5 اشتباهی که استارتاپ ها در ارتباط با برد مشاوره خود مرتکب می‌شوند
پنجشنبه 28/مرداد/1395 2004 دات وب

5 اشتباهی که استارتاپ ها در ارتباط با برد مشاوره خود مرتکب می‌شوند

امروزه استفاده از برد مشاوره در استارتاپ ها به امری رایج تبدیل شده است، اما در مسیر استفاده از گروه مشاوران، مدیران شرکت ها دچار اشتباهاتی می شوند. در این مقاله به ۵ اشتباه رایج در این زمینه می پردازیم و راه هایی را که می توان از آنها اجتناب کرد، بیان می کنیم.

بردهای مشاوره (Advisory Board) در حال حاضر بسیار مورد توجه صاحبان کسب و کار واقع شده است. یک استارتاپ برای پیگیری اهداف و خط مشی خود می­ تواند یک کارشناس فنی با تجربه را در برد مشاوره خود قرار دهد. از طرف دیگر برد مشاوره نیز می ­تواند تبدیل به وسیلهای برای اعتبار افزایی بازار استارت­اپ شود.

متأسفانه بسیاری از مدیران اجرایی شیفته استفاده از بردهای مشاوره ای هستند اما زمان لازم را برای کسب ارزش از این طریق صرف نمی ­کنند. برخی از بردهای مشاوره تنها نامی از وظیفه کاری خود را یدک می ­کشند. قسمت خوب ماجرا این است که غلبه بر مشکلات رایج ایجاد و حفظ یک برد مشاوره به سادگی قابل حل است. اما مثل هر کار دیگر، زمانی که آن را ایجاد می­ کنیم باید بدانیم که می خواهیم به چه کاری وارد شویم و چالش ­های احتمالی را پیش بینی کنیم. به همین دلیل در ادامه به برخی از مسائلی م ی­پردازیم که بردهای مشاوره اغلب با آن مواجه می­شوند.

یکدست بودن برد مشاوره

برای به دست آوردن بیشترین فایده ممکن از برد مشاوره خود، باید اطمینان حاصل کنید که آرایه ­ای از تخصص ­های مختلف در برد مشاوره ­ای به­ کار گرفته شده باشد. برخی مدیران تمام مشاوران خود را از مشتریان یا خریداران بالقوه کالا یا خدمات شرکت خود انتخاب می ­کنند. اما با شناخت صحیح بخش ­های مختلف سازنده صنعت می ­توان چشم ­اندازی وسیع­ تر به دست آورد و نیازهای صنعت را به طور متوازن­ تری ارزیابی کرد. البته شما باید یک یا دو مشتری را در برد مشاوره خود در نظر بگیرید تا با درکی که از چگونگی کار شرکت شما به دست می­ آورند بتوانند قسمت­ هایی را که نیاز به رسیدگی فوری دارند شناسایی کرده و به شما معرفی کنند. باز هم تأکید می­ کنیم که برد مشاوره خود را از نیازهای مختلفی که در بخش­ های مختلف صنعت وجود دارد استخراج کنید و از همگن کردن تخصص­ های مورد استفاده بپرهیزید.

فراهم نیاوردن زمینه ارتباط کافی با مشاوران

بزرگترین اشتباهی که موسسان شرکت ­ها مرتکب می ­شوند این است که با برد مشاوره خود ارتباط چندانی ندارند. مدیران باید با برد مشاوره حداقل سالی یک بار جلسه داشته باشند. اغلب پس از تشکیل برد مشاوره، بنیان­گذاران شرکت چنان درگیر امور اجرایی می شوند که دیگر وقتی برای برگزاری جلسات منظم با آن را ندارند. نمی ­توان از افراد برد مشاوره انتظار داشت بدون اطلاعات به روز و حیاتی از فعالیت ­های شرکت همچنان فعال باقی بمانند. یکی از راه ­های غلبه بر این مشکل، تعیین یک مسئول برای سازماندهی و مدیریت جلسات منظم با گروه مشاوره است. این فرد باید اطمینان حاصل کند که آن­ها اطلاعات روز مربوط به شرکت را مرتبا دریافت می کنند.

