راه موفقیت و دیده شدن اپلیکیشن در بازار چیست؟
دوشنبه 14/تیر/1395 2188 دات وب

راه موفقیت و دیده شدن اپلیکیشن در بازار چیست؟

امروزه گوشی های هوشمند به یکی از جذاب ترین پلتفرم های درآمدزایی برای برنامه نویسان تبدیل شده است. مهم ترین استارت آپ هایی که در چند سال گذشته وارد دنیای کسب و کار شده اند، کاربران سیستم عامل های اندروید و iOS را به عنوان جامعه ی هدف خود تعریف کرده اند. با این حال تنها داشتن سواد برنامه نویسی برای ارائه ی یک اپلیکیشن کفایت نمی کند و باید برای ورود محصول به بازار و فروش آن برنامه ریزی کرد. با دات بلاگهمراه باشید.

در چند سال گذشته به دلیل تعداد کم از اپلیکیشن ها و نبود فضای رقابتی در فروشگاه های نرم افزاری موبایل، معمولا اپلیکیشن های معرفی شده به سرعت به شهرت می رسیدند و راه موفقیت را در پیش می گرفتند. به عنوان مثال اگر اپلیکیشن شما با تمرکز بر ورزش در سه سال پیش به عنوان یک محصول نوآور در راستای تغییر سبک زندگی شهری مطرح می شد، امروز این اپلیکیشن برای بقا در بازار رقابتی باید بر جنبه های دیگری از محصول خود تمرکز کند. نوآوری تنها یکی از جنبه های محصول است و پدیدآورندگان محصول باید راه های معرفی بهتر محصول خود به مشتری را پیدا کنند.

بسیاری از اپلیکیشن های موجود در مارکت های موبایل ایده ای درخشان دارند و اجرای به نسبت موفقی را پشت سر گذاشته اند؛ با این حال فروش بالایی را تجربه نمی کنند. عرضه ی یک اپلیکیشن بدون هیچ استراتژی مشخص، محصول شما را در بین حجم زیاد اپلیکیشن ها محکوم به شکست خواهد کرد. در همین راستا سوالی که باید همواره از خود به عنوان یک ارائه دهنده ی اپلیکیشن بپرسید، نحوه ی ورود به بازار است؟ چگونه باید محصول خود را بین اپلیکیشن های مشابه خود معرفی کنید؟

از ماهی بودن در اقیانوس پرهیز کنید
یکی از استراتژی هایی که برنامه نویسان می توانند دنبال کنند حضور در بخش های کمتر دیده شده ی بازار است. به عنوان مثال ارائه و دیده شدن یک اپلیکیشن خبرخوان در بازاری که بازیگران بزرگ و معروفی در آن فعالیت می کنند کار سختی به نظر می رسد. در طرف مقابل شروع کار در بخش دیگری از بازار که رقابت زیادی در آن وجود ندارد کمک زیادی به برجسته شدن کار شما می کند. بنابراین به جای شنا کردن در یک اقیانوس بزرگ می توان شانس خود را در دریاچه ای کوچک امتحان کرد تا شانس بقای خود را افزایش دهید.

هدف‌گیری مشتریان در بازار
بازار اپلیکیشین های موبایل اشباع شده است؛ با این حال بازار برنامه های ساعت های هوشمند، اینترنت اشیا یا واقعیت مجازی هنوز جنبه هایی دست نخورده دارند. فرض کنید یک اپلکیشین برای Oculus Rift نوشته باشید؛ میان تعداد اندک اپلیکیشن های موجود برای این پلتفرم، مسلما محصول شما حتی بدون هیچ تبلیغی تعداد زیادی دانلود خواهد داشت.
تعداد زیاد برنامه های موبایل به معنای اتمام ایده ها و خلاقیت در این بازار نیست. مسلما با مشاهده ی دقیق تر اطراف خود و شناسایی نیاز های افراد می توان شکاف های موجود در بازار را پیدا کرد. در این شکاف مسلما میزان رقابت کمتر خواهد بود و شانس موفقیت و دیده شدن شما افزایش می یابد. رسیدن به ۸۰ درصد از مشتریان از یک بازار کوچک بهتر از رسیدن به یک درصد از مشتریان یک بازار بزرگ است.

برای رسیدن به بازاری با بازیگران محدودتر از نیازمندی های خودتان شروع کنید. برای انجام کارهای روزمره ی خود به چه ابزاری نیاز دارید؟ با وجود داشتن چه ابزاری کارهای شما با سهولت بیشتری انجام می گیرند؟ جواب به این پرسش ها مسلما به کشف و حتی خلق نیازمندی های جدید ختم خواهد شد.

