روال شروع و راه اندازی اولیه فروشگاه اینترنتی
يكشنبه 07/آبان/1396 1766 تحلیل و بررسی

روال شروع و راه اندازی اولیه فروشگاه اینترنتی

ما به عنوان شرکتی که مجری پیاده سازی فروشگاه های اینترنتی هستیم و نمونه کارهای موفقی در این زمینه داشته ایم، می خواهیم در این مقاله بصورت اجمالی به روال شروع و راه اندازی اولیه فروشگاه اینترنتی بپردازیم. پس با ما تا انتها همراه باشید.

شاید در ابتدا که کلمه فروشگاه اینترنتی به گوش بخورد، وب سایت هایی مانند دیجی کالا، بامیلو، شیکسون، مدیسه، چاره، زنبیل، تهران کالا و... در نظر تداعی شود و شاید شما فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی را داشته باشید.

قالب فروشگاهی دیجی کالا

مقدمه
شاید هیچ زمان راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی آسان تر و ارزان تر از حالا نبوده است ولی این بدان معنی نیست که موفقیت آنلاین شما در این کسب و کار آسان است. برای آنکه بررسی کنیم، موفقیت آنلاین یک فروشگاه اینترنتی به چه مواردی دخیل هستند، باید ساعت های زمان صرف نموده و با شرکت ها و افراد موفق در این زمینه صحبت نمود.
یکی از عوامل موفقیت هر کسب و کاری در گرو داشتن سخت افزار و نرم افزار خوب و مناسب است.
سخت افزار در فروشگاه اینترنتی همان داشتن یک محصول مناسب، تیم بازاریابی و فروش، داشتن اطلاعاتی در مورد جامعه هدف و... است و نرم افزار نیز همان وب سایت فروشگاهی است که ما بیشتر تمرکزمان با توجه به تخصصی که داریم این موضوع است. پس در ادامه به 5 گام جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی اشاره می کنیم

موارد لازم جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟

هر فروشگاه اینترنتی فارغ از نوع فعالیت خود به موارد و پیش نیازهای خاصی لازم دارد. این پیش نیازها هزینه های ناشی از تاسیس فروشگاه آنلاین را مشخص می کنند. بر اساس اینکه شما چه مواردی تهیه کنید هزینه های تاسیس سایتتان نیز متغیر خواهد بود. پیش نیازهای کلی راه اندازی وبسایت فروشگاهی به شرح زیر است:

  • تعیین هدف از تاسیس سایت
  • تعیین بازار هدف فروشگاه اینترنتی
  • انتخاب نام دامنه مناسب برای وبسایت
  • تهیه یک هاست خوب برای سایت
  • تهیه قالب فروشگاهی مناسب

گام اول

انتخاب یک CMS

اولین و مهم ترین گام در راه اندازی فروشگاه اینترنتی انتخاب یک CMS (Content Management System) یا همان پنل مدیریت فروشگاهی مناسب است.
CMS یک سیستم نرم افزاری است که مدیریت فروشگاه شما را بر عهده می گیرد و شما می توانید توسط آن به ارائه محصولات، تصاویر محصولات، توضیحات، قیمت و.. بپردازید و به آسانی محصولات خود را به فروش برسانید. انتخاب یک CMS فروشگاهی بر عهده خود شماست. شما می توانید از یک نرم افزار آماده و یا سفارشی استفاده کنید. ما در این مقاله، در مورد نرم افزارهای آماده و سفارشی صحبت نموده ایم.

روال شروع و راه اندازی اولیه فروشگاه اینترنتی
گام دوم

انتخاب قالب

شما به عنوان مدیر سایت با طراحی یک قالب مناسب با محصولات خودتان بازدیدکنندگان و خریداران را ترغیب خواهید نمود. دقیقا مشابه به یک ویترین مغازه. صرف نظر از هزینه ای که می کنید بازخورد یک قالب خوب بسیار بیشتر از یک قالب متوسط و تکراری است. شما باید با مطالعه رفتار کابران، شناسایی ذائقه آن ها و رصد سایت های نمونه کسب و کار خودتان و همچنین نمونه های موفق خارجی اقدام به این طراحی نماید.
گام سوم

