اول بازاریابی بعد نام تجاری
هدف بسیاری از کسب وکارهای امروزی که پا به عرصه وجود می گذارند، تبدیل شدن به برندی معتبر و شناخته شده است، به طوری که تنها نام آن برند مصرف کنندگان را به سوی خرید محصولات آن جلب کند، اما به خاطر داشته باشید که تنها از راه بازاریابی موفق می توان به نام تجاری مورد نظر خود دست یافت...
در این گزارش تلاش می کنیم به بیان تفاوت بین دو مفهوم بازاریابی و نام تجاری بپردازیم و به چند اشتباه رایجی که در زمینه برند شدن وجود دارد، اشاره کنیم.
نام تجاری باید چه فاکتورهایی داشته باشد؟
برای رسیدن به نام تجاری باید در وهله اول تعریف دقیقی از مفهوم آن داشته باشید. نام تجاری شامل لوگو، رنگ ها و طرح وب سایت است، به این معنا که مناسب ترین لوگو را باید برای برند خود انتخاب کنید و رنگ انتخاب شده نیز باید تا حد ممکن ویژگی کسب وکار مورد نظر را در خود داشته باشد. در کنار طراحی وب سایت و حضور فعال در صفحات اجتماعی، تشکیل دادن کمپین های تبلیغاتی به منظور بازاریابی در کانال های تلویزیونی، بیلبوردهای تبلیغاتی، ساختن کلیپ های مربوط به برند مذکور و... نیز از فعالیت های مهم به منظور داشتن یک نام تجاری موفق است. این موارد از مهم ترین ابزارهای بازاریابی هستند که به کسب وکارهای مختلف اجازه برند شدن می دهند. انتخاب دقیق لوگو، رنگ ها، طرح ها، حضور مناسب در فضای اینترنتی و... از موارد ضروری برای تبلیغ موفق و رسیدن به نام تجاری معتبر است.
چند اشتباه رایج در مورد دو مفهوم
تفاوت اصلی که بین بازاریابی و نام تجاری وجود دارد این است که بازاریابی مجموعه فعالیت ها، ابزارها و استراتژی هایی است که هر کسب وکاری به منظور ترویج و شناساندن خود به کار می برد. این ابزارها نیز طیف گسترده ای را تشکیل می دهند: رسانه های اجتماعی، تلفن های همراه، جستجوی محلی، تبلیغات سنتی و... در مقابل نام تجاری پیام و فرهنگی است که ترویج شده و بین مصرف کنندگان نفوذ کرده و سمبلی از کسب وکار مورد نظر است. تصورات غلط و رایجی که در مورد نام تجاری بین مردم وجود دارد، به چندین شاخه تقسیم می شوند. مخلوط کردن نام تجاری و بازاریابی از اشتباهات رایجی است که در رابطه با برند وجود دارد. مفهوم برند بسیار عمیق تر از بازاریابی است. ابزارهای بازاریابی تنها به برقراری ارتباط بین نام تجاری و پیام تبلیغاتی می پردازند، به بیان دیگر نام تجاری دربردارنده پیام تبلیغاتی و هویت کسب وکار شماست و بنابراین مفهومی گسترده تر از بازاریابی دارد. تصور اشتباه دیگری که در مورد برند شدن وجود دارد این است که اگر نام تجاری خود را به دست آورید، به قدرت نهایی می رسید، به این معنا که اگر صاحبان کسب وکارهای مختلف با انجام فعالیت های بازاریابی متنوع بتوانند به یک نام تجاری دست یابند و برند شناخته شده ای شوند، دلیل بر این نیست که به نهایت قدرت و شهرت در کسب وکار خود رسیده باشند. مرحله مهم تری که برای تثبیت برند و برتری کسب وکار خود لازم دارید، این است که بازخورد نام تجاری خود را در میان مشتریان پیگیری کنید و تنها به یافتن نام تجاری اکتفا نکنید. برندی که مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار ندهد محکوم به شکست است و مدت زمان زیادی نمی تواند موقعیت خود را حفظ کند. بنابراین سعی کنید از طریق رصد مشتریان و در نظر گرفتن میزان بازگشت آن ها به سوی محصولتان، فرایند بازاریابی خود را به روزرسانی کنید و درنهایت نام تجاری تان را زنده نگه دارید.