استفاده از پلتفرم های مختلف
برای رسیدن به مشتری می توان از مارکت های مختلف استفاده کرد. مسلما فروشگاه نرم افزاری گوگل پلی استور، اصلی ترین مکان انتشار محصول شما است. با این حال نباید از مارکت هایی که به صورت موازی با آن تشکیل شده اند غافل شد.
حضور در پلتفرم های مختلف نیز راهکاری مفید به نظر می رسد تا مشتریان در گوشی های موبایل، در لپ تا پ، در ساعت های هوشمند و شاید پلتفرم های دیگر همراه و مخاطب شما باشند.
استفاده از وب سایت های تجمیع سرمایه گذاری مردمی یا کراودفاندینگ، Crowdfunding، نیز می تواند یکی از راه حل های خوب برای رسیدن به موفقیت باشید. با این کار شما نه تنها سرمایه ی اولیه ی کار خود را جمع می کنید، بلکه با ایجاد کمپین های مختلف می توان نگاه ها را قبل از ارائه ی محصول نهایی به خود جلب کرد. مطمئنا ایده ی شما از نگاه وب سایت های خبری یا کاربران در شبکه های اجتماعی پنهان نخواهد ماند.

ایجاد کانال های ارتباطی با مشتریان بالقوه
هم راستا با پرورش ایده و رسیدن به محصول نهایی باید در مورد مشتریان خود نیز اطلاعات کسب کنید. به عنوان مثال اگر اپلیکیشن شما در مورد باغبانی است، مشتریان شما احتمالا یا شاغل در این بازار هستند یا علاقه ی زیادی به گیاهان دارند. مشتریان بالقوه ی شما در کدام قشر از جامعه قرار دارند؟ شما چطور می توانید با آن ها ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم برقرار کنید؟ یکی از کارهایی که شما برای شناساندن محصول خود باید انجام دهید مطمئنا تبلیغ یا نوشتن یک مقاله در یک مجله ی باغبانی است.
یکی دیگر از کانال های مهم ارتباط با مشتری مسلما شبکه های اجتماعی هستند. امروز کمتر کسی در هیچ شبکه ای عضو نیست و این یک فرصت ایده آل برای معرفی به حساب می آید. با این حال مهم ترین مشتریان شما در حقیقت اطرافیان شما هستند. به احتمال زیاد در لیست اطرافیان خود افراد زیادی را دارید که می توانید محصولتان را برای آنها به نمایش بگذارید، اجازه ی استفاده از اپلیکیشن را بدهید و نظر آنان را جویا شوید.
مهم ترین نکته در این بین توجه به امور مربوط به بازار است. به هر حال هر چقدر هم کار برنامه نویسی و محصول نهایی شما عالی باشد، بدون دانلود و استفاده ی کاربران به هیچ دردی نمی خورد. بنابراین به جای تولید یک محصول و فکر کردن در مورد عرضه ی آن، با مطالعه و شناخت دقیق بازار یک محصول متناسب با آن ارائه کنید.

توزیع افقی
یکی از استراتژی های مهم برای موفقیت در بازار برنامه های موبایل توزیع افقی است. در این حالت به جای رسیدن به ۱۰۰۰ دانلود برای یک اپلیکیشن، یک دانلود برای هزار اپلیکیشن هدف سازندگان می شود.
به عنوان مثال به جای ساخت یک برنامه ی آموزشی با حجم زیاد محتواهای آموزشی، می توان اپلیکیشن های متعدد و ویژه برای هر کدام از محتواهای آموزشی ایجاد کرد. در نتیجه شما با یک بار طراحی برنامه قادر خواهید بود اپلیکیشن های زیادی را راهی بازار کنید و شانس خود را برای دیده شدن افزایش دهید. این روش در بازاریابی توزیع افقی نامیده می شود.
با این حال قرار نیست چندین و چند برنامه ی بی کیفیت را وارد بازار کنید. ارائه ی چند اپلیکیشن در کنار محصول اصلی شما باعث افزایش بازدید و احتمالا افزایش میزان دانلود از مجموعه ی کارهای شما خواهد شد.
یکی دیگر از استراتژی های محبوب در بین برنامه نویسان شروع از یک بازار کوچک و حرکت پایدار به سمت بازار بزرگ است. فیس بوک نیز به عنوان یک شبکه ی اجتماعی در داخل دانشگاه هاروارد شناخته می شد که در مرحله ی بعد اجازه ی ورود بقیه ی افراد را داد.

