخت است کمتر در وبسایت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کپچا، ری کپچا و اچ کپچا Captcha و reCaptcha و hCaptcha

CAPTCHA یک تست تورینگ برای تشخیص انسان و ربات ها است. کپچا در ابتدا برای جلوگیری از نرم افزارهای اسپم از نوشتن کامنت های متعدد در وب سایت ها طراحی شدند. از کاربردهای ابتدایی دیگر آن ها می توان به جلوگیری از خرید بیش از حد یک کالا با استفاده از ربات های خریدار اشاره کرد.
reCAPTCHA یک سرویس رایگان از Google و یک نوع از کپچا است که به محافظت از وب سایت ها در برابر هرزنامه و سوء استفاده کمک می کند. فناوری این نوع از کپچا نیز توسط دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون توسعه یافت، اما گوگل آن را در سال 2009 خرید. reCAPTCHA آزمایش های پیچیده تری را نسبت به کپچا معمولی اجرا می کند.
reCHAPTCHA برخلاف کپچا از تصاویر واقعی حاوی حروف و اعداد مانند تصاویر آدرس خیابان ها، متون استخراج شده از کتاب های چاپی، متن روزنامه های قدیمی و موارد مشابه استفاده می کند.

اچ کپچا

reCaptcha و hCAPTCHA از نظر نحوه عملکرد مشابه هستند. در حالی که hCaptcha بیشتر بر روی وظایف برچسب گذاری تصاویر متمرکز است و بنابراین از نظر حریم خصوصی کمی بهتر است، هر دو برای افراد دارای معلولیت چندان در دسترس نیستند. به خصوص در سطح رایگان، hCaptcha هر کاربر را ملزم می کند تا به صورت دستی یک پازل را حل کند.
hCaptcha علاوه بر طرح رایگان با امکانات محدود، طرح Enterprise را نیز با بهره مندی از کنترل کامل انواع چالش ها در سطوح مختلف و با زمان بندی ها متفاوت با داشبوردهای چند کاربره و گزارش های پیشرفته را با قیمت گذاری های مختلف ارائه می دهد.

ورژن های ریکپچا

سرویس کپچای گوگل در 3 نسخه V1، V2 و V3 ارائه شده است که هر سه نسخه رایگان هستند و طرح سازمانی آن ها هم توسط گوگل و با توجه به نیاز سرویس های آنلاین با قیمت های مختلف به فروش می رسد.

نسخه اصلی از کاربران خواسته بود تا متن را به سختی بخوانند یا تصاویر را تطبیق دهند. ریکپچای نسخه یک در سال 2007 منتشر شد، امروزه این نسخه منسوخ شده و گوگل دیگر از آن پشتیبانی نمی کند. گوگل به کاربران قدیمی این ورژن توصیه می کند که وب سایت خود را به نسخه های 2 یا 3 ریکپچا مجهز کنند.

نسخه 2 نیز از کاربران می خواست که متن را رمزگشایی کنند یا تصاویر را مطابقت دهند، این صفحه بطور خودکار بعد از تجزیه و تحلیل کوکی ها به کمک عنصر canvasدانلود می شود. نسخه 2 ریکپچا سال 2014 رونمایی شد.
ورژن 2 ریکپچا سه مدل دارد:


اندروید

گوگل برای سیستم عامل اندروید reCAPTCHA اختصاصی طراحی کرده است. این مدل از ریکپچای نسخه ی 2 در سال 2017 رونمایی شد و از اپلیکیشن های اندروید دربرابر تهدیدات و خطرات امنیتی محافظت می کند.

نامرئی یا Invisible

مدل نامرئی ریکپچای هیچ احتیاجی به طی کردن یک فرایند یک کاربر ندارد. این مدل یکی از راحت ترین و بی دردسرترین روش های تمایز انسان از ربات در دومین نسخه از ریکپچای گوگل است که در سال 2016 دردسترس کاربران قرار گرفت.

کاربرد کپچا

چک باکس من ربات نیستم

در نسخه ی دوم ریکپچای گوگل کاربر باید روی چک باکسی که روی آن جمله ی «I’m not a robot» نوشته شده است کلیک کرده و تیک بزند. فرایند تأیید کاربر به عنوان یک انسان ممکن است چند ثانیه طول بکشد.

