حذف زیبایی گرافیکی که منجر به افزایش فروش شد
فروشگاه Fab برای بهبود دکمههای فراخوان خود، طراحی زیبا را فدای عملکرد کرد. Fab یک خرده فروش آنلاین است که در خرید و فروش محصولاتی همچون پوشاک، وسایل خانه، اکسسوری، وسایل جانبی و… فعالیت میکند و چندی پیش در راستای توسعه کسبوکارش روی تجربه خرید کاربران تمرکز کرد و به تحقیق و بررسی در این زمینه پرداخت. در طی این بررسیها و بهینهسازیهای انجام شده در قسمتهای مختلف، به تجربه کوچکی در بهبود اثر بخشی دکمههای فراخوان خود دست یافت که با هم به مطالعه خلاصهای از این فرآیند میپردازیم.
فرآیند طراحی فرضیه A/B Testing:
از نظر کارشناسان فعالیت و تعامل اصلی بین مشتری و کاربر در این وبسایت، عمل خرید و فروش به شمار میآمد.
یکی از عواملی که اتفاق افتادن عمل خرید و فروش را قطعیت میبخشید دکمههای فراخوان (call-to-action) بود.
نزدیک شدن هر چه بیشتر مشتریان به مرحله خرید یا فروش و بالا رفتن میزان تعاملات در گرو درست کار کردن این دکمهها بود. این یعنی هدایت نرخ تبدیل، توسط CTA ها یا همان دکمهها، اتفاق میافتاد.
برای ساخت یک تجربه خرید آسان میبایست، همه موانع از بین میرفت و تمام مراحل خرید شفاف میشدند.
در صفحات عرضه محصولات، دکمههای فراخوانی با عکس سبد خرید وجود داشت و به مشتریان کمک میکرد که کالاهای انتخاب شده را مستقیم از این کاتالوگها به سبد خرید خود اضافه کنند.
این دکمهها به دلیل فرم گرافیکیشان، ظاهر صفحات کاتالوگ محصولات را ساده و شکیل میساختند ولی میزان سرراست بودن آنها درانتقال پیام بسیار پایین بود.
فرضیه A/B Testing:
تصمیم بر آن شد که جهت انتخاب بهترین فرم، دو حالت برای صفحات فروش محصولات، در نظر گرفتهشود و با روش
A/B Testing مورد آزمایش قرار گیرند تا میزان اثر بخشی هر کدام از این دو حالت در تجربه خرید بررسی شود.
حالتA : با پیام مستقیم” Add to cart” (به کارت خود این کالا را اضافه کن) به شکل مستطیل در سایزی بزرگتر
حالت B: ترکیبی از دکمه سابق و دکمه A
دکمه فراخوان سابق
حالت A: (با سایزی بزرگتر و پیام مستقیم)
حالت :B ( ترکیبی از دکمه سابق و حالت A)
نتیجه A/B Testing:
دکمه فراخوان پیشنهادی در حالت A، با سایز بزرگتر و داشتن پیام سر راست اثر بخشی چشمگیری در رفتار خرید کاربران داشت.
حالت A: افزایش نرخ تبدیل به نسبت دکمه سابق، تا مرز ۴۹ درصد
حالت B: افزایش نرخ تبدیل به نسبت دکمه سابق، تا مرز ۱۵ درصد
آنالیز A/B Testing:
همانطور که مشاهده کردید در طراحی دکمه فراخوان علاوه بر طراحی گرافیکی آن باید به عملکرد آن توجه کنید.
عکس سبد و سایز دکمه در حالت اولیه خود، از لحاظ گرافیکی بسیار حرفهای بود. اما در رفتار خرید مشتری، میزان اثر بخشی پایینی داشت.
پیام مستقیم روی call-to-action با سایزی که به چشم بخورد عامل موفقیت این دکمه بود.
پیامهای مستقیم به نسبت المانها و علامتهای گرافیکی بیشتر به چشم میآیند زیرا سایز دکمه در شرایطی که کوچک باشد باعث ناخوانا شدن تصاویر یا المانها میشود. مانند همان مثبتی که در دکمه B وجود داشت.
