چرا فرمت تصویری «GIF» ناگهان تا این حد محبوب شده است؟
این روزها شاید بیشتر در شبکه های اجتماعی مشاهده اش کنید، اما فرمت تصویری GIF تاریخچه ای بسیار غنی دارد. این روزها شاید بیشتر در شبکه های اجتماعی مشاهده اش کنید، اما فرمت تصویری GIF تاریخچه ای بسیار غنی دارد. GIF، مخفف عبارت «قالب مبادله گرافیکی – Graphics Interchange Format» است که همواره در برابر فرمت JPEG ایستاده و تلاش داشته تا برتری خود را به نمایش بگذارد.
در ابتدای تولد خود، اگرچه می توانست تصاویر را به صورت انیمیشن نمایش دهد اما از نشان دادن درست رنگ ها ناتوان بود. بیشتر به همین دلیل، حدود ۳۰ سال در دنیای عکاسی حرفه ای، هیچ کس این فرمت را جدی نمی گرفت و GIF همواره در حاشیه، به زندگی آرام خود می پرداخت. تنها زمانی در مورد GIF به شکل جدی بحث می شد که بحث بر سر نوع تلفظ آن بود. دیکشنری آکسفورد هر دو تلفظ «گیف» و «جیف» را صحیح می داند اما در حقیقت باید از تلفظ «جیف» برای آنها بهره گرفت.
انیمیشن های کوتاه تکرار شونده، پتانسیل داستانگویی بالایی دارند.
در سال های اخیر اما اتفاقات عجیبی رخ داده که و ناگهان می توان گفت که آینده ای بسیار روشن در برابر این فرمت تصویری قرار دارد. اکنون برخی از بزرگترین و تاثیرگذارترین شرکت های حوزه فناوری، این فرمت را در آغوش گرفته اند تا بتوانند در نهایت شکاف میان تصاویر ثابت و ویدیو را پر کنند.
اپل ویژگی «Live Photos» را در آخرین آیفون هایش، به دست کاربران می دهد. توسط همین قابلیت، ۱.۵ ثانیه قبل و بعد از ثبت هر تصویر، در حالت یک انیمیشن کوتاه ۳ ثانیه ای برای افراد به نمایش کشیده می شود. اینستاگرام هم از این فرمت توسط اپ «Boomerang» استفاده می کند.
در این میان شرکت هایی نظیر اینستاگرام و Phhhoto، کوشیده اند تا استفاده از فرمت جیف و ساخت چنین فایل هایی را برای افراد غیرحرفه ای و کاربران عادی تر، ساده سازند. «جان بارنت» (John Barnett)، یکی از مدیران توسعه محصول در اینستاگرام که در تولید Boomerang نقش داشته، می گوید: «حرکات کوتاه در تصاویر می تواند لایه ای دیگر از چشم اندازی که قصد به نمایش کشیدنش را دارید به مخاطب تان نشان دهد.»
وی همچنین بیان می کند که پیش از این نیز مردم می توانستند توسط خود اپ اینستاگرام، ویدیوهای ۱۵ ثانیه ای را به اشتراک بگذارند، با این حال، چنین موضوعی باعث کاهش محبوبیت Boomerang نشده است.
هر تصویر گویاتر از هزار کلمه است.
نام شان چندان مهم نیست. حقیقت این است که انیمیشن های کوتاه تکرار شونده، پتانسیل داستانگویی بالایی دارند. شاید باورش برای تان سخت باشد که وب سایت «Giphy»، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده است. در این وب سایت چیزی جز فایل های جیف نخواهید یافت و می توانید در آن فایل های مورد علاقه خود را آپلود و یا جستجو کنید.
انیمیشن های کوتاه تکرار شونده، داستان گویاتری از تصاویر ثابت را روایت می کنند. «الکس چانگ» (Alex Chung)، یکی از موسسین همین وب سایت معادله ی جالبی را بیان می کند. وی از ضرب المثلی یاد می کند که می گوید: «هر تصویر گویاتر از هزار کلمه است». سپس با خنده و شوخی محاسبه می کند که به طور میانگین هر فایل جیف، حدود ۶۰ فریم دارد، پس می توان گفت هر GIF گویاتر از ۶۰ هزار کلمه است؛ تقریبا هم اندازه ی یک رمان!
در بحث تصویر برداری اما، علیرغم پیشرفت های بسیار زیاد فرمت GIF، هنوز هم بسیاری از حرفه ای ها حاضر به پذیرش آن نیستند، اما این موضوع هم به احتمال زیاد در آینده دست خوش تغییر خواهد شد.
