10 راه تسلط کسب و کارهای کوچک بر بازار محلی
شنبه 27/آذر/1395 2589 دات وب

10 راه تسلط کسب و کارهای کوچک بر بازار محلی

صاحبان کسب و کارهای کوچک برای اینکه بتوانند از بازار به شدت رقابتی امروز، سهمی داشته باشند، باید روش های مناسبی را به کار گیرند. در این مقاله با 10 مورد از این روش ها آشنا می شوید.

روز 27 نوامبر 2016 در آمریکا به منظور ترویج خرید از کسب و کارهای محلی در نظر گرفته شده است. سال گذشته کسب و کارهای کوچک در این روز 16.2 میلیارد دلار درآمد به دست آوردند که نسبت به سال 2014 چهارده درصد افزایش داشت. اگرچه استفاده از «شنبه کسب و کارهای کوچک» به عنوان روشی برای افزایش فروش، فرصت مناسبی پیش روی این گونه کسب و کارها قرار می دهد؛ اما اکثر کسب و کارهای کوچک نیازمند ثبات بیشتری در طول سال هستند تا بتوانند بقای خود را در بازاری که به طور فزاینده رقابتی می شود، تضمین کنند.

خوشبختانه روش های متعددی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک می توانند با بهره گیری از آن ها، موقعیت بهتری برای رقابت در بازار محلی فراهم کنند.

1. ورود کسب و کارهای کوچک به دنیای آنلاین

بر مبنای مطالعه ای که بازارویس (Bazaarvoice) انجام داده است، تقریبا 39 درصد افرادی که در فروشگاه های فیزیکی اقدام به خرید کالا می کنند، پیش از حضور در این فروشگاه ها، به جستجوی آنلاین درباره آن کالا می پردازند. بنابراین کسب و کار کوچک شما باید برای رقابت در بازار محلی، حضور آنلاین داشته باشد. به این بیندیشید که چگونه می توانید حضور آنلاین خود را بهبود دهید؟

2. سئوی منطقه ای خود را تقویت کنید

با تمرکز بر بهبود سئوی محلی کسب و کار خود، ترافیک بیشتری روانه ی وب سایت خود کنید تا مشتریانتان افزایش یابند و فروشتان بیشتر شود. با در نظر گرفتن این واقعیت که تقریبا 97 درصد از مشتریان به جستجوی آنلاین در مورد کسب و کارهای محلی می پردازند، منطقی است که سئوی محلی را یک اولویت محسوب کنیم. بعلاوه، گوگل با برجسته کردن نتایج محلی در بالای نتایج حاصل از جستجوی برخی عبارت ها، تأکید بیشتری بر جستجوهای منطقه ای می کند. بنا بر آنچه گفته شد، گوگل سه نتیجه ی محلی حاصل از جستجوی برخی عبارات خاص را در کادری متفاوت و در بالای نتایج جستجو نمایش می دهد. در نتیجه اگر کسب و کار کوچک خود را در میان این سه نتیجه جستجو جای دهید؛ می توانید حاصل آن را در بازگشت سرمایه قابل توجهی که به بار می آورد مشاهده کنید. البته این کار به همین سادگی نیست.

برای شروع، اطمینان حاصل کنید که کسب و کار خود را در گوگل و Bingplaces ثبت کرده اید. دیگر ملاحظات مورد نیاز برای بهبود سئوی محلی شامل خلق محتوای محلی به صورت onsite و offsite، مشارکت در توسعه و انتشار مطالب با وب سایت های محلی، بهینه سازی وب سایت (قراردادن نام، آدرس و شماره تلفن، کلمات کلیدی و...) و مدیریت استراتژیک شبکه های اجتماعی و مواردی از این دست می شود.