از نسخه 3 reCAPTCHA هرگز کاربران را قطع نمی کند و در نظر گرفته شده است که وقتی کاربران صفحات را بارگیری می کنند یا دکمه ها را کلیک می کنند، به طور خودکار اجرا شود. این نسخه تا زمانی که حرکت مشکوکی توسط کاربر انجام نشوند، الزامی برای وارد کردن متن در جای خالی یا تیک زد در چک باکس یا حل معمایی نسبتاً پیچیده ، وجود ندارد. reCAPTCHA V3 در تاریخ 10/29/2018 رونمایی شد.

چگونه امنیت وب سایت خود را تامین کنیم؟

ریکپچا ورژن 2 بهتره یا ورژن 3؟

برای پاسخ به سوال کدام ورژن از ری کپچا بهتره؟ باید گفت بهتر است بر اساس نیاز وبسایت و نرم افزار خود و همچنین تجربه خود انتخاب کنید. اگر نیازمند سرعت بالا هستید و می خواهید راه حل ساده ای در وبسایت خود قرار دهید، پیشنهاد می شود از ورژن 2 کپچا و چک باکس من ربات نیستم “I'm not a robot” استفاده کنید.

من ربات نیستم

افزونه های وردپرسی کپچا

افزونه کپچا یک افزونه وردپرس امنیت کاربردی و حرفه ای برای وردپرس می باشد که به وسیله آن می توانید یک سیستم کد امنیتی کپچا برای قسمت های مختلف وبسایت وردپرسی خود ایجاد کنید. این افزونه وردپرس به شما این امکان را می دهد تا بتوانید برای بخش های وبسایت وردپرسی خود که شامل بخش ثبت نام یا ورود و موارد دیگر می باشد را کد امنیتی کپچا ایجاد کنید. در افزونه کپچا وردپرس شما می توانید برای انواع حالت های کد امنیتی شخصی سازی را انحام دهید به عنوان مثال برای حالت محاسبات ریاضی شما می توانید از جمع، تفریق و ضرب استفاده کنید. همان طور که می دانید یکی از روش های مخرب برای هر سایت وردپرسی اسپم است که این اسپم در قالب دیدگاه ها یا نظرات بیشتر به سایت شما ضربه خواهد زد. ربات ها هم روی بخش های مختلف یا فرم های ورودی سایت شما مشکل ساز خواهند بود.

  • افزونه کپچا WPBruiser

WPBruiser یکی دیگر از افزونه های ضد هرزنامه و امنیت وردپرس می باشد که بیش از 20 هزار کاربر آن را نصب و فعال نموده اند. بهترین ویژگی این افزونه که جزء لیست بهترین افزونه captcha وردپرس است، ساخته شده بر اساس الگوریتم های خاصی می باشد. افزونه WPBruiser یک افزونه کارآمد و بسیار مناسب است که از ورود هرزنامه و ربات به سایت وردپرسی شما جلوگیری می کند. یکی دیگر از ویژگی های این افزونه، پشتیبانی آن می باشد به گونه ای که اگر حمله ای به سایت شما وارد شود، از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی می شود​.

  • افزونه کپچا captcha code

Captcha Code یکی دیگر از افزونه های جذاب برای افزودن کپچا به سایت وردپرسی و جزء بهترین افزونه کد کپچا وردپرس می باشد. زمانی که کاربران قصد ارسال نظرات را دارند و یا می خواهند در سایت شما عضو شوند و… باید کد نشان داده شده در تصویر را در باکس تعیین شده تایپ نمایند. این افزونه برای فرم های نظرات، فرم های ثبت نام و عضویت، فرم های بازیابی رمز عبور و بسیاری از فرم های دیگر ایده آل است. مدیران وب سایت گزینه های مختلفی برای استفاده کامل از آن و افزایش امنیت در اختیار دارند.

مزایا و نقاط ضعف CAPTCHA و reCHAPTCHA


از مزایای استفاده از کپچا و نتایجی که این تست به همراه دارد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • محافظت از رمز عبور و اطلاعات کاربران سایت
  • وجود امکان کپچا در وردپرس
  • دارای قابلیت شناسایی شخصیت بصری (OCR)
  • امنیتی اثبات شده در سطح جهانی
  • سپری در برابر حساب های جعلی و محدودکردن ثبت نام غیرواقعی
  • امکان افزودن انواع کد امنیتی در انواع فرم ها
  • محافظت از انواع حملات هکری و brute force (هکرها در این روش از ابزارهای متنوعی برای دسترسی به اطلاعات استفاده کرده و آزمون و خطا را آنقدر تکرار می کنند که به رمز درست دست یابند.)
  • راحتی در استفاده، بدون نیاز به دانش خاص
  • ضد پول شویی
  • جلوگیری از نظرات غیرواقعی و حفاظت از آرا در نظرسنجی
  • جلوگیری از نظرات اسپم در سایت و وبلاگ
  • جلوگیری از حملات DOS (DOS به معنای تلاش برای خارج کردن ماشین و منابع شبکه از دسترس کاربران مجاز)
  • جلوگیری از تورم قیمت بلیط در سیستم های فروش

