معرفی مدیریت محتوا CMS دات نرم افزار
انواع cms چیست، Cms مخفف چیست، معنی cms را در این مقاله می خوانید.
CMS چیست؟
سیستم مدیریت محتوا وبسایت چیست؟
سیستم مدیریت محتوا، Content Management System، به اختصار CMS نرم افزاری در وب برای ایجاد، مدیریت، ویرایش، اصلاح و در نهایت انتشار محتوای دیجیتال اعم از متن، تصویر، فایل های صوتی یا تصویری و سایر فرمت های فایل در وب سایت ها است. این دسته با مدیریت محتوای وب کوتاه یا WCM و عناوین دیگری مانند Digital Experience Platform یا DXP شناخته می شود.
انتخاب سیستم مدیریت محتوای اختصاصی یا متن باز
تعدادی از عوامل وجود دارد که بر تصمیم گیری در مورد CMS سفارشی یا منبع باز تاثیر می گذارد. در هنگام انتخاب سیستم مدیریت محتوای برای شرکت خود چند نکته وجود دارد:
منابع درون سازمانی
سیستم عامل های Open Source CMS امکانات بی شماری دارند اما متخصصی برای گسترش و پیاده سازی آن لازم دارید. هنگام انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا، صادقانه ارزیابی کنید که منابع لازم برای استفاده از یک پلت فرم منبع باز دارید؟ یا خیر.
نیاز کاربر
نقش و نیازهای کاربران CMS شرکت شما باید در انتخاب پلتفرم CMS مد نظر باشد. موارد لازم برای برنامه نویسی، آپلود و ویرایش محتوا جهت مدیریت CMS نیازمند پشتیبانی IT است. این مورد به طرز چشمگیری عملکرد وب سایت شما تحت تاثیر قرار می گیرد.
هزینه پروژه و بودجه
هزینه می تواند عامل تعیین کننده ای در انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا باشد. سیستم مدیریت محتوی یا CMS منبع باز اغلب بدون هزینه یا کم هزینه می باشد، اما شرکت هایی که به آن ها متکی هستند نیاز به سرمایه گذاری بیشتری در نیروی کاربلد یا پشتیبانی و توسعه برای تغییر و گسترش سیستم در آینده دارند.
CMS سفارشی
CMS سفارشی منحصرا برای یک شرکت تولید مطابق خواست و نیاز کارفرما طراحی می شوند. CMS اختصاصی، با توجه به نیاز و درخواست کسب و کار شما تجزیه و تحلیل، طراحی و اجرا خواهد شد. با CMS اختصاصی شما قادر خواهید بود تغییرات مد نظر را اعمال کنید یا ویژگی ها و مشخصه های جدیدی را به آن اضافه کنید.
از جمله فریم ورک هایی که سیستم های سفارشی از آن بهره می برند: لاراول، پایتون، انگولار، NET. و ASP هستند.
در سیستم مدیریت محتوی یا CMS اختصاصی:
- هسته مرکزی سبک است
- رابط کاربری ساده تری دارد.
- امنیت بیشتری دارد.
- امکان استفاده از تکنولوژی های به روز دارد.
معایب طراحی CMS اختصاصی
هزینه بالای نگهداری و طراحی به روز
اگر یک استارتاپ، شرکت یا سازمان متوسط و کوچک باشید هزینه های طراحی سیستم برای شما منطقی نخواهد بود. از طرفی برای تمدید پشتیبانی پس از پایان پشتیبانی اولیه باید مبلغ قابل توجه ای را نسبت به CMS های متن باز و رایگان هزینه کنید. البته به اینجا نیز ختم نمی شود چرا که هزینه توسعه و امکانات بیشتر در سیستم نیز بالا خواهد بود. این در حالی است که پیاده سازی برخی از این امکانات در CMS های آماده با نصب یک پلاگین رایگان امکان پذیر است.عدم انتقال پشتیبانی از شرکت طراح به شرکت دیگر
برخی اوقات ممکن است از خدمات پشتیبانی یا تعرفه های شرکت طراح رضایت نداشته باشید و بخواهید خدمات پشتیبانی را از شرکت دیگری دریافت کنید؛ این امکان به ندرت اتفاق می افتد. البته طبیعی است که شرکت های غیر، پشتیبانی از محصول سایر شرکت ها را بر عهده نخواهند گرفت زیرا اکثر محصولات اختصاصی سورس بسته هستند و دسترسی به کد ندارند. اگر زیر بار هم بروند هزینه های بالایی خواهد داشت.پروسه زمانبر طراحی و توسعه سیستم
طراحی سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی به نسبت سیستم های آماده، زمان بیشتری نیاز دارد. در سیستم های آماده هسته اصلی آماده است و فرایند توسعه انجام می شود ولی در CMS سفارشی فرآیند طراحی از صفر شروع می شود.
