18 ترفند ساده که به افزایش محبوبیت شما کمک می‌کند
يكشنبه 07/شهریور/1395 2087 دات وب

18 ترفند ساده که به افزایش محبوبیت شما کمک می‌کند

خیلی ها باور دارند تلاش رمز موفقیت است، اما باید بدانید که تلاش تنها مولفه مورد نیاز برای موفقیت نیست. یکی از مواردی که می تواند به موفقیت شما کمک کند رسیدن به محبوبیت در میان همکاران، مدیران و حتی ارباب رجوع ها است. قصد داریم ۱۸ ترفند ساده را مرور کنیم که به محبوب تر شدنتان کمک خواهد کرد.

محبوبیت در روابط اجتماعی و کاری همیشه اهمیت داشته و یکی از مولفه های موفقیت بوده است. اینکه چقدر دانش و مهارت در انجام کاری دارید طبیعتا شما را به یکی از گزینه ها برای انتخاب یک سمت تبدیل خواهد کرد، اما اینکه انتخاب شوید به مولفه های دیگری برمی گردد که محبوبیت یکی از آنها است. حال می تواند این محبوبیت در میان اعضای سازمان یا شرکتی باشد که قصد استخدامتان را دارد یا در میان ارباب رجوعان باشد که طبیعتا افزایش مشتری می تواند دلیل خوبی برای همکاری شرکت مورد نظرتان با شما شود.

اگر بخواهیم در رابطه با محبوبیت و مورد علاقه دیگران واقع شدن صحبت کنیم باید گفت که بعضی ها به صورت طبیعی خصوصیات زیادی دارند که باعث محبوبیت شان می شود. البته گروه دیگری نیز وجود دارند که نیاز به تمرین دارند تا بتوانند ارتباط بهتری با دیگران برقرار کرده و تاثیر بیشتری روی آنها بگذارند. در ادامه ۱۸ ترفند به شما خواهیم آموخت که می توانند به محبوب شدنتان کمک کنند.

برقراری تماس چشمی با طرف مقابل

طبیعتا در خیلی از مقاله های مرتبط خوانده اید که برقراری تماس چشمی با طرف مقابلتان یکی از توصیه های همیشگی بوده است. باید گفت که در اوج سادگی، ارتباط چشمی یکی از بهترین موارد برای نشان دادن اعتماد به نفس بوده و انتقال این حس می تواند تاثیر بسیاری روی فرد مقابلتان بگذارد.

همیشه به ما گفته می شود که اعتماد به نفس داشته باشیم و برقرار کردن ارتباط با چشمان فرد مقابلمان می تواند بهترین راه برای نشان دادن اعتماد به نفسمان باشد، البته از مواردی که باید بدانید این است که از تحرک بیش از حد چشمان پرهیز کنید زیرا می تواند اثر منفی به همراه داشته و شما را پریشان نشان دهد.

در صورتی که هنگام مکالمه با دیگران به چشمان آنها نگاه نمی کنید بهترین زمان برای تمرین شما است تا این کار را انجام داده و با کمی تمرین به مهارتی دست یابید که بسیار تاثیرگذار است.

موقع گفتگو از گوشی موبایل استفاده نکنید

یکی از مواردی که در گفتگو از اهمیت بسیاری برخوردار است احترام گذاشتن به طرف مقابل بوده و صحبت کردن با شخصی آن هم در حالی که به گوشی خود نگاه کرده یا پیامک ارسال می کنید می تواند تاثیر منفی روی محبوبیت شما بگذارد.

بهترین کار این است که در گفتگوها گوشی خود را در جیبتان قرار داده یا اگر کار دیگری انجام می دهید آن را کنار گذاشته و به مکالمه بپردازید. این کار نشان دهنده احترام شما به اطرافیانتان است و همین امر باعث می شود تا به سادگی مورد علاقه واقع شده و محبوب شوید.