3. افزایش بررسی های آنلاین

بررسی های آنلاین، بخش مهمی از رتبه بندی جستجوی محلی برای وب سایت شما هستند. این مطلب نه تنها در مورد گوگل و بینگ، بلکه در مورد سایت هایی نظیر زودفود، فیدلیو، فوراسکور، یلپ (Yelp) و فیس بوک هم صادق است. علاوه بر این؛ بررسی های آنلاین، سبک مدرن تبلیغات دهان به دهان هستند و می توانند مشتریان جدیدی را به استفاده از کسب و کار کوچک شما ترغیب یا از آن منصرف کنند. گزارش ها حاکی از این هستند که بررسی های آنلاین بر تصمیم نزدیک به 67 درصد مصرف کنندگان برای خرید، اثرگذار است. بنابراین ارائه همیشگی بررسی ها و نظرات مشتریان بسیار بااهمیت است، به خصوص زمانی که می دانید آن ها تجربه مثبتی از موضوع کسب و کار یا کالا و خدمات شما دارند. به رسیدهایی که در ازای کالا یا خدمات ارائه می کنید، فراخوان اقدام به عمل (call-to-action) اضافه کنید و کارمندان خود را آموزش دهید از مشتریان بخواهند نظرات و حاصل بررسی های خود را در صفحات گوگل پلاس، فیس بوک و یلپ ارسال کنند.

4. از بازاریابی ایمیلی بهره ببرید

کسب و کارهای کوچک ارزش بازاریابی ایمیلی را درک نکرده اند. این شیوه بازاریابی به شما ابزاری مفید و مقایسه پذیر برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی، گذشته و بالقوه ارائه می کند. به نظر می رسد بیشتر کسب و کارهای کوچک انرژی بیشتری صرف بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی می کنند. اگرچه برآورد می شود بازده بازاریابی ایمیلی نسبت به استفاده از رسانه های اجتماعی 3 برابر بیشتر است. از سرویس های بازاریابی ایمیلی رایگان مانند Mailchimp و Constant Contact استفاده کنید.

5. نتایج محلی را هدف قرار دهید

با توجه به اینکه جستجوی محلی به طور روزافزونی در حال دشوارتر شدن است، شاید برای کسب و کار کوچک شما بهتر باشد که از سرویس های تبلیغات کلیکی مانند AdWords گوگل یا سرویس های مشابه داخلی مانند صباویژه، ای نتورک و غیره استفاده کنید. PPC یک سیستم تبلیغاتی است و در آن شما زمانی پول پرداخت می کنید که مشتری بعد از کلیک روی یک تبلیغ مشخص، از وب سایت شما بازدید کند. نکته مثبت استفاده از این سیستم، امکان بهینه سازی کمپین PPC برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی مقرون به صرفه اما کاربردی در مناطق جغرافیایی خاص است. PPC به شما اجازه می دهد تبلیغ خود را با کلمات کلیدی بسیار دقیق در بازار محلی به نمایش بگذارید که این کار باعث افزایش نرخ تبدیل شما می شود.

6. روش های آفلاین برای کسب و کارهای کوچک

فروشگاه های خرده فروشی اهمیت خاصی در پیشرفت کسب و کارهای کوچک دارند. حتی در دنیایی که هرروز بیشتر به سمت دیجیتالی شدن می رود، تاکتیک های آفلاین متعددی وجود دارند که می توانند به بهبود کسب و کارهای کوچک کمک کنند.

7. فعالیت در عرصه های اجتماعی

کسب و کارهای کوچک اغلب به عنوان «ستون فقرات» جامعه خود شناخته می شوند. در نتیجه شرکت های محلی می توانند خود را با فعالیت در امور منطقه ای خود متمایز سازند. بر اساس مطالعات؛ 82 درصد مصرف کنندگان هنگامی که تصمیم به خرید می گیرند، مسئولیت اجتماعی شرکت را به عنوان فاکتوری مهم در نظر می گیرند. برای شروع؛ می توانید برای یافتن رویدادهای مربوط به بازار هدف خود، به عضویت اتاق بازرگانی منطقه درآیید. اگر واقعا می خواهید زیاد جلب توجه کنید، حامی مالی یک رویداد محلی یا کار خیریه شوید. فعالیت اجتماعی در جامعه اطراف محل فعالیت شما، ابزاری فوق العاده برای بازاریابی و روشی برای دستیابی به روابط عمومی (PR) مثبت است.

