سوالات پرسشنامه و نمونه پرسشنامه آنلاین
همان طور که می دانید نظر سنجی به شیوه سنتی سال ها است که کمتر مورد استفاده کسب و کارها قرار می گیرد، و شیوه های مدرن جایگزین آن شده اند؛ از جمله استفاده از پرسشنامه های آنلاین. اما استفاده از این روش نیز مراحلی خاص دارد که باید به درستی رعایت شود، ساخت پرسشنامه های موثر در نظرسنجی های هدفمند و فرم های جاری، در رعایت چند گام اساسی و چند نکته هوشمندانه خلاصه شده است. صحیح نوشتن سوالات پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین نیز امری حیاتی است. در صورتی که نتوانید سوالات صحیحی را بپرسید، احتمال سوگیری در پاسخ هایتان افزایش می یابد، نرخ پاسخ دهی به پرسشنامه تان کم می شود و در نتیجه آمارهای نامعتبر به دست خواهید آورد.
برای آینده کسب و کارتان چه برنامه ای دارید؟ خدمت جدید را باید چگونه ارائه دهید؟ کدام محصولتان از نظر مصرف کننده محبوب تر بوده است؟ کاهش فروش سازمانتان می تواند چه علت های داشته باشد؟ مکان شعبه بعدی کسب و کارتان باید کجا باشد؟ آیا خدمات آموزشی مفید بوده است؟ کدام ایراد از محبوبیت سازمان شما کاسته است؟
بهترین روش برای رسیدن به جواب تمام سوالاتی که سیاست گذاری های آینده سازمانتان را می سازد نظرسنجی و پرسشنامه است. همچنین استفاده از انواع نظرسنجی و پرسشنامه آنلاین انواع خلاهای سنتی را نیز می پوشاند. به این ترتیب چوبی جادویی خواهید داشت که سازمان شما را در بهترین وضع ممکن نگه می دارد.
بی شک راحت ترین راه نوشتن پرسشنامه، روی کاغذ آوردن سوالاتی است که ذهنتان را درگیر خودش کرده است. طراحی سوالات نظرسنجی ها و پرسشنامه ها بسیار ساده به نظر می رسند اما خیلی کم می توان سوالاتی تاثیرگذار تهیه کرد. سوالات اشتباه همان سوالاتی هستند که جواب اشتباه دارند و نتایج اشتباه به تصمیمات نامعقول منجر می شوند و در پایان، محصولات و خدماتی رابه مشتری ارائه خواهید داد که کسی تمایل به دریافت آن ندارد. همین امر باعث می شود طراحی دقیق سوالات نظرسنجی یا پرسشنامه از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
می توانید سوالاتی که نوشتید را با لیست جواب ها مقایسه کنید و در صورت وجود هرگونه سوال غیر ضروری یا اضافی، آن ها را از نظرسنجی حذف کنید.
طراحی پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین نیز به پاسخ دهندگان کمک می کند که درک بهتری از سوالات پیدا کنند، در مقابل اگر پرسشنامه ای طراحی ضعیف یا نامناسبی داشته باشد، سوالات پرسشنامه به درستی درک نمی شوند.
سردرگمی طراحان تحقیقات و پرسشنامه ها، عدم تعیین هدف پرسشنامه در ابتدای کار است. پس کامل سوالات زیر را خودتان پاسخ دهید تا هدف از طراحی پرسشنامه برایتان محرز شود:
جامعه هدف یا جامعه آماری، به گروه مشخصی از جمعیت گفته می شود که به واسطه یک یا چند ویژگی مشترک، ذیل یک طبقه یا گروه دسته بندی می شوند: گروه هایی مثل زنان شاغل در شرکت های خصوصی، مدیران منابع انسانی فعال در استارتاپ ها، مشتریان نوشیدنی های انرژی زا یا دانشجویان ورودی سال 1399 دانشگاه تهران، همگی مثال هایی از گروه های هدف و جامعه آماری تحقیق و پیمایش شما هستند. با تعیین جامعه هدف تان، نه تنها می توانید سوالات دقیق تری طراحی کنید، بلکه روش های بهتری برای توزیع پرسشنامه یتان انتخاب می کنید.
در ابتدا باید بدانید دو مدل سئوال در پرسشنامه ها وجود دارد.
مدل اول سوالات باز: سوالات باز به سوالاتی گفته می شود که پاسخ دهنده را با فهرستی از گزینه ها مواجه نکرده و او می تواند نظر خود را بدون محدودیت شرح دهد.
مدل دوم سوالات بسته: در سوالات بسته، مخاطب با فهرستی از گزینه ها رو به رو است. تحلیل نتایج این سوالات آسان تر است و در بسیاری از موارد، نتایج معناداری به شما می دهد؛ به شرطی که گزینه هایتان را بدون سوگیری و اعمال سلیقه تعریف کنید.
باید توجه داشت که هر پرسشنامه از سه بخش مقدمه، بدنه اصلی و پایان بندی تشکیل می شود.
چند نکته در آخر یادآور شوم که اصلی ترین علت ایجاد فرم های نظرسنجی و پرسشنامه تهیه آمار قابل اعتماد و قابل تحلیل آن است. از طرف دیگر وجود داده هایی که بتوانند تحلیل درستی را به همراه داشته باشند تنها در پرتو طرح پرسشنامه ای سنجیده و اصولی امکان پذیر است. هر چقدر مخاطبان خود را بهتر بشناسید، بهتر می توانید رفتار و نوع بازخورد آن ها را تجزیه و تحلیل کنید. سعی کنید جامعه هدف خود را دقیق و گسترده انتخاب کنید، تا علاوه بر دریافت مشارکت بالاتر، پاسخ های با کیفیتی نیز دریافت کنید. طراحی پرسشنامه های شفاف، کوتاه، کاربر پسند و استاندارد، با کمی دقت نظر و با استفاده از ابزار مناسب به شما کمک می کند در وقت و هزینه خود و دیگران صرفه جویی کنید.
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.