قدمی بزرگ برای موفقیت کسب و کارتان
جمعه 29/مرداد/1395 2270 دات وب

قدمی بزرگ برای موفقیت کسب و کارتان

در کسب کارهای آنلاین هدف نهایی تعیین شده که بالاترین ارزش را دارد، ماکرو کانورژن نامیده می شود. اما آیا تا به حال به قدم ها و مراحلی که باید قبل از رسیدن به هدف نهایی طی شود دقت کرده اید؟ در اغلب موارد اهمیت این مراحل اگر بیشتر از هدف نهایی نباشد قطعا کمتر نیست. برای مثال تصور کنید که آیا رسیدن به گل در یک بازی فوتبال بدون هماهنگی تک تک افراد امکان پذیر است؟ در ادامه با بخشی کلیدی از کسب کار آشنا می شویم.

Micro conversion، شامل تک تک قدم ها و مراحلی است که بازدیدکنندگان یک وبسایت تا انجام هدف نهایی آن وبسایت، طی می کنند. در بیشتر وبسایت ها افزودن به سبد خرید، ارائه کمک مالی، یا جذب ایمیل Micro conversion به حساب می آیند.

آیا تا به حال Micro conversion هایی که روی وبسایت شما اتفاق می افتد را بررس کرده اید؟ اگر پاسخ شما منفی است پس تا کنون بخش زیادی از پتانسیل های نهفته در این موضوع را نادیده گرفته اید.

Micro conversion بسیار حائز اهمیت است، چرا که به شما نشان می دهد بازدیدکنندگان وبسایت،تان چه کارها و صفحاتی را پیش از رسیدن به هدف نهایی انجام می دهند و یا بررسی می کنند. عدم اندازه گیری و آنالیز این اطلاعات به معنای ارائه یک پیشنهاد کورکورانه به بازدیدکنندگانی است که حجم زیادی از اطلاعات و رفتارهایشان در هنگام بازدید از وبسایتتان را نادیده گرفته اید.

دسته بندی های Micro conversion

بر اساس تحقیقات جنیفر کردٍلو از NN Group، میکرو کارنورژن ها به دو بخش کلی تقسیم می شوند:
Micro conversion خطی: روند خطی رسیدن به macro conversion را نشان می دهد. با بررسی این Micro conversion ها، شما قسمت هایی را می یابید که نیازمند بهبود UX (تجربه کاربری) هستند.

Micro conversionهای کمکی: این دسته بطور مستقیم در وبسایت و مسیر macro conversion نیستند اما اقدامات مناسب و مطلوبی هستند که می توانند به شما در رسیدن به macro conversion های بلقوه بعدی کمک کند.

انواع Micro conversion :

RSS Feed: در این روش کمکی شما بطور مستقیم چیزی را به مشتریان احتمالی آینده خود پیشنهاد نمی دهید، بلکه می توانید آن ها را علاقمند به دنبال کردن آخرین اخبار و اطلاعات خود نمایید.

با اینکه برخی معتقدند دوران RSS Feed به پایان رسیده است اما هنوز RSS های محبوب بیش از 12 میلیون یوزر دارند. با در نظر گرفتن این نکته که بسیاری از پلتفرم های وبلاگی مانند ورد پرس و حتی پلتفرم های تخصصی وبلاگی مانند Jeykll هنوز RSS را ارائه می دهند، دلیلی برای عدم ارائه این سرویس به بازدیدکنندگان وبسایتتان وجود ندارد.

برای مثال اگرتولید محتوا در یک فروشگاه اینترتی بخوبی انجام شود کاربران بعد از دنبال کردن RSS Feed آن و مطالعه آخرین اخبار آن در مورد محصولات خاص تمایل به خرید آن محصول در فروشگاه همان وبسایت را خواهند داشت.

یا دنبال کردن RSS Feed در یک وبسایت خبری تحلیلی می تواند روی افزایش ترافیک وبسایت تاثیر مستقیم داشته باشد.