معرفی 5 سیستم مدیریت محتوای متن باز Open Source CMS
1- وردپرس Wordpress
پر استفاده ترین و شناخته شده ترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس است و بر پایه زبان PHP می باشد. سایت هایی که توسط این پلتفرم تولید می شوند داینامیک هستند، یعنی امکان تغییر مدیریتی وجود دارد. استفاده از وردپرس رایگان است و از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند. این برنامه اپن سورس یا متن باز است، یعنی امکان برنامه نویسی توسط متخصص این حوزه وجود دارد.
در وردپرس اصول سئو به طور کامل رعایت نشده است که می توان با استفاده از چند افزونه رایگان سئو مانند yoast seo که از بهترین CMS ها از لحاظ سئو است کمک بگیرید.
تعداد بی شماری از کاربران و توسعه دهندگان و بروزرسانی های دائمی، وردپرس را به یکی از امن ترین سیستم های مدیریت محتوا تبدیل کرده است. اما در نظر داشته باشید رشد و توسعه آن نیازمند دانش کافی بوده و در ادامه نیاز است هزینه کنید.
پلاگین ووکامرس WooCommerce نیز بصورت تخصصی برای فروشگاه آنلاین طراحی شده است.
2- جوملا Joomla
جوملا یکی از برنامه های مدیریت محتوای داینامیک و پر طرفدار بر پایه زبان PHP است. جولا به برنامه نویسان کمک می کند کدهای کمتری را بنویسند و در زمان کمتری به بهترین نتیجه برسند.جولا رایگان بوده و از زبان فارسی پشتیبانی می کند. معمولا برای سایت های کوچک با کاربران کم بهتر است از این پلتفرم متن باز استفاده شود. در Joomla اصول اولیه سئو سایت رعایت شده و سئو مناسبی دارد. افزونه جوملا در زمینه سئو sh404 SEF است که کارهایی مانند ریدایرکت کردن، مدیریت خطای 404، لینک دهی به شبکه های اجتماعی را انجام می دهد. مزیت جوملا نسبت به سایر رقبا کتابخانه های گسترده آن و ارتباط صحیح و منطقی بین کتابخانه های آن است.
3- دروپال Drupal
دروپال رایگان و متن باز است. این سیستم برای سایت های بزرگ با بیش از هزاران صفحه نیز مناسب می باشد. این پلتفرم بسیاری از فاکتورهای سئو را رعایت می کند. یک سیستم بسیار انعطاف پذیر است و می توان با کمک آن انواع پست های سفارشی را ارائه و مدیریت نمود. همچنین این سیستم از سایت های چند زبانه پشتیبانی می کند. امنیت آن از دو CMS قبلی بسیار بالاتر است. اما نکته ای دارد که برای استفاده از آن نیازمند مهارت در توسعه وب سایت هستید.
4- شوپفای Shopify
اگر به دنبال یک CMS برای فروشگاه آنلاین هستید، شوپفای یک گزینه عالی است. این CMS قابلیت های فروشگاه سازی، پرداخت آنلاین، بررسی موجودی و مدیریت سفارشات را فراهم می کند.
5- مگنتو Magento
مگنتو نیز یکی دیگر از CMS های محبوب برای فروشگاه های آنلاین است. این CMS قابلیت هایی مانند مدیریت محصولات، فروشگاه سازی و پرداخت آنلاین را داراست.
مدیریت محتوای اختصاصی دات نرم افزار
یک نرم افزار ایجاد و مدیریت وب سایت است.
مدیریت محتوای ( CMS ) اختصاصی شرکت دات نرم افزار یک نرم افزار ایجاد و مدیریت وب سایت است.
در سیستم های مدیریت محتوا بدون نیاز به طراحی و پیاده سازی مجدد، امکان تغییر و به روز رسانی محتوا در هر ساعت از شبانه روز برای مدیریت سایت و کاربران تعریف شده است و به راحتی امکان پذیر می باشد.
مدیریت محتوا وب سایت دات نرم افزار به طور کامل در شرکت ما طراحی و پیاده سازی شده که در طی آن نسخه های مشابه داخلی و خارجی آنالیز شده است و از تجارب مثبت آن ها در جهت پیشبرد اهداف استفاده شده است از مزایای استفاده از مدیریت محتوای دات نرم افزار انعطاف پذیری آن بر اساس نیاز های مشتریان و کاربر پسند بودن به دلیل سادگی و روان بودنش است.
انواع cms چیست، Cms مخفف چیست، معنی cms را در این مقاله می خوانید.
CMS چیست؟
سیستم مدیریت محتوا وبسایت چیست؟
سیستم مدیریت محتوا، Content Management System، به اختصار CMS نرم افزاری در وب برای ایجاد، مدیریت، ویرایش، اصلاح و در نهایت انتشار محتوای دیجیتال اعم از متن، تصویر، فایل های صوتی یا تصویری و سایر فرمت های فایل در وب سایت ها است. این دسته با مدیریت محتوای وب کوتاه یا WCM و عناوین دیگری مانند Digital Experience Platform یا DXP شناخته می شود.