دیگران را با نامشان صدا بزنید

احتمالا دقت کرده اید که وقتی کسی در احوال پرسی یا میان مکالمات از نام شما استفاده می کند چقدر خوشایند است. وقتی در مکالمات از نام طرف مقابل استفاده می کنید میزان صمیمیت شما به وی نشان داده می شود. البته افرادی هستند که با یادآوری نام ها مشکل دارند. در این مواقع بهتر است برای به یاد داشتن نام ها آنها را در دفترچه ای بنویسید.

لبخند به لب داشته باشید

هیچ وقت تاثیرگذاری که لبخند می تواند داشته باشد را دست کم نگیرید. علاوه بر لبخند، شوخ طبع بودن و خندیدن نیز باعث می شود تا میزان صمیمیت شما با دیگران و در نتیجه محبوبیت تان افزایش یابد. مردم به طور ناخودآگاه زبان بدن افرادی را که با آنها در حال گفتگو هستند دیده و تقلید می کنند. اگر قصد دارید میان اطرافیانتان محبوب شوید از زبان بدن مثبت مانند لبخند زدن استفاده کنید و مشاهده خواهید کرد که آنها نیز برخورد مثبتی با شما خواهند داشت.

به گرمی دست بدهید

دست دادن یکی از عادات ما هنگام خوشامد گویی و همچنین خداحافظی است. همیشه سعی کنید در هنگام دست دادن پرانرژی و با لبخند بوده و به گرمی دست طرف مقابل را بفشارید.

تحقیقات نشان داده که افراد در همان ثانیه های اول ملاقات تصمیم می گیرند که به شما علاقه مند شوند یا خیر، بنابراین یک خوشامد گویی گرم می تواند روی تصمیم آنها تاثیر فراوانی بگذارد.

به حرف های طرف مقابل گوش دهید

همیشه سعی کنید بیشتر از آنچه می گویید به سخنان دیگران گوش دهید. این امر به شما کمک می کند تا در ذهن دیگران از خود تصویر شخصیتی جا افتاده و پخته بسازید.

به سخنان گفته شده اهمیت بدهید

تنها گوش دادن به سخنان کافی نیست. اگر می خواهید محبوب شوید باید بدانید که افراد محبوب همیشه به سخنان دیگران به طور کامل گوش داده و نسبت به سخنانی که گفته می شود آگاه هستند. در صورتی که بخواهیم این گفته را کمی واضح تر بیان کنیم باید بگوییم که اهمیت دادن به حرف های دیگران در گفتگو دارای ۴ مرحله است: شنیدن، تفسیر گفته ها، ارزیابی و پاسخ دادن به آنها.

در صورتی که بخواهید روی دیگران تاثیر بگذارید باید هر یک از این ۴ مرحله را یک مهارت در نظر گرفته و تلاش کنید این مهارت ها را رشد دهید که اصولا از طریق تجربه یا مطالعه به دست می آیند.

در مرحله اول که شنیدن است ابتدا دست از هر کاری که می کنید بکشید و به دقت به حرف های طرف مقابل گوش دهید. در مرحله دوم که تفسیر گفته ها است سعی کنید از شرایط طرف مقابل و گفته های وی آگاه شده و نسبت به روشن شدن ابهامات خود سوالات واضحی بپرسید. این مرحله بسیار اهمیت دارد زیرا مانع قضاوت های زودهنگام و عجولانه شما خواهد شد. در مرحله ارزیابی، مطمئن شوید که از تمام اطلاعات مهم آگاه هستید و سپس در آخرین مرحله به گفته های فرد مقابل بازخورد منطقی و درستی بدهید تا شخص مقابل بداند که به گفته های او اهمیت داده اید و از شرایط وی آگاه هستید.

چرب زبان باشید

برخلاف اخلاق خشک و سرد که می تواند قاتل کسب و کار باشد گشاده رویی و چرب زبانی باعث خواهد شد تا تاثیر مثبت روی دیگران گذاشته و به کسب و کار خود، حتی روابط اجتماعی تان نیز رونق ببخشید.