عضویت در خبرنامه: بطور کلی، بازدیدکنندگانی که در خبرنامه شما عضو می شوند به محصولات و خدمات شما علاقمند شده اند، اما هنوز برای خرید آن قانع نشده اند. بازدیدکنندگان به ارائه ایمیل آن ها بطور نامحسوس با شما در ارتباط خواهند بود و شما می توانید با استفاده از این ابزار ارزشمند به آرامی ارتباطی پایدار با آن ها ایجاد کنید. چرا که کامل شدن یک سیکل فروش ممکن است چند ماه بطول بیانجامد (به خصوص در کسب و کارهای B2B) و بازگشت چندباره بازدیدکنندگان وبسایت شما از این طریق جهت اطلاع از آخرین پیشنهادات و محصولات شما می تواند این روند را بهبود ببخشد.

ساخت حساب کاربری:
کاربران با ساخت حساب کاربری به شما نشان داده اند که قصد امتحان محصول شما را دارند و یا علاقمند به خرید مجدد از شما در آینده هستند.به خاطر داشته باشید که ثبت نام کاربر در وب سایت باید گزینه ای اختیاری و نه اجباری باشد.

میکرو کانورژن ها چگونه به ما کمک می کنند؟

Micro conversion به شما کمک می کند هر مرحله از نقشه راه کاربر در مسیر خرید رسیدن به هدف نهایی را بطور جداگانه بررسی و تحلیل نمایید.

برای مثال، ممکن است کاربران زیادی محصولاتی را به سبد خرید خود اضافه نمایند اما تعداد کمی به صفحه پرداخت رفته و خرید خود را نهایی کنند. این مسله نشان دهنده آن است که قسمت نهایی کردن خرید شما با مشکلی مواجه است که کاربران را از ادامه آن منصرف می کند.

عدم توجه به این مراحل و موضوعات باعث می شود که شما پروسه خریدی منفعل را بدون توجه به نظرات و رفتار کاربران طراحی کنید.

98% دیگر!؟

نرخ تبدیل های کسب و کارهای مختلف را نمی توان با هم مقایسه کرد. اما در کسب و کارهای مشابه این آمار قابل بررسی است. برای مثال در فروشگاه های آنلاین، بطور معمول نرخ تبدیل بین 1-3% است. این بدان معناست که اگر Micro conversion ها به درستی بررسی و اصلاح نشوند عملا 98% دیگر مخاطبان از دست می روند.

اگر این آمار را با وبسایت هایی که Micro conversion هایشان را بطور مداوم بررسی و تحلیل می کنند مقایسه کنید متوجه علت تفاوت فروش و موفقیت آن ها، نسبت به سایر رقبایشان می شوید.

بسیاری از وبسایت ها با عدم توجه به این موضوع در قسمت تاریک کسب و کارشان قرار می گیرند.

کمک به بهبود شرایط وبسایت های کم ترافیک یا با فروش کم:

این تاکتیک تنها محدود به وبسایت های بزرگ نمی شود، برای وبسایت های کم ترافیک یا با فروش کم هم نیز مفید است. چراکه می توان با همان ورودی های کم تجربه کاربری را با صرف زمان و هزینه کمتر بهبود بخشید. در کسب و کارهای بزرگ این فرآیند ماه ها به طول می انجامد.

نقطه عطف:

به علت اینکه Micro conversion بیشتر از Macro conversion ها اتفاق می افتند اطلاعات عملیاتی و مفید بسیاری از آن ها بدست می آید.

امکان هدفگیری قسمت های مختلف چرخه فروش را به شما می دهند:

برای مثال کاربری که به خوبی با مزایا و امکانات محصولی آشنا باشد، ممکن است با مطالعه نظرات دیگر کاربران و یا تست های صورت گرفته روی محصول ترغیت به خرید شود.

در مقابل کاربری که با محصول آشنا نیست با مطالعه مشخصات و اطلاعات، لوازم اضافی و مزایایی که آن کالا نسبت به دیگر کالاها دارد اقدام به خرید محصول نماید.

چطور Micro conversionها را بسازیم؟

به سادگی. شما می توانید Micro conversion ها را از طریق نرم افزارهای تحلیلگر خود مانند گوگل آنالیتیکس بصورت Goal یا Event تعریف نمایید و آمار حاصل از آن را تحلیل کنید و همیشه یک قدم از رقیب های خود جلوتر باشید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)