هنوز فایل های جیف به این اندازه رشد نداشته اند و حقیقت این است که در دنیای تصویربرداری حرفه ای هم آنقدر جدی گرفته نشده اند، اما به احتمال زیاد، GIF ها اکنون منادی آنچه هستند که در آینده از راه خواهد رسید. راسل آرماند در ادامه می گوید: «فرمت GIF نه تنها به شما اجازه می دهد تا یک تصویر زیبا را مشاهده کنید، بلکه تجربه ای بسیار عمیق تر را نیز در اختیارتان قرار می دهد.»
در ابتدای تولد خود، اگرچه می توانست تصاویر را به صورت انیمیشن نمایش دهد اما از نشان دادن درست رنگ ها ناتوان بود. بیشتر به همین دلیل، حدود ۳۰ سال در دنیای عکاسی حرفه ای، هیچ کس این فرمت را جدی نمی گرفت و GIF همواره در حاشیه، به زندگی آرام خود می پرداخت. تنها زمانی در مورد GIF به شکل جدی بحث می شد که بحث بر سر نوع تلفظ آن بود. دیکشنری آکسفورد هر دو تلفظ «گیف» و «جیف» را صحیح می داند اما در حقیقت باید از تلفظ «جیف» برای آنها بهره گرفت.
انیمیشن های کوتاه تکرار شونده، پتانسیل داستانگویی بالایی دارند.
در سال های اخیر اما اتفاقات عجیبی رخ داده که و ناگهان می توان گفت که آینده ای بسیار روشن در برابر این فرمت تصویری قرار دارد. اکنون برخی از بزرگترین و تاثیرگذارترین شرکت های حوزه فناوری، این فرمت را در آغوش گرفته اند تا بتوانند در نهایت شکاف میان تصاویر ثابت و ویدیو را پر کنند.
اپل ویژگی «Live Photos» را در آخرین آیفون هایش، به دست کاربران می دهد. توسط همین قابلیت، ۱.۵ ثانیه قبل و بعد از ثبت هر تصویر، در حالت یک انیمیشن کوتاه ۳ ثانیه ای برای افراد به نمایش کشیده می شود. اینستاگرام هم از این فرمت توسط اپ «Boomerang» استفاده می کند.
در این میان شرکت هایی نظیر اینستاگرام و Phhhoto، کوشیده اند تا استفاده از فرمت جیف و ساخت چنین فایل هایی را برای افراد غیرحرفه ای و کاربران عادی تر، ساده سازند. «جان بارنت» (John Barnett)، یکی از مدیران توسعه محصول در اینستاگرام که در تولید Boomerang نقش داشته، می گوید: «حرکات کوتاه در تصاویر می تواند لایه ای دیگر از چشم اندازی که قصد به نمایش کشیدنش را دارید به مخاطب تان نشان دهد.»
هر تصویر گویاتر از هزار کلمه است.
نام شان چندان مهم نیست. حقیقت این است که انیمیشن های کوتاه تکرار شونده، پتانسیل داستانگویی بالایی دارند. شاید باورش برای تان سخت باشد که وب سایت «Giphy»، بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده است. در این وب سایت چیزی جز فایل های جیف نخواهید یافت و می توانید در آن فایل های مورد علاقه خود را آپلود و یا جستجو کنید.
انیمیشن های کوتاه تکرار شونده، داستان گویاتری از تصاویر ثابت را روایت می کنند. «الکس چانگ» (Alex Chung)، یکی از موسسین همین وب سایت معادله ی جالبی را بیان می کند. وی از ضرب المثلی یاد می کند که می گوید: «هر تصویر گویاتر از هزار کلمه است». سپس با خنده و شوخی محاسبه می کند که به طور میانگین هر فایل جیف، حدود ۶۰ فریم دارد، پس می توان گفت هر GIF گویاتر از ۶۰ هزار کلمه است؛ تقریبا هم اندازه ی یک رمان!
در بحث تصویر برداری اما، علیرغم پیشرفت های بسیار زیاد فرمت GIF، هنوز هم بسیاری از حرفه ای ها حاضر به پذیرش آن نیستند، اما این موضوع هم به احتمال زیاد در آینده دست خوش تغییر خواهد شد.
هنوز فایل های جیف به این اندازه رشد نداشته اند و حقیقت این است که در دنیای تصویربرداری حرفه ای هم آنقدر جدی گرفته نشده اند، اما به احتمال زیاد، GIF ها اکنون منادی آنچه هستند که در آینده از راه خواهد رسید. راسل آرماند در ادامه می گوید: «فرمت GIF نه تنها به شما اجازه می دهد تا یک تصویر زیبا را مشاهده کنید، بلکه تجربه ای بسیار عمیق تر را نیز در اختیارتان قرار می دهد.»
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.