چطور متفاوت بیندیشیم و ایده پردازی خلاقانه داشته باشیم؟
شنبه 04/اردیبهشت/1395 2511 دات وب

چطور متفاوت بیندیشیم و ایده پردازی خلاقانه داشته باشیم؟

برای متفاوت اندیشیدن لازم است ذهن خود را طوری پرورش دهید که بین مسائل مختلف ارتباط ایجاد کند.

موسسه ام بوث (M Booth)، واقع در منهتن، یک آژانس جهانی ارتباطات است که پیشرو بودن در استفاده از علم خلاقیت در ایده پردازی مهم ترین ویژگی آن به شمار می رود. ام بوث در واقع تقاطعی میان بینش، پژوهش و تخیل است، موسسه ای که خط فکری برخی برندهای تاثیرگذار بین المللی را شکل داده و در سال ۲۰۱۲ از سوی وبسایت هلمز ریپورت (Holmes Report) عنوان موسسه خلاق سال را دریافت کرده است.

زمانی که اعضای M Booth وارد جلسه طوفان فکری می شوند کاغذهای رنگی را می بینند که روی میزشان پخش شده است، همچنین پوسترهایی با سوال های هوشمندانه یا مضامین الهام بخش که باعث ایده پردازی می شوند. سپس به آنها ده دقیقه وقت داده می شود تا پاسخ ها و ایده های خود را با ماژیک روی دیوار بنویسند.

چنین تجربه غیرمعمولی صرفا برای متفاوت اندیشیدن آنها طراحی شده است.



اندرو روسی (Andrew Rossi)، مدیر بخش خلاقیت ام بوث (M Booth)، مسئول تبدیل موسسه به قطب نوآوری است. روسی در سال ۲۰۰۹، زمانی که ایده های جدید موسسه رو به کاهش می رفت، وارد مجموعه شد. به گفته او اعضای موسسه برای مدت زیادی کنار هم حضور داشتند و با درگیر کردن همین اعضا ثابت در پروژه های موسسه، ایده ها کهنه و تکراری شده بودند.

روسی شروع به تحقیق در مورد خلاقیت کرد و با دگرگون کردن روند نوآوری در ام بوث، موفق به دریافت جایزه موسسه خلاق سال ۲۰۱۲ شد. او از میان یافته های خود به سه نکته مهم اشاره می کند که استفاده از آنها می تواند مسیر رسیدن به اهداف تجاری هر شرکتی را هموار کند.


۱. هنگام ایده پردازی پارامترهای لازم را مشخص کنید
آزادی زیاد می تواند مانع خلاقیت باشد. محدودیت ها به عملکرد مغز کمک می کنند و موجب می شوند ایده ها عمق بیشتری بیابند. به گفته روسی افراد معمولا بیش از اندازه آزاد ایده پردازی می کنند و گستره وسیعی را در نظر می گیرند، در این صورت فشار زیادی را متحمل می شوند. روش آسان تر این است که ایده را در محدوده ای مهار کنیم.

هنگام ایده پردازی با پرسش سوالات خاص بر اندیشه خود متمرکز شوید. برای مثال اگر به دنبال استراتژی های جدید بازاریابی هستید، فهرستی از ۱۰ روش بازاریابی در یک شبکه اجتماعی را تهیه کنید و یا ۵ ایده برای جذب سرمایه گذاران آنلاین بیابید. هر چیزی که در چارچوب مشخص شده به ذهنتان می رسد یادداشت کنید، افکار خود را سریع و بی وقفه بنویسید.

۲. به دنبال منبع الهام تصادفی باشید
برای متفاوت اندیشیدن لازم است ذهن خود را طوری پرورش دهید که بین مسائل مختلف ارتباط ایجاد کند. برای این منظور به دنبال منابع الهامی باشد که به ظاهر هیچ ربطی با مشکل ندارند.

روسی معمولا تیم خود را با کلمات غیرمنتظره روبرو می کند، کلماتی مانند «آناناس» یا «جرقه» برای یک شرکت خودروسازی کمی عجیب هستند. به گفته او از هر ۱۰ ایده ای که مخاطبان را به وجد می آورد ۹ مورد از نشانه های مضحک و تصادفی به وجود آمده اند. برای یافتن چنین نشانه هایی به تصاویر پربازدید پینترست یا کلمات پرتکرار توییتر توجه کنید.

۳. کمیت را هدف قرار دهید، نه کیفیت

زمان ایده پردازی ویرایشگر درونی خود را ساکت کنید. این نیروی درونی ایده هایتان را به چالش می کشد و مدام یادآور می شود که این فکر پوچ یا اشتباه است. این را به یاد داشته باشید که همیشه می توان یک ایده بد را برای بهتر شدن تصحیح کرد یا تغییر داد.

روسی این نکته را یافته است که رقابت دوستانه و سریع، کمک می کند تا افراد بدون قضاوت درونی ایده های خود را بروز دهند. برای مثال در روند یکی از پروژه ها روسی ۱۰۰ اسکناس یک دلاری روی میز گذاشت و به اعضای تیم خود گفت که در ازای گفتن هر ایده می توانند یکی از اسکناس ها را بردارند و در عرض ۱۵ دقیقه آنها ۱۰۰ ایده به دست آوردند که ۱۵ مورد از آنها کاملا کاربردی و قابل توجه بود.


برگرفته از: entrepreneur

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)