10 دلیل اهمیت آموزش هوش تجاری در کسب و کار
هوش تجاری یکی از به روزترین و در عین حال پر کاربردترین مفاهیم کسب و کار در جهان معاصر ما است. هوش تجاری، Business Intelligence یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده ها است. این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرنده های اساسی یک کسب و کار، اطلاعاتی عملی می دهد. ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل داده ها به صورت های مختلفی ارائه می شود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و داده های خام را در قالب های بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند.
یک مشاور به تمام معنا برای کسب و کارها است، که با کمک ارقام واقعی، میزان سود در گذشته، حال و آینده را مشخص می کند و راهکارهای ارزشمندی پیشنهاد می دهد، تا سود مجموعه به بیشترین نرخ بازدهی برسد.
تاریخچه هوش تجاری
هوش تجاری نخستین بار به صورت رسمی در سال 1989 توسط (هوارد درسنر از گروه گارتنر) معرفی شد. استفاده از هوش تجاری یا هوش کسب و کار، علم جدیدی نیست و نمونه اولیه آن به سال های اولیه اختراع رایانه باز می گردد. هر چند در این سال ها کامپیوتر ها به هوشمندی امروز نبودند، اما می توانستند در تجزیه و تحلیل داده ها کمک بزرگی انجام دهند.
چرا هوش تجاری مهم است؟
1-به دست آوردن بینش جدید از مشتری
برای کنترل و عملکرد بهتر در کسب کارتان به سیستم BI تکیه کنید. پس از استفاده از BI برای درک اینکه مصرف کنندگان شما چه چیزهایی را خریداری می کنند و انگیزه خرید آن ها چیست، می توانید با استفاده از این اطلاعات می توانید محصولات جدید وارد بازار کنید و یا محصولات خود را بهبود دهید. یا این کار انتظارات و نیازهای مشتریان برآورده شده و در نتیجه، حاشیه سود سازمان خود را افزایش دهید.
2-بهبود بینش از عملکرد مشتری در هوش تجاری
در هوش تجاری شما می توانید به راحتی نقاطی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید و به جای واکنش نشان دادن به چالش ها، از قبل برای آن ها آماده باشید تا عملکرد بهتری را داشته باشید.
3-اطلاعات اقدام پذیر
یک سیستم هوش تجاری به عنوان ابزاری برای شناسایی الگوها و روندهای سازمانی عمل می کند. سیستم BI همچنین به شما امکان می دهد پیامدهای فرآیندهای مختلف سازمانی و تغییرات را درک کنید، چنین چیزی شما را قادر می سازد آگاهانه تصمیم بگیرید و مطابق آن عمل کنید.
4-بهبود اثر بخشی
سیستم های BI به اثر بخشی سازمانی شما کمک می کنند، تا بهره وری را افزایش دهید و در نتیجه درآمد به طور بالقوه بالا می رود. سیستم های هوش تجاری به کسب و کارها اجازه می دهند تا اطلاعات حیاتی را به آسانی و با صرفه جویی در زمان بین دپارتمان ها به اشتراک بگذارند. با هوش تجاری گزارشات سریع و آسان با یک کلیک در اختیار شما هستند. هوش تجاری به سازمان ها اجازه می دهد نقش ها و وظایف زائد را حذف کنند. هم چنین به کارمندان اجازه می دهد تا به جای تمرکز بر پردازش داده ها، روی کار خود تمرکز کنند.
5-مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
تیم های فروش و بازاریابی می خواهند وضعیت مشتریان خود را دنبال کنند و اکثر آن ها برای این کار از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده می کنند. CRM به منظور کنترل کلیه تعاملات با مشتریان طراحی شده است. از آنجا که نرم افزار CRM کلیه اطلاعات در مورد مشتریان و ارتباطات و تعاملات با آن ها را در خود جای داده است، داده های زیادی در خود دارد که می تواند تحلیل، تفسیر و استفاده شود. سیستم های BI از طریق شناسایی مشتریان جدید، ردیابی و حفظ مشتریان موجود و ارائه خدمات پس از فروش، به سازمان ها در هر زمینه ای کمک می کنند.