طراحی منحصر به فرد
یک گوسفند سیاه در بین گله ای از گوسفندان سفید عامل اصلی توجه به آن گوسفند خاص به حساب می آید. تمرکز اصلی بازی سازان مستقل نیز در همین نکته است. این افراد با طراحی متفاوت و پرداختن به جنبه هایی که در جریان اصلی بازی سازی مورد توجه نیست محصول خود را متمایز نشان می دهند.

گوسفند

تمایز در طراحی
روزانه کاربران زیادی مارکت های نرم افزاری رو مرور می کنند و به دنبال یک اپلیکیشن خاص و ویژه می گردند. بنابراین با داشتن یک طراحی مناسب در رابط کاربری و حتی آیکن برنامه می توان این افراد را متقاعد به دانلود برنامه کنید.
در فرآیند طراحی و تولید محصول خود به انتخاب آیکن فکر کنید. آیکن برنامه ی شما باید حس کنجکاوی را در افراد برانگیزد. باید برنامه ی شما مثل یک گوسفند مشکی در گله ی گوسفندان سفید خودنمایی کند.

توجه به SEO
بهینه سازی موتور جستجو یا SEO مهم ترین قسمت بازاریابی دیجیتال به حساب می آید. به لطف این بهینه سازی، موتور های جستجو محتوای منتشر شده را بهتر تشخیص می دهند و می توانند کاربران را به صفحه ی شما منتقل کنند. استفاده از کلید واژه ها در متن هایی که برای معرفی اپلیکیشن خود می نویسید یکی از نکات مهم بازاریابی آنلاین است. بنابراین سعی کنید معرفی محصول خود را کامل و بهینه شده برای موتور های جست و جو طراحی کنید. برای پیشرفت کار خود به این فکر کنید که محصول شما چه جنبه هایی دارد و کاربران برای رسیدن به صفحه ی شما چه واژه ای را باید جست و جو کنند.
اسم اپلیکیشن نیز اهمیت زیادی دارد. معمولا اپلیکیشن هایی با اسمی که معرف هدف کلی برنامه و هم زمان کوتاه، خاص و ساده باشند، پتانسیل بالاتری برای دیده شدن دارند.

بازاریابی
تمامی نکاتی که گفته شد برای بهتر دیده شدن خروجی کار شما بود. با این حال نباید روش های بازاریابی معمول در دنیای اینترنت را نادیده بگیرید. روش هایی که بارها و بارها امتحان شده اند و توانایی افزایش دانلود از برنامه را دارند.

- ساخت وب سایت مخصوص در کنار ایجاد وبلاگ و تولید محتوا برای آن
- تبلیغات آنلاین
- ساخت ویدیو و انتشار آن
- نوشتن محتواهای متنی در وب سایت های پربازدید به عنوان نویسنده ی مهمان یا رپورتاژهای متنی

اگرچه تمامی روش های بالا سرمایه ی زیادی می خواهند، ولی برای مطرح شدن محصول شما ضروری به نظر می رسند. بنابراین برای اینکه بتوانید اپلیکیشن ۵۰ سنتی خود را بیشتر بفروشید، هزینه های اولیه شما رو پوشش دهد و به سود آوری برسید، باید برای بازاریابی محصول هزینه کنید.

برنامه ریزی برای ورود به بازار
اگر فکر می کنید تنها با داشتن یک ایده و برنامه نویسی ساده می توان یک اپلیکیشن موفق ارائه داد، به احتمال زیاد در اشتباه به سر می برید. اپلیکیشن هایی مثل Falppy Bird که تنها با داشتن یک ایده ی ناب وارد بازار شدند و سریع مورد توجه قرار گرفتند هر روز کمتر می شوند. بنابراین اگر به دنبال فاکتور شانس می گردید، خیلی به آن دلخوش نباشید؛ چون شانس شما در برابر شرکت هایی که به طور تخصصی اپلیکیشن تولید می کنند تقریبا ناچیز است! مگر اینکه برای پر کردن اوقات فراغت خود کار می کنید.
برنامه ریزی و داشتن استراتژی برای ورود و معرفی محصول اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه کرد. تنها داشتن ایده یا مهارت برنامه نویسی موفقیت شما را تضمین نمی کنند و باید برای رسیدن به هدف اصلی، مهارت های مختلفی را در خود پرورش دهید و به جنبه های مدیریتی کسب و کار خود فکر کنید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)