برد مشاوره خود را با هیئت مدیره اشتباه نگیرید

هیئت مدیره در روزهای خوب و بد شرکت شما سهیم است. خوشبختانه آن­ها در اکثر مشکلات مالیاتی شما درگیر هستند و می توانید در کوران چالش ­های بازار از آن­ها درخواست کمک کنید. اما برد مشاوره، نقش دیگری را بازی می­کند. وظیفه این گروه تولید ایده برای کسب و کار و دفاع از بازار آن است. شما باید به آن­ها دیدگاهی مثبت از کار خود ارائه کنید. به آن­ها بگویید که چه چیزهایی به خوبی به پیش می­ روند و از آن­ها بخواهید ایده هایی تولید کنند که امور، بهتر از گذشته اداره شوند. فراموش نکنید که آن­ها باید از همکاری با شما احساس افتخار کنند و از این همکاری به عنوان کار با شرکتی در مسیر پیشرفت و ترقی یاد کنند. البته منظور ما این نیست که اخبار بد را از برد مشاوره خود پنهان کنید بلکه به آن­ها دلایل کافی بدهید که به کار شرکت شما ایمان داشته باشند. در نتیجه نقاط قوت شما را تبلیغ کنند.

اجازه ندهید نیروی مشاوران خوب شما هدر برود

همچنان که با برد مشاوره ­ای خود به عنوان یک گروه تعامل می ­کنید، باید با هر یک از مشاوران رابطه فردی برقرار کنید. برخی از بهترین همکاری ­ها خارج از اتاق جلسات برقرار می ­شود. هر مشاوری دیدگاه­ هایی برای پیشنهاداتش دارد که باید به طور مجزا مورد بررسی قرار بگیرد. البته نیازی نیست به تمام ابراز نظرهای گروه مشاوره به یک میزان دقت به خرج دهید. به­ علاوه اعضای برد مشاوره می ­توانند با معرفی ارتباطات مورد نیاز شرکت، به شما کمک کنند. در نظر داشته باشید که فراهم آوردن لیستی از افراد یا سازمان ­هایی که شما تمایل دارید با آن­ها ارتباط داشته باشید کفایت نمی ­کند. شناسایی ارتباطات سازنده و اثربخش باید بر مبنای ابتکارات و ایده هایی باشد که روابط فعال و دوسویه را فراهم آورد. البته شما باید بازخورد حاصل از معرفی این ارتباطات را به گروه مشاوران خود ارائه کنید. در غیر این صورت آن­ها گمان خواهند کرد که تلاش شان در ایجاد این ارتباطات به هدر رفته است.

توصیه های خوب را حتما اجرایی کنید

منظور ما در این بخش کاملا روشن است. چرا شما باید برای مشاورانی که به توصیه های آن­ها اهمیتی نمی ­دهید هزینه پرداخت کنید؟ یا چرا باید برای درخواست توصیه­ ای که قصد ندارید به آن جامه عمل بپوشانید خود را به زحمت بیاندازید؟ در اغلب موارد ایده های بزرگ در جلسات مشاوره ­ای ظاهر می شوند ولی به سرعت به دست فراموشی سپرده می ­شوند. مسلما شناسایی ایده­ های مهم و عمل بر مبنای آن­ها، نیازمند دقت نظر و تصمیم­ سازی است. مشاوران، هنگامی که ببینند شرکت واقعا به نظرات ارائه شده آن­ها توجه کرده و بر مبنای آن عمل می­ کند از همکاری با شما احساس رضایت و افتخار خواهند کرد. تیمی که با برد مشاوره کار می ­کند باید عملگرا باشد. جلسات را با گروه مشاوره جدی بگیرد، با آن­ها طوفان فکری (brainstorm) به راه بیاندازد، نتایج حاصل را اجرایی کند و در جلسات بعدی بازخورد اجرای ایده ­ها را ارائه کند. در نتیجه این کار اعضای برد مشاوره نیز انگیزه پیدا می­ کنند تا فکرهای بهتری ارائه کنند. یک مشاور خوب ممکن است پیشنهاداتی ارائه کند که با صرف کمترین هزینه بیشترین دستاورد را برای شما داشته باشد. به عنوان مثال ایده ­ای ارائه کند که با استفاده از دارایی های موجود شرکت بتوانید خط تولید جدیدی برای محصولات آن راه ­اندازی کرده و از این راه حجم قابل توجهی درآمد کسب کنید.

اخیرا برخی چنین استدلال می ­کنند که برد مشاوره در برابر خدماتی که ارائه می­ کند بسیار هزینه بر است. به هر حال برد مشاوره اگر به درستی مدیریت شود، می­ تواند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را نسبت به هر کارمند دیگر شرکت ارائه کند یا بر مبنای جدول سرمایه (Capitalization Table) شما بهترین عملکرد را ارائه دهد. این کار نیازمند همت و پشتکار است. اگر شما می­ خواهید برد مشاوره راه ­اندازی کنید، این وظیفه شما است که از آن بیشترین خروجی مفید را به دست آورید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)