انتخاب سیستم مدیریت محتوای اختصاصی یا متن باز
تعدادی از عوامل وجود دارد که بر تصمیم گیری در مورد CMS سفارشی یا منبع باز تاثیر می گذارد. در هنگام انتخاب سیستم مدیریت محتوای برای شرکت خود چند نکته وجود دارد:
منابع درون سازمانی
سیستم عامل های Open Source CMS امکانات بی شماری دارند اما متخصصی برای گسترش و پیاده سازی آن لازم دارید. هنگام انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا، صادقانه ارزیابی کنید که منابع لازم برای استفاده از یک پلت فرم منبع باز دارید؟ یا خیر.
نیاز کاربر
هزینه پروژه و بودجه
CMS سفارشی
CMS سفارشی منحصرا برای یک شرکت تولید مطابق خواست و نیاز کارفرما طراحی می شوند. CMS اختصاصی، با توجه به نیاز و درخواست کسب و کار شما تجزیه و تحلیل، طراحی و اجرا خواهد شد. با CMS اختصاصی شما قادر خواهید بود تغییرات مد نظر را اعمال کنید یا ویژگی ها و مشخصه های جدیدی را به آن اضافه کنید.
در سیستم مدیریت محتوی یا CMS اختصاصی:
- هسته مرکزی سبک است
- رابط کاربری ساده تری دارد.
- امنیت بیشتری دارد.
- امکان استفاده از تکنولوژی های به روز دارد.
معایب طراحی CMS اختصاصی
عدم انتقال پشتیبانی از شرکت طراح به شرکت دیگر
پروسه زمانبر طراحی و توسعه سیستم
طراحی سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی به نسبت سیستم های آماده، زمان بیشتری نیاز دارد. در سیستم های آماده هسته اصلی آماده است و فرایند توسعه انجام می شود ولی در CMS سفارشی فرآیند طراحی از صفر شروع می شود.
1- وردپرس Wordpress
پر استفاده ترین و شناخته شده ترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس است و بر پایه زبان PHP می باشد. سایت هایی که توسط این پلتفرم تولید می شوند داینامیک هستند، یعنی امکان تغییر مدیریتی وجود دارد. استفاده از وردپرس رایگان است و از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند. این برنامه اپن سورس یا متن باز است، یعنی امکان برنامه نویسی توسط متخصص این حوزه وجود دارد.
در وردپرس اصول سئو به طور کامل رعایت نشده است که می توان با استفاده از چند افزونه رایگان سئو مانند yoast seo که از بهترین CMS ها از لحاظ سئو است کمک بگیرید.
تعداد بی شماری از کاربران و توسعه دهندگان و بروزرسانی های دائمی، وردپرس را به یکی از امن ترین سیستم های مدیریت محتوا تبدیل کرده است. اما در نظر داشته باشید رشد و توسعه آن نیازمند دانش کافی بوده و در ادامه نیاز است هزینه کنید.
پلاگین ووکامرس WooCommerce نیز بصورت تخصصی برای فروشگاه آنلاین طراحی شده است.
2- جوملا Joomla
جوملا یکی از برنامه های مدیریت محتوای داینامیک و پر طرفدار بر پایه زبان PHP است. جولا به برنامه نویسان کمک می کند کدهای کمتری را بنویسند و در زمان کمتری به بهترین نتیجه برسند.جولا رایگان بوده و از زبان فارسی پشتیبانی می کند. معمولا برای سایت های کوچک با کاربران کم بهتر است از این پلتفرم متن باز استفاده شود. در Joomla اصول اولیه سئو سایت رعایت شده و سئو مناسبی دارد. افزونه جوملا در زمینه سئو sh404 SEF است که کارهایی مانند ریدایرکت کردن، مدیریت خطای 404، لینک دهی به شبکه های اجتماعی را انجام می دهد. مزیت جوملا نسبت به سایر رقبا کتابخانه های گسترده آن و ارتباط صحیح و منطقی بین کتابخانه های آن است.
3- دروپال Drupal
دروپال رایگان و متن باز است. این سیستم برای سایت های بزرگ با بیش از هزاران صفحه نیز مناسب می باشد. این پلتفرم بسیاری از فاکتورهای سئو را رعایت می کند. یک سیستم بسیار انعطاف پذیر است و می توان با کمک آن انواع پست های سفارشی را ارائه و مدیریت نمود. همچنین این سیستم از سایت های چند زبانه پشتیبانی می کند. امنیت آن از دو CMS قبلی بسیار بالاتر است. اما نکته ای دارد که برای استفاده از آن نیازمند مهارت در توسعه وب سایت هستید.
4- شوپفای Shopify
5- مگنتو Magento
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.