جملات متنی بر روی دکمهها خواناترند
پیام خیلی باید مستقیم عملی که باید کاربر انجام دهد را عنوان کند. مانند: دانلود کنید، به سبد خرید اضافه کنید، ثبت نام کنید، وارد شوید و…
Fab توانست با منحرف کردن بخشی از ترافیک وبسایت، توسط تغییرات بوجود آمده یک راهحل بیطرفانه را خلق و بهترین حالت را برای CTA های خود انتخاب کند.
از نظر کارشناسان فعالیت و تعامل اصلی بین مشتری و کاربر در این وبسایت، عمل خرید و فروش به شمار میآمد.
یکی از عواملی که اتفاق افتادن عمل خرید و فروش را قطعیت میبخشید دکمههای فراخوان (call-to-action) بود.
نزدیک شدن هر چه بیشتر مشتریان به مرحله خرید یا فروش و بالا رفتن میزان تعاملات در گرو درست کار کردن این دکمهها بود. این یعنی هدایت نرخ تبدیل، توسط CTA ها یا همان دکمهها، اتفاق میافتاد.
برای ساخت یک تجربه خرید آسان میبایست، همه موانع از بین میرفت و تمام مراحل خرید شفاف میشدند.
در صفحات عرضه محصولات، دکمههای فراخوانی با عکس سبد خرید وجود داشت و به مشتریان کمک میکرد که کالاهای انتخاب شده را مستقیم از این کاتالوگها به سبد خرید خود اضافه کنند.
این دکمهها به دلیل فرم گرافیکیشان، ظاهر صفحات کاتالوگ محصولات را ساده و شکیل میساختند ولی میزان سرراست بودن آنها درانتقال پیام بسیار پایین بود.
فرضیه A/B Testing:
تصمیم بر آن شد که جهت انتخاب بهترین فرم، دو حالت برای صفحات فروش محصولات، در نظر گرفتهشود و با روش
A/B Testing مورد آزمایش قرار گیرند تا میزان اثر بخشی هر کدام از این دو حالت در تجربه خرید بررسی شود.
حالتA : با پیام مستقیم” Add to cart” (به کارت خود این کالا را اضافه کن) به شکل مستطیل در سایزی بزرگتر
حالت B: ترکیبی از دکمه سابق و دکمه A
دکمه فراخوان سابق
حالت A: (با سایزی بزرگتر و پیام مستقیم)
حالت :B ( ترکیبی از دکمه سابق و حالت A)
نتیجه A/B Testing:
دکمه فراخوان پیشنهادی در حالت A، با سایز بزرگتر و داشتن پیام سر راست اثر بخشی چشمگیری در رفتار خرید کاربران داشت.
حالت A: افزایش نرخ تبدیل به نسبت دکمه سابق، تا مرز ۴۹ درصد
حالت B: افزایش نرخ تبدیل به نسبت دکمه سابق، تا مرز ۱۵ درصد
آنالیز A/B Testing:
همانطور که مشاهده کردید در طراحی دکمه فراخوان علاوه بر طراحی گرافیکی آن باید به عملکرد آن توجه کنید.
عکس سبد و سایز دکمه در حالت اولیه خود، از لحاظ گرافیکی بسیار حرفهای بود. اما در رفتار خرید مشتری، میزان اثر بخشی پایینی داشت.
پیام مستقیم روی call-to-action با سایزی که به چشم بخورد عامل موفقیت این دکمه بود.
پیامهای مستقیم به نسبت المانها و علامتهای گرافیکی بیشتر به چشم میآیند زیرا سایز دکمه در شرایطی که کوچک باشد باعث ناخوانا شدن تصاویر یا المانها میشود. مانند همان مثبتی که در دکمه B وجود داشت.
جملات متنی بر روی دکمهها خواناترند
پیام خیلی باید مستقیم عملی که باید کاربر انجام دهد را عنوان کند. مانند: دانلود کنید، به سبد خرید اضافه کنید، ثبت نام کنید، وارد شوید و…
Fab توانست با منحرف کردن بخشی از ترافیک وبسایت، توسط تغییرات بوجود آمده یک راهحل بیطرفانه را خلق و بهترین حالت را برای CTA های خود انتخاب کند.
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.