یکی از بهترین روش ها یافتن نقاط حساس هر فرد است؛ برای مثال می توان به افرادی اشاره کرد که نسبت به مهارت و تخصصشان حساس هستند، بنابراین استفاده از جملاتی که متخصص بودن و مهارت داشتن در کارشان را به آنها انتقال دهد می تواند بهترین راه برای محبوب شدنتان در نظر آنها باشد.

با انجام این کار نه تنها می توانید از دانش آنها استفاده کرده و در نتیجه به دانش بیشتری دست یابید بلکه آنها نیز احساس خوشایندی داشته و میزان علاقه آنها به شما بیشتر خواهد شد.

نحوه درست تشکر از تعریف و تمجیدها را یاد بگیرید

پذیرفتن و تشکر از تمجیدها نیز گاهی اوقات چالش برانگیز است، زیرا از طرفی باید طوری برخورد کنید که خودخواه یا مغرور به نظر نرسیده و از طرف دیگر نیز جملات کوتاهی مانند «ممنونم، همچنین» استفاده نکنید.

بنابراین سعی کنید از جملات بهتری در تشکر از تمجید و تعریف ها استفاده کیید؛ مانند «ممنونم، از شنیدن این جملات انرژی گرفتم» یا «امیدوارم به اندازه تعریف های شما خوب باشم.»

اگر سخن طرف مقابل قطع شد از وی بخواهید که ادامه دهد

گاهی اوقات پیش می آید که شخصی در هنگام گفتگو، سخنانش قطع می شود و مردد می شود که آیا به حرف هایش ادامه بدهد یا خیر. در چنین شرایطی از آنها مودبانه بخواهید که به حرفشان ادامه بدهند. این کار باعث خواهد شد تا احساس خوشایندی به آنها دست داده و میزان صمیمیت آنها با شما افزایش یابد.

گله نکنید

در نظر داشته باشید که مردم از کنار شخصی که منفی بوده و همیشه از همه چیز گله می کند فاصله می گیرند، زیرا این افراد با انرژی منفی خود می توانند جو را مسموم کرده و شادی و نشاط را بربایند.

اگر در شرایطی قرار گرفتید که در مورد موضوعی گله می کردید اما شخصی به حرفتان اهمیت نمی داد یا خود را به انجام کار دیگری مشغول می کرد، موضوع گفتگو را عوض کنید.

موضوعات جالبی تعریف کنید

خوش صحبت بودن شاید یک هنر ذاتی باشد، اما با کمی تمرین می توان به این هنر دست یافت. همیشه مطالب جالبی برای تعریف کردن داشته باشید تا دیگران از هم صحبتی با شما لذت ببرند.

به یاد داشته باشید که بعد از اهمیت دادن مردم به ظاهر شما، آنچه می گویید باعث شناخت بیشتر از شما و تاثیر گذاشتن روی دیگران خواهد شد.

سوالات مرتبط با حرفه فرد مقابل بپرسید

اگر فردی علاقه دارد در زمینه حرفه اش مورد توجه قرار گیرد به او توجه کنید. یکی از بهترین راه ها برای محبوبیت بیشترتان و ایجاد صمیمیت با وی، پرسیدن سوالی است که مرتبط با حرفه او باشد تا آن نیازی که برای شناخته شدن دارد را تامین کند. این کار باعث خواهد شد تا به دانش و اطلاعات وی دسترسی داشته و یک دوست خوب نیز پیدا کنید.

در واقع اگر فردی علاقه دارد به عنوان یک متخصص برنامه نویسی شناخته شود با اهمیت دادن به خواسته او و پرسیدن سوال از وی در زمینه برنامه نویسی، آن هم در حالی که او را متخصص این زمینه خطاب کرده اید باعث خواهد شد تا بتوانید بازخورد مثبتی دریافت کرده و نه تنها به علم و دانش شما افزوده شود، بلکه در نظر او محبوب تر نیز شوید.