6-دسترسی به موقع به داده ها
داشبوردهای مصورسازی شده و ایمیل های برنامه ریزی شده، دسترسی به موقع به داده ها را در زمان مناسب فراهم می کنند. هنگام استفاده از هوش تجاری، مقادیر زیادی داده را می توان به سرعت و با دقت تجمیع، تفسیر و توزیع کرد.
7-کسب مزیت رقابتی
در هوش تجاری می توانید رقیبانتان را شناسایی و از نقاط ضعفشان مطلع شوید و آن ها را نقاط قوت خود کنید.
8-ایجاد رویکرد داده محور برای سازمان
رویکرد داده محور به این معنی است که افراد و مدیران به جای تصمیم گیری بر اساس حس و شهود، بر اساس تحلیل و تفسیر داده ها تصمیمات استراتژیک می گیرند. یک رویکرد داده محور، شرکت ها را قادر می سازد تا داده های خود را با هدف ارائه خدمات بهتر به مشتریان و مصرف کنندگان بررسی و سازماندهی کنند.
9-درک بهتر ارتباطات میان داده ها با مصورسازی
بیشتر افراد موجوداتی بصری هستند و با دیدن خیلی بهتر می توانند پدیده ها را درک و ارتباط برقرار می کنند. در عصر معاصر کسب و کارها با سرعت سرسام آوری داده تولید می کنند. تفسیر و تصمیم گیری بر اساس انبوهی از اطلاعات عددی و یا غیر عددی که در فایل های اکسل ذخیره می شوند دشوار است. گاهی اوقات ما باید این داده ها را به صورت تصویری ببینیم تا آن ها را درک کنیم. با استفاده از نرم افزار BI می توانید این گزارشات را به صورت مصورسازی شده در داشبوردهای مدیریتی ببینید. فقط با یک نگاه سریع به داشبوردها متوجه می شوید که باید روی چه چیزهایی تمرکز کنید و چگونه به هدفتان برسید.
10-تصمیم گیری سریع تر
تصمیم گیری داده محور در سیستم هوش تجاری مدرن خیلی کاربرد دارد. بهتر بگویم که گزارشات با همان سرعتی که داده تولید می شود ساخته می شوند و چنین چیزی تصمیم گیری سریع و دقیق را امکان پذیر می کند. دارن ترنر، سرپرست هوش تجاری شرکت Air IT، می گوید:” داده ها امروزه با سرعت بسیار بالایی تولید می شوند. حجم این داده ها انقدر زیاد است که تجزیه و تحلیل آن ها به صورت دستی و در قالب فایل اکسل ممکن نیست و اگر هم کسی بخواهد به صورت سنتی چنین کاری را انجام دهد، با خطای بسیار بالایی همراه است. مزیت هوش تجاری این است که این حجم از داده را با سرعت و دقت بسیار بالایی تجزیه و تحلیل کرده و به صورت داشبوردهای قابل درک نمایش می دهد.”
چه کسب و کارهایی باید از هوش تجاری استفاده کنند؟
به طور کلی هر کسب و کاری که اطلاعات و داده های قابل اندازه گیری و مقایسه داشته باشد، می تواند از سیستم هوش تجاری استفاده کنند. انواع شرکت های تجاری، رستوران ها و فست فودها، شرکت های خدماتی، شرکت های آی تی، شرکت های مسافرتی و ... نیازمند گزارشی از فروش خدمات یا محصولات خود دارند.
چرا کسب و کارهای امروز به BI نیاز دارند؟
مدیران کسب و کارها با کمک چنین داده هایی می توانند، استراتژی آینده خود را مشخص کنند، شرکا و مشتریان را برای ادامه همکاری توجیه و ترغیب کنند، یا آنکه رقبا را از سر راه بردارند.
معایب هوش تجاری
استفاده از سیستم هوش تجاری به خودی خود عیبی ندارد، اما برخی عوامل وجود دارند که باعث شکست برخی پروژه های مبتنی بر هوش تجاری می شوند.