نام تجاری باید چه فاکتورهایی داشته باشد؟
برای رسیدن به نام تجاری باید در وهله اول تعریف دقیقی از مفهوم آن داشته باشید. نام تجاری شامل لوگو، رنگ ها و طرح وب سایت است، به این معنا که مناسب ترین لوگو را باید برای برند خود انتخاب کنید و رنگ انتخاب شده نیز باید تا حد ممکن ویژگی کسب وکار مورد نظر را در خود داشته باشد. در کنار طراحی وب سایت و حضور فعال در صفحات اجتماعی، تشکیل دادن کمپین های تبلیغاتی به منظور بازاریابی در کانال های تلویزیونی، بیلبوردهای تبلیغاتی، ساختن کلیپ های مربوط به برند مذکور و... نیز از فعالیت های مهم به منظور داشتن یک نام تجاری موفق است. این موارد از مهم ترین ابزارهای بازاریابی هستند که به کسب وکارهای مختلف اجازه برند شدن می دهند. انتخاب دقیق لوگو، رنگ ها، طرح ها، حضور مناسب در فضای اینترنتی و... از موارد ضروری برای تبلیغ موفق و رسیدن به نام تجاری معتبر است.
چند اشتباه رایج در مورد دو مفهوم
تفاوت اصلی که بین بازاریابی و نام تجاری وجود دارد این است که بازاریابی مجموعه فعالیت ها، ابزارها و استراتژی هایی است که هر کسب وکاری به منظور ترویج و شناساندن خود به کار می برد. این ابزارها نیز طیف گسترده ای را تشکیل می دهند: رسانه های اجتماعی، تلفن های همراه، جستجوی محلی، تبلیغات سنتی و... در مقابل نام تجاری پیام و فرهنگی است که ترویج شده و بین مصرف کنندگان نفوذ کرده و سمبلی از کسب وکار مورد نظر است. تصورات غلط و رایجی که در مورد نام تجاری بین مردم وجود دارد، به چندین شاخه تقسیم می شوند. مخلوط کردن نام تجاری و بازاریابی از اشتباهات رایجی است که در رابطه با برند وجود دارد. مفهوم برند بسیار عمیق تر از بازاریابی است. ابزارهای بازاریابی تنها به برقراری ارتباط بین نام تجاری و پیام تبلیغاتی می پردازند، به بیان دیگر نام تجاری دربردارنده پیام تبلیغاتی و هویت کسب وکار شماست و بنابراین مفهومی گسترده تر از بازاریابی دارد. تصور اشتباه دیگری که در مورد برند شدن وجود دارد این است که اگر نام تجاری خود را به دست آورید، به قدرت نهایی می رسید، به این معنا که اگر صاحبان کسب وکارهای مختلف با انجام فعالیت های بازاریابی متنوع بتوانند به یک نام تجاری دست یابند و برند شناخته شده ای شوند، دلیل بر این نیست که به نهایت قدرت و شهرت در کسب وکار خود رسیده باشند. مرحله مهم تری که برای تثبیت برند و برتری کسب وکار خود لازم دارید، این است که بازخورد نام تجاری خود را در میان مشتریان پیگیری کنید و تنها به یافتن نام تجاری اکتفا نکنید. برندی که مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار ندهد محکوم به شکست است و مدت زمان زیادی نمی تواند موقعیت خود را حفظ کند. بنابراین سعی کنید از طریق رصد مشتریان و در نظر گرفتن میزان بازگشت آن ها به سوی محصولتان، فرایند بازاریابی خود را به روزرسانی کنید و درنهایت نام تجاری تان را زنده نگه دارید.
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.