فروتن باشید

خیلی مواقع پیش آمده که به دلیلی نام شخصی را فراموش کرده ایم. در این مواقع بهتر است مودبانه از وی نامش را دوباره بپرسیم. البته اشخاصی نیز هستند که در به یاد داشتن نام ها مشکل دارند و بهترین کار را ذکر این موضوع در ابتدای ملاقات با هر شخصی می دانند.

آنها می گویند برای مثال با یادآوری نام ها مشکل دارند و البته در دیگر موارد نیز این گونه هستند. اگر مشکلی دارید که ممکن است باعث دلخوری کسی بشود به او بگویید. اینکه نام کسی را ندانید اما به خاطر غرورتان از وی نپرسید قطعا مشکل ساز خواهد شد، زیرا وی تنها به این موضوع فکر خواهد کرد که چرا از بردن نامش در گفتگو طفره می روید.

در دیگر موارد نیز باید این گونه بود. اگر در حفظ شماره ها یا آدرس جایی مشکل دارید قلم و کاغذی خواسته و آن را یادداشت کنید و بگویید که با حفظ شماره یا آدرس ها مشکل دارید.

زود قضاوت نکنید

گاهی اوقات اتفاقاتی می افتد که باعث می شود زود قضاوت کرده و با قضاوت اشتباه خود باعث رنجش شخصی شویم. این رنجش ها در نتیجه از محبوبیت ما کم می کند زیرا فردی که با قضاوت زودهنگام مواجه شده با دیگران نیز تصمیم عجولانه شما را در میان قرار داده و ممکن است به چهره شما در نظر دیگران آسیب برساند.

بهترین کار این است تا زمانی که در مورد موضوعی کاملا مطمئن نشده اید قضاوت نکنید. حتی اگر قضاوت کردید آن را در جمع بیان نکنید و در نزد خود یا فردی که با او صمیمی هستید نگه دارید تا مشاهده کنید که دیگران نیز قضاوتی مشابه شما با موضوع مورد نظرتان دارند.

مراقب حرکات و زبان بدن خود باشید

سخنانی که از زبان شما جاری می شوند تنها بخشی از راه ارتباطی تان با دیگران بوده و عواملی مانند تن صدا و زبان بدنتان بخش اعظمی از این ارتباط را تشکیل می دهد. همیشه با ملایمت صحبت کنید و از حرکاتی که در مکالمات منفی استفاده می شود مانند تکان دادن سر به طرفین جلوگیری کنید.

از صحبت کوتاه بپرهیزید

گاهی اوقات شده با افرادی برخورد کرده ایم که سعی بر هرچه کوتاه تر شدن مکالمات دارند. اگر این اخلاق را دارید آن را تغییر دهید، زیرا در صورت تکرار این برخورد مشاهده خواهید کرد که دیگران نیز مکالمه کوتاهی با شما دارند و حتی از صحبت کردن با شما طفره می روند. علت آن ساده است زیرا برخورد شما به منزله علاقه نداشتنتان به صحبت کردن با طرف مقابل تلقی می شود.

اگر کم حرف هستید یا کار واجبی در آن لحظه دارید از گفتن آن خودداری نکنید. در نظر داشته باشید که دانستن اینکه کم حرف هستید بهتر از این است که بی دلیل کسی از شما دلخور شده یا رابطه ای را از دست بدهید.

در گفتگوهای گروهی با همه در تعامل باشید

واقعا احساسی بدی است که در یک گروه حضور داشته و در حال صحبت باشید و مشاهده کنید که دیگران گروه را ترک کنند. اگر در جمعی حضور داشته و صحبت می کنید همیشه سعی کنید که با تمام اعضای گروه تعامل داشته و به آنها اهمیت دهید.

این کار کمک خواهد کرد تا دیگران نیز با شما ارتباط برقرار کرده و به نوعی در مرکز توجهات قرار گیرید. در لحظاتی نیز که مشاهده می کنید کسی می خواهد در گروهی صحبت کند اما حرفش قطع می شود از وی بخواهید تا به صحبت هایش ادامه دهد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)