اینفوگرافیک چیست؟ و انواع آن کدام است؟
سه شنبه 20/اردیبهشت/1401 801 طراحی گرافیک

اینفوگرافیک چیست؟ و انواع آن کدام است؟

جالب است بدانید اینفوگرافیک Infographic ترکیبی از دو واژه information و graphics است. اینفوگرافیک مجموعه ای از متون، تصاویر، المان های گرافیکی و… هستند که یک نمای کلی از موضوع مورد نظر شما را به تصویر می کشند و قدرت درک اطلاعات با یک نگاه را به مخاطب هدیه می کنند. اصولا سعی می شود در ساخت اینفوگرافیک از تصاویر جذاب و چشم نواز و رنگ های زیبا استفاده کرد امروزه با رشد روز افزون دنیای وب و افزایش روند تولید محتوا اینفوگرافیک ها یک ابزار ارزشمند و متمایز برای سبقت از رقبا و ارتباط بصری با مخاطب محسوب می شوند.

اینفوگرافیک چیست؟

به عبارت خیلی ساده می توان گفت اینفوگرافیک شامل نمودار، دیاگرام یا تصاویری است که به صورت بصری ارائه شده و هدف از ساخت آن انتقال سریع و جذاب اطلاعات به مخاطب است. جالب است بدانید سرعت انتقال داده از طریق اینفوگرافیک نسبت به یک متن ساده بسیار بالا تر است و از آنجایی که اینفوگرفیک حالت بصری دارد برای مخاطب نیز جذاب تر است. اصولا پیشنهاد می شود از اینفوگرافیک ها در مقالات استفاده شود چرا قدرت درک را افزایش می دهد. اینفوگرافیک ها بهترین نوع ساختار برای داستان سازی، شبکه های اجتماعی و آموزش های کوتاه بشمار می روند.

انواع اینفوگرافیک چه شکلی هستند؟

حتما می پرسید چطور اینفوگرافیک بسازیم؟ اصلا اطلاعات را چطور کنار هم بچینیم و از چه ساختاری برای نمایش داده ها استفاده کنیم؟ نکته بسیار مهمی که قبل از ساخت اینفوگرافیک باید در نظر بگیرید این است که کدام یک از انواع اینفوگرافیک برای شما مناسب تر است و می تواند موثر تر واقع شود؟ ابته می توان از ترکیب انواع اینفوگرافیک ها هم برای افزایش جذابیت و تاثیرگذاری استفاده کرد.

اینفوگرافیک شیمی

1- اینفوگرافیک بصری

این مدل از اینفوگرافیک ها بسیار کاربردی و محبوب هستند و اغلب در شبکه های اجتماعی و آموزش ها آن را می بینیم. چرا که برای مخاطب بسیار جذاب هستند و احتمال اشتراک گذاری این مدل اینفوگرافیک بسیار زیاد است.

2- اینفوگرافیک لیستی

اگر محتوای شما شما شامل یکسری مراحل است می بایست اینفوگرافیک خود را به صورت مرحله وار و لیستی بسازید از این سبک استفاده کنید. در این نوع اینفوگرافیک مراحل مختلف انجام یک کار به صورت مرحله به مرحله به کمک اعداد، نمادها یا حتی به صورت پلکانی به تصویر کشیده می شود. این مدل اینفوگرافیک برای نمایش موارد آموزشی و فعالیت های چند مرحله ای بسیار عالی است.

3- اینفوگرافیک نقشه

یکی از انواع اینفوگرافیک که در رسم موقعیت های جغرافیایی یا نمایش اطلاعات مکانی کاربرد دارد. از این نوع اینفوگرافیک اصولا در طراحی نقشه های سفر استفاده می شود.

4- مقایسه کردن اطلاعات

نوع دیگری از اینفوگرافیک ها برای مقایسه اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند به این شکل تفاوت ها و شباهت ها، مزایا یا معایبآیتم های مورد نظر را می توان به سادگی و در عین جذابیت به نمایش گذاشت.

5- فلوچارت

فلوچارت یکی از انواع اینفوگرافیک است که مراحل انجام یک کار یا رسیدن به یک نتیجه خاص را نمایش می دهد. در حقیقت مسیری از فعالیت ها کنار هم چیده می شوند تا به دستاورد نهایی برسید. به عنوان مثال می توان مراحل نصب فتوشاپ روی کامپیوتر را به صورت خانه های ساخته شده در یک جاده ترسیم کرد. هر کدام از این خانه ها یکی از مراحل نصب هستند. مثلا خانه اول جاده دانلود فایل نصبی فتوشاپ است، خانه دوم جاده اکسترکت و شروع نصب و…. خانه قرار گرفته در انهایی جاده هم فتوشاپی است که کامل نصب شده! در حقیقت شما باید مثل بازی مار و پله این جاده را طی کنید.