اهداف هوش تجاری و مزایای آن
همانطوری که گفتیم یکی از مهم ترین دلایل به کارگیری هوش تجاری، ایجاد مزیت رقابتی و همچنین افزایش میزان سود دهی سازمان است، اما می توان اهداف دیگری نیز برای این فرایند در نظر گرفت، اهدافی مانند:
- تهیه سریع و آسان گزارش های کاربردی
- تعیین گرایشات تجاری سازمان ها
- پیش بینی وضعیت آینده بازار
- افزایش میزان رضایت مشتریان
- تشخیص به موقع نقاط ضعف و قوت
- کمک به تصمیم گیری سریع تر مدیران
- افزایش بهره وری و سودآوری سازمان
- تنظیم صحیح قیمت ها و افزایش فروش
- کاهش هزینه های نیروی انسانی
و در آخر بگویم که یکی از ابعاد هوش تجاری بررسی فنی و تکنیکی این فرایند است که تا حدودی با معماری آن آشنا شدیم، اما به طور کلی در فرایندهای مرتبط با فناوری اطلاعات یکی از مهم ترین عوامل به کارگیری آن ها در سازمان، درک صحیح این تکنولوژی ها است.
داده های آماری دید جامعی به ما می دهند، تا در هر زمینه ای بتوانیم بررسی دقیق تری نسبت به کسب و کارمان داشته باشیم. اینکه چقدر فعالیت مان سود آور بوده، به کمک آمار مشخص می شود. برای دستیابی به چنین گزارش هایی همواره نیازمند ذخیره اطلاعات و در نهایت بررسی همه جانبه آن ها هستیم، تا به یک دید کلی از کسب و کارمان در مدت زمان مشخص برسیم، کاری که هوش تجاری به راحتی برای ما انجام می دهد.
هوش تجاری یکی از به روزترین و در عین حال پر کاربردترین مفاهیم کسب و کار در جهان معاصر ما است. هوش تجاری، Business Intelligence یا به اختصار BI یک فرآیند تکنولوژی محور برای تحلیل داده ها است. این فرآیند در نهایت به مدیران، صاحبان کسب و کار و تمام تصمیم گیرنده های اساسی یک کسب و کار، اطلاعاتی عملی می دهد. ابزارهای BI برای آنالیز و تحلیل داده ها به صورت های مختلفی ارائه می شود؛ مثلا گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف و تمام ابزارهایی که بتوانند اطلاعات و داده های خام را در قالب های بصری و قابل استفاده به نمایش درآورند.
یک مشاور به تمام معنا برای کسب و کارها است، که با کمک ارقام واقعی، میزان سود در گذشته، حال و آینده را مشخص می کند و راهکارهای ارزشمندی پیشنهاد می دهد، تا سود مجموعه به بیشترین نرخ بازدهی برسد.
تاریخچه هوش تجاری
هوش تجاری نخستین بار به صورت رسمی در سال 1989 توسط (هوارد درسنر از گروه گارتنر) معرفی شد. استفاده از هوش تجاری یا هوش کسب و کار، علم جدیدی نیست و نمونه اولیه آن به سال های اولیه اختراع رایانه باز می گردد. هر چند در این سال ها کامپیوتر ها به هوشمندی امروز نبودند، اما می توانستند در تجزیه و تحلیل داده ها کمک بزرگی انجام دهند.
چرا هوش تجاری مهم است؟
1-به دست آوردن بینش جدید از مشتری
برای کنترل و عملکرد بهتر در کسب کارتان به سیستم BI تکیه کنید. پس از استفاده از BI برای درک اینکه مصرف کنندگان شما چه چیزهایی را خریداری می کنند و انگیزه خرید آن ها چیست، می توانید با استفاده از این اطلاعات می توانید محصولات جدید وارد بازار کنید و یا محصولات خود را بهبود دهید. یا این کار انتظارات و نیازهای مشتریان برآورده شده و در نتیجه، حاشیه سود سازمان خود را افزایش دهید.