و اما معایب کپچا

سخت کردن تجربه ی کاربری

باوجود تمام مزایای امنیتی که به همراه دارند، موانعی بر سر راه کاربر به حساب می آیند. اما به هر حال کاربر برای انجام دادن کاری در وب، مجبور به گذراندن آزمایشی می شود که شاید همیشه هم آسان نباشد.

عدم سازگاری کپچا برای افراد ناتوان

برخی از کدهای کپچا، گزینه ای برای نابینایان و کم بینایان ندارند. البته برخی دیگر نیز دارای قابلیتی هستند که حروف و اعداد را برای آن کاربران می خواند.

ضعف پشتیبانی در مرورگر

برخی از کپچاها تمامی مرورگرها را پشتیبانی نمی کنند.

چند نکته جالب و ترفند کاربردی درباره کپچا

  • می توانید یک سری حروف را برای جلوگیری از اشتباه کاربر فیلتر کنید و به او نمایش ندهید. مثلا حروف i و l شبیه به هم هستند. همچنین می توانید نوع فونتی انتخاب کنید که تفکیک این حروف آسان تر شود.
  • امکان نویزی کردن نوشته ها و سخت تر شدن آن وجود دارد.
  • امکان رفرش کردن کپچا حتما فعال باشد.
  • لاگ های کپچا را نگه دارید. این کار کمک می کند بررسی کنید که کاربران در چه سطحی هستند و انتخاب مناسبی داشته اید یا خیر. با اینکار می توانید مسیر تجربه کاربری هموارتر کنید. همچنین برای دریافت کد افتا به این سابقه نیاز دارید.
  • می توانید محدودیت حروف قرار دهید مثلا فقط حروف دات نرم افزار را بصورت رندوم و تصادفی نشان دهد.
  • کپچا فارسی نیز می توانید بسازید. فقط لازم است تنوع کیبردها در حروف ی، ه و ک را در نظر بگیرید، ممکن است کاربر یکی از این حالت ها را ببیند که در کیبرد خود ندارد.

ثبت سایت در گوگل ریکپچا

  1. ابتدا توسط اکانت گوگل خود وارد سایت گوگل ریکپچا شوید.
  2. سپس در قسمت «Register a new site» تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.
  3. سپس ورژن ریکپچای مورد نظرتان را انتخاب می کنید.
  4. پس از انتخاب ورژن «reCAPTCHA V2» یا «Invisible reCAPTCHA» باید با توجه به تصویر زیر، نام دامین یا دامین های مورد نظرتان را به صورت «example.com» وارد نمایید و در نهایت پس از تایید موافقت با قوانین استفاده از سرویس گوگل روی دکمه ثبت نام یا «Register» کلیک کنید.
  5. مراحل بعد را تکمیل کنید.
  6. یک نام را به عنوان لیبل وارد نمایید.
  7. نام دامین یا دامین های مورد نظرتان را وارد نمایید.
  8. آدرس یا آدرس های ایمیلی که به عنوان ادمین در نظر گرفته خواهند شد را وارد نمایید.
  9. میزان سختی و آسانی عبور از سد ریکپچا را مشخص نمایید.

سپس یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی در اختیار شما قرار داده می شود که می توانید با استفاده از آن ها از سرویس گوگل ریکپچا استفاده نمایید.

اگر از «CMS» مانند جوملا، دروپال، وردپرس و امثال این ها استفاده می کنید، می توانید با استفاده از پلاگین های آماده و فقط با کپی و پیست کردن کلیدها در فیلدهای مربوطه، از گوگل ریکپچا استفاده نمایید.

بهتر است برای بالا بردن امنیت سایت، پنل کاربری و بخش های ثبت نامی سایت خودتان از کپچا استفاده کنید و علاوه بر این امنیت سایت رو به کمک گواهی ssl تضمین کنید. جهت افزایش امنیت سایت نکات لازم را در مقاله امنیت وب سایت مطالعه کنید.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)