6- اینفوگرافیک رزومه

امروزه برای ارائه رزومه هم از اینفوگرافیک ها استفاده می شود بدین ترتیب خیلی صریح و ساده می توانید رزومه کاری، سوابق، توانایی و مهارت ها و اطلاعات شخصی خود را مختصر و مفید و چشم نواز ارائه کنید. این مدل اینفوگرافیک ها برای جمع آوری اطلاعات کارکنان در سازمان ها بسیار کاربردی است.

7- گیفوگرافیک یا اینفوگرافیک های متحرک

تا اینجا به جذابیت های اینفوگرافیک و تاثیرگذاری آن پی بردید اما اگر تمایل دارید محتوایی فراتر از اینفوگرافیک با تاثیرگذاری چند برابری داشته باشید، گیفوگرافیک را امتحان کنید! منظور تصاویری به سبک اینفوگرافیک است که متحرک هستند و می توانند مخاطب را جذب خود کنند. حتما می پرسید تفاوتی با ویدیو ندارند!! هزینه و زمان ساخت گیفوگرافیک نسبت به انیمیشن ها بسیار پایین تر است.

اینفوگرافیک شیمی

انواع اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی

اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی به چهار دسته اصلی طبقه بندی می شوند:

  • ایستا:کلیه اطلاعات در یک نگاه به صورت یک تصویر واحد نمایش داده می شوند.
  • پویا:اطلاعات در یک توالی خطی به صورت متحرک و انیمیشن ارائه می شوند.
  • تعاملی: اطلاعات معمولاً در بستر وب و بنابر انتخاب کاربر به نمایش در می آید.
  • فیزیکی: اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت سه بعدی نشان داده می شود.

قدم اول: اهداف اینفوگرافیک خود را تشریح کنید

وقتی اهداف را می گویم، منظورم اهداف سطح بالا مانند “خلاصه کردن اطلاعات پیچیده” یا “بهبود ترافیک وب سایت” نیست. منظور من اهداف ارتباطی واضح، مشخص، قابل دستیابی است.
یک مشکل بزرگ را در نظر بگیرید
یکی از این مطالب باید یک مشکل بزرگ از زندگی شخصی مخاطبان شما باشد که این مطلب و اینفوگرافی شما در راستای حل آن مشکل به یاریشان بیاید.
از هرم سؤالی استفاده کنید
از یک هرم سؤال استفاده کنید تا مشکلی بزرگ را برطرف کرده و آن را به 3-5 سؤال عملی تبدیل کنید تا در اینفوگرافیک شما حل شود:
این سؤالات تبدیل به چارچوبی خواهند شد که در آن شما باید اینفوگرافیک خود را بسازید و به شما کمک می کنند موضوعی قانع کننده را بیان کنید.
سؤالات پشتیبان باید اطلاعات اساسی را به مخاطبان شما برای فهم موضوع اصلی نشان دهند که بینش های وسیع تری ایجاد می کند و در نهایت باید مشکل بزرگ را حل کند.
تعریف مشکل اساسی و استفاده از هرم سؤال برای تجزیه آن در سؤالات عملی اولین قدم برای ایجاد یک اینفوگرافیک مؤثر است.

قدم دوم: جمع آوری داده ها برای اینفوگرافیک خود

به برخی از داده ها نیاز دارید تا بتوانید به هر سؤالی که در مرحله اول تعریف کرده اید پاسخ دهید.
اگر داده های خود را دارید،بسیار عالی! می توانید به مرحله سوم بروید! اگر نه، نگران نباشید.
یک تن از اطلاعات عمومی در دسترس شماست (ایالات متحده آمریکا فقط 2.7 میلیون گیگابایت داده در هر دقیقه تولید می کند)،فقط باید بدانید که در کجا جستجو کنید.
بیایید برخی استراتژی ها را برای دستیابی به اطلاعات مفید، بدون نیاز به انجام تحقیقات خود، بررسی کنیم.

8 نمونه اینفوگرافیک استاندارد

قدم سوم:داده ها را در اینفوگرافیک خود تجسم کنید

اکنون سؤالاتی را که می خواهید به آن ها پاسخ دهید و داده های لازم برای پاسخ به آن ها را دارید. قدم بعدی شما باید این باشد که تصمیم بگیرید چگونه این داده ها را بصری ارائه دهید.
ما روش ICCORE را برای کمک به شما در انتخاب بهترین نمودار ها برای داده های خود تهیه کرده ایم. ابتدا، برای هر قطعه داده ای که می خواهید تجسم کنید، تعیین کنید که آیا هدف اصلی این است که:

  • اطلاع دادن
  • مقایسه کردن
  • تغییر دادن
  • سازمان دهی کردن
  • آشکار سازی روابط
  • تحقیق و کاوش
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)