2-بهبود بینش از عملکرد مشتری در هوش تجاری
در هوش تجاری شما می توانید به راحتی نقاطی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید و به جای واکنش نشان دادن به چالش ها، از قبل برای آن ها آماده باشید تا عملکرد بهتری را داشته باشید.
3-اطلاعات اقدام پذیر
یک سیستم هوش تجاری به عنوان ابزاری برای شناسایی الگوها و روندهای سازمانی عمل می کند. سیستم BI همچنین به شما امکان می دهد پیامدهای فرآیندهای مختلف سازمانی و تغییرات را درک کنید، چنین چیزی شما را قادر می سازد آگاهانه تصمیم بگیرید و مطابق آن عمل کنید.
4-بهبود اثر بخشی
سیستم های BI به اثر بخشی سازمانی شما کمک می کنند، تا بهره وری را افزایش دهید و در نتیجه درآمد به طور بالقوه بالا می رود. سیستم های هوش تجاری به کسب و کارها اجازه می دهند تا اطلاعات حیاتی را به آسانی و با صرفه جویی در زمان بین دپارتمان ها به اشتراک بگذارند. با هوش تجاری گزارشات سریع و آسان با یک کلیک در اختیار شما هستند. هوش تجاری به سازمان ها اجازه می دهد نقش ها و وظایف زائد را حذف کنند. هم چنین به کارمندان اجازه می دهد تا به جای تمرکز بر پردازش داده ها، روی کار خود تمرکز کنند.
5-مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
تیم های فروش و بازاریابی می خواهند وضعیت مشتریان خود را دنبال کنند و اکثر آن ها برای این کار از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده می کنند. CRM به منظور کنترل کلیه تعاملات با مشتریان طراحی شده است. از آنجا که نرم افزار CRM کلیه اطلاعات در مورد مشتریان و ارتباطات و تعاملات با آن ها را در خود جای داده است، داده های زیادی در خود دارد که می تواند تحلیل، تفسیر و استفاده شود. سیستم های BI از طریق شناسایی مشتریان جدید، ردیابی و حفظ مشتریان موجود و ارائه خدمات پس از فروش، به سازمان ها در هر زمینه ای کمک می کنند.
6-دسترسی به موقع به داده ها
داشبوردهای مصورسازی شده و ایمیل های برنامه ریزی شده، دسترسی به موقع به داده ها را در زمان مناسب فراهم می کنند. هنگام استفاده از هوش تجاری، مقادیر زیادی داده را می توان به سرعت و با دقت تجمیع، تفسیر و توزیع کرد.
7-کسب مزیت رقابتی
در هوش تجاری می توانید رقیبانتان را شناسایی و از نقاط ضعفشان مطلع شوید و آن ها را نقاط قوت خود کنید.
8-ایجاد رویکرد داده محور برای سازمان
رویکرد داده محور به این معنی است که افراد و مدیران به جای تصمیم گیری بر اساس حس و شهود، بر اساس تحلیل و تفسیر داده ها تصمیمات استراتژیک می گیرند. یک رویکرد داده محور، شرکت ها را قادر می سازد تا داده های خود را با هدف ارائه خدمات بهتر به مشتریان و مصرف کنندگان بررسی و سازماندهی کنند.
9-درک بهتر ارتباطات میان داده ها با مصورسازی
بیشتر افراد موجوداتی بصری هستند و با دیدن خیلی بهتر می توانند پدیده ها را درک و ارتباط برقرار می کنند. در عصر معاصر کسب و کارها با سرعت سرسام آوری داده تولید می کنند. تفسیر و تصمیم گیری بر اساس انبوهی از اطلاعات عددی و یا غیر عددی که در فایل های اکسل ذخیره می شوند دشوار است. گاهی اوقات ما باید این داده ها را به صورت تصویری ببینیم تا آن ها را درک کنیم. با استفاده از نرم افزار BI می توانید این گزارشات را به صورت مصورسازی شده در داشبوردهای مدیریتی ببینید. فقط با یک نگاه سریع به داشبوردها متوجه می شوید که باید روی چه چیزهایی تمرکز کنید و چگونه به هدفتان برسید.