8. انعقاد قراردادهای دولتی را هدف قرار دهید

دولت ها قراردادهای خاصی برای شرکت هایی که کسب و کار کوچک تلقی می شوند، کنار می گذارند. اگر شرکت شما واجد شرایط مورد نیاز باشد، باید به دنبال فرصت های این چنینی باشید. به دست آوردن یک قرارداد دولتی می تواند یک جریان پایدار و مداوم از درآمد فراهم آورد که در نتیجه باعث افزایش قدرت همکاری با دیگر مشتریان می شود. به دست آوردن این قراردادها چیزی نیست که از پیش تعیین شده باشد. شما باید برای درک و یافتن فرصت ها، زمان و انرژی اختصاص دهید. به همین ترتیب باید طرح های متقاعدکننده ای هم تهیه و تنظیم کنید. به هرحال اگر شما قادر باشید یک قرارداد دولتی کسب کنید، مقدار درآمدی که در ازای این ریسک حاصل می کنید، قابل توجه است.

9. بر خواسته های مشتریان و تجربه آنان از کالا یا خدمات شرکت خود تمرکز کنید

اگر کسب و کارهای کوچک را ستون فقرات جامعه در نظر بگیریم، مشتریان قلب تپنده این کسب و کارهای کوچک هستند. بنابراین، این امر حیاتی است که کسب و کار کوچک شما، کوشش خود را در جهت فراهم آوردن بهترین تجربه ممکن برای مشتریان متمرکز کند. 90 درصد مصرف کنندگان در آمریکا حداقل هفته ای یک بار به کسب و کارهای کوچک مراجعه می کنند. علاوه بر این، 63 درصد از پاسخ دهندگان در این مطالعه، گفته اند نیاز شدیدی به حمایت از کارآفرینان محلی احساس می کنند. این موضوع عمدتا در بخش تسهیلات، خدمات مشتریان و عدالت اجتماعی برای کسب و کارهای محلی نسبت به شرکت های بزرگ اهمیت ویژه ای دارد. در نتیجه، کسب و کارهای کوچک می توانند با فراهم آوردن خدمات عالی به مشتریان و گنجاندن نظرات آنان در تصمیمات استراتژیک، بر بازار منطقه ای خود مسلط شوند.

10. از تغییر نترسید

یکی از سخت ترین مواردی که مالکان کسب و کارهای کوچک می توانند بپذیرند، تغییر است. ناتوانی در انطباق با تغییر روندها، ممکن است زودتر از این که هرگونه رقابتی بتواند شما را با مشکل مواجه کند، به شکست کسب و کار کوچکتان منجر شود. در واقع استقلال و انعطاف پذیری دو مزیت کسب و کارهای کوچک در مقایسه با سازمان های بزرگ هستند. بروکراسی موجود در شرکت های بزرگ همیشه مانع انعطاف پذیری و ایجاد ساده تغییرات است. نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و دیگر سیستم های اطلاعاتی یکپارچه می توانند بینش مورد نیاز کسب و کارهای کوچک را برای فهم روندهای موجود در عملیات آن ها ارائه دهند. این چنین ابزارهایی به شما کمک خواهند کرد در فرصت ها سرمایه گذاری کنید و برای تهدیدات قریب الوقوع آماده باشید.

زندگی به عنوان مالک یک کسب و کار کوچک ممکن است دشوار باشد. اما با اشباع بازارهای محلی و اقتصادی که روزبه روز بیشتر به سمت جهانی شدن می رود، احتمالا فشارهای خارجی به این دسته از کسب و کارها، برطرف نشدنی به نظر می رسد. با این حال استراتژی های متعددی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک می توانند برای بهبود موقعیت رقابتی خود بر آن تمرکز کنند. آنلاین بودن خود را به بازار یادآوری کنید، ارتباط خود با مشتریان را بهبود دهید و هرگز از تغییر نهراسید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)