درج محصولات

پس از راه اندازی وب سایت، مدیر و یا اپراتور سایت باید بتواند به خوبی تمام جنبه های محصول را درون سایت درج نماید. اگر شما قصد دارید خرید آسان و متفاوت را برای مشتری رقم می زنید حتما باید این اطمینان را به مشتری دهید که از تمام جزئیات محصول، تصاویر با کیفیت آن حرف زده اید. برای اینکه در مورد چرایی و چگونگی تصاویر یک وب سایت بیشتر بدانید به مقاله شماره فلان مراجعه نمایید. محصولاتی که شامل توضیحات، نقد و بررسی و تصاویر با کیفیت و خوب باشند معمولا از شانس بیشتری برای فروش برخوردارند. ضمن آنکه شما با درج مطالب و کلمات کلیدی مناسب به SEO فروشگاه اینترنتی خودتان کمک کرده اید ( مقاله ​سئو)
گام چهارم

نماد اعتماد الکترونیکی ENAMAD

پس از اینکه بطور کامل محصولات خود را درون سایت ثبت نمودید حالا باید یک تاثیر مثبت در ذهن خریداران و بازدیدکنندگان سایت بگذارید. با توجه به قانون تجارت الکترونیک، هر وب سایتی که اقدام به فروش کالا و یا خدماتی می نماید باید نماد اعتماد الکترونیکی دریافت نماید.
همچنین با توجه به تخلف های صورت گرفته در این بستر، مسئولان وزارت صنعت، معدن تجارت و پلیس فتا همواره به کاربران فضای مجازی توصیه می کنند از وب سایت های دارای نماد اعتماد الکترونیکی اقدام به خرید نمایند. پس شما هم بعنوان مدیر یک فروشگاه اینترنتی باید اقدام به دریافت این نماد نمایند.
در مقاله های بعدی نحوه ی گرفتن نماد اعتماد را شرح خواهیم داد.
گام پنجم

دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی

پس از اینکه مشتریان با فروشگاه اینترنتی شما آشنا شدند و اقدام به خرید نمودند نوبت به نحوه ی پرداخت می رسد. معمولا فروشگاه ها روش های مختلفی را برای پرداخت وجه پیش روی مشتری قرار می دهند:

  • پرداخت آنلاین
  • واریز به شماره حساب
  • پرداخت غیر نقدی در محل (پوز سیار)

امروزه با توجه به گسترش خدمات الکترونیکی اغلب افراد با کارت بانکی خرید می کنند که بیشتر با پرداخت آنلاین و یا با پرداخت نقدی می باشد. در این مرحله اگر می خواهید در سایت خود از پرداخت آنلاین بهره ببرید نیاز دارید از یک یا چند بانک درگاه پرداخت مطمئن دریافت کنید.
شما با در دست داشتن نماد اعتماد الکترونیکی با مراجعه به بانک و یا از طریق وب سایت درخواست درگاه می کنید که پس از راه اندازی می توانید در سایت خود از این درگاه های آنلاین استفاده نمایید.
البته در سال های اخیر درگاه های آنلاین واسطه ای هم پا به عرصه تجارت الکترونیک نهاده اند.
نحوه ی کارکرد این سیستم ها به این گونه است که با ثبت نام در آن ها، یک صفحه ی اختصاصی پرداخت در اختیار شما می گذارند که مشتریان می توانند از طریق ای نصفحه اقدام به پرداخت نمایند و این درگاه های واسطه پس از کسر درصدی از مبلغ پول، آن را به حساب شما واریز می نمایند. در این روش الزامی به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نیست.

روال شروع و راه اندازی اولیه فروشگاه اینترنتی
جمع بندی :
ما سعی کردیم در این مقاله به طور مختصر مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی را ذکر نماییم. اما فراموش نکنید ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق بسیار سخت تر از آن چیزی است که فکر می کنید. در واقع ساخت یک فروشگاه موفق مانند کنار هم قراردادن قطعات یک پازل است. از انتخاب محصول مناسب تا بازاریابی ایده و تبلیغ و بازاریابی محصول همه و همه فرآینده های سخت و شاید پر هزینه باشد که با داشتن برنامه و تلاش میسر خواهد شد.

ما سعی نموده ایم در ویدئوی زیر تمام مطالب این مقاله را به اختصار توضیح دهیم.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)