10-تصمیم گیری سریع تر
تصمیم گیری داده محور در سیستم هوش تجاری مدرن خیلی کاربرد دارد. بهتر بگویم که گزارشات با همان سرعتی که داده تولید می شود ساخته می شوند و چنین چیزی تصمیم گیری سریع و دقیق را امکان پذیر می کند. دارن ترنر، سرپرست هوش تجاری شرکت Air IT، می گوید:” داده ها امروزه با سرعت بسیار بالایی تولید می شوند. حجم این داده ها انقدر زیاد است که تجزیه و تحلیل آن ها به صورت دستی و در قالب فایل اکسل ممکن نیست و اگر هم کسی بخواهد به صورت سنتی چنین کاری را انجام دهد، با خطای بسیار بالایی همراه است. مزیت هوش تجاری این است که این حجم از داده را با سرعت و دقت بسیار بالایی تجزیه و تحلیل کرده و به صورت داشبوردهای قابل درک نمایش می دهد.”
چه کسب و کارهایی باید از هوش تجاری استفاده کنند؟
به طور کلی هر کسب و کاری که اطلاعات و داده های قابل اندازه گیری و مقایسه داشته باشد، می تواند از سیستم هوش تجاری استفاده کنند. انواع شرکت های تجاری، رستوران ها و فست فودها، شرکت های خدماتی، شرکت های آی تی، شرکت های مسافرتی و ... نیازمند گزارشی از فروش خدمات یا محصولات خود دارند.
چرا کسب و کارهای امروز به BI نیاز دارند؟
مدیران کسب و کارها با کمک چنین داده هایی می توانند، استراتژی آینده خود را مشخص کنند، شرکا و مشتریان را برای ادامه همکاری توجیه و ترغیب کنند، یا آنکه رقبا را از سر راه بردارند.
معایب هوش تجاری
استفاده از سیستم هوش تجاری به خودی خود عیبی ندارد، اما برخی عوامل وجود دارند که باعث شکست برخی پروژه های مبتنی بر هوش تجاری می شوند.
اهداف هوش تجاری و مزایای آن
همانطوری که گفتیم یکی از مهم ترین دلایل به کارگیری هوش تجاری، ایجاد مزیت رقابتی و همچنین افزایش میزان سود دهی سازمان است، اما می توان اهداف دیگری نیز برای این فرایند در نظر گرفت، اهدافی مانند:
- تهیه سریع و آسان گزارش های کاربردی
- تعیین گرایشات تجاری سازمان ها
- پیش بینی وضعیت آینده بازار
- افزایش میزان رضایت مشتریان
- تشخیص به موقع نقاط ضعف و قوت
- کمک به تصمیم گیری سریع تر مدیران
- افزایش بهره وری و سودآوری سازمان
- تنظیم صحیح قیمت ها و افزایش فروش
- کاهش هزینه های نیروی انسانی
و در آخر بگویم که یکی از ابعاد هوش تجاری بررسی فنی و تکنیکی این فرایند است که تا حدودی با معماری آن آشنا شدیم، اما به طور کلی در فرایندهای مرتبط با فناوری اطلاعات یکی از مهم ترین عوامل به کارگیری آن ها در سازمان، درک صحیح این تکنولوژی ها است.
داده های آماری دید جامعی به ما می دهند، تا در هر زمینه ای بتوانیم بررسی دقیق تری نسبت به کسب و کارمان داشته باشیم. اینکه چقدر فعالیت مان سود آور بوده، به کمک آمار مشخص می شود. برای دستیابی به چنین گزارش هایی همواره نیازمند ذخیره اطلاعات و در نهایت بررسی همه جانبه آن ها هستیم، تا به یک دید کلی از کسب و کارمان در مدت زمان مشخص برسیم، کاری که هوش تجاری به راحتی برای ما انجام می دهد.
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.