نکات مهم قبل از راه اندازی وب سایت - طراحی لوگو و نقش هویت سازمانی
در پنجمین نکات مهم قبل از راه اندازی وب سایت به مبحث طراحی لوگو و هویت سازمانی رسیدیم.بهتر است قبل از طراحی لوگو به این موارد توجه نمایید. پس تا انتها با ما همراه باشید.
در ابتدا باید به این نکته اشاره شود که این مطلب حاوی ویدئو می باشد. در صورتی که فرصت مطالعه متن را ندارید، شما را به دیدن ویدئوی این مطلب دعوت می نماییم. مشاهده ویدئو
لوگو را بر اساس ظاهر و کاربرد به چند گروه تقسیم می کنند که طراح گرافیک متناسب با هر شرکت، کسب و کار یا شخص بسته به استراتژی ها و نوع فعالیت، یکی از آن ها را انتخاب می کند.
- نشان، آرم یا لوگو : الف) تصویری (اشاره مستقیم و غیر مستقیم) ب) تلفیقی
- لوگو تایپ (نشانه نوشتاری) : الف) مونوتایپ ب) حروف اختصاری ج) نام کامل (فارسی یا انگلیسی)
هر یک از انواع لوگو با توجه به نیاز آن شرکت را می توان به سبک های مختلف طراحی کرد.
لوگو تایپ
نوشته ی کامل از نام شرکت یا برند که با فرم های تازه از حروف تشکیل می شود. نوع قلم و ترکیب بندی آن با تشخیص طراح و متناسب با سلیقه سفارش دهنده انتخاب می شود.
معمولا برای طراحی لوگو های شخصی از این گروه استفاده می کنند که در بیشتر موارد مانند امضای اثر هنر ی شناخته خواهد شد.
مونو تایپ
استفاده از تک حرف یا حروف اختصاری نام شرکت است. توجه به نیاز و تصمیم سفارش دهنده در انتخاب این نوع گروه موثر خواهد بود.
در هر نوع کسب و کار می توانید مونو تایپ را مشاهده کنید.
شرکت هواپیمایی دنا(مسابقه طراحی لوگو)
لوگوی تصویری
ساین یا آرم که تصویری ساده، واضح و مرتبط با موضوع است و نوشته ی کامل زیر یا کنار آن بسته به نظر طرح، قرار می گیرد. این نوع از نشانه ها با کمک نمادها و عناصر بصری به معرفی شرکت، محصول و یا اهداف کلان تر نظیر vision و اصول اخلاقی یک شرکت می پردازد. بسیاری از شرکت ها به کمک این نوع از نشانه ها و رویکردی انتزاعی تر، به یک زبان مشترک بین المللی با مخاطبان خود می رسند.
لوگو های تلفیقی
به نشانه هایی اطلاق می شود که تر کیبی از عناصر و نمادها گرافیکی و حروف باشند. این نوع از نشانه ها یکی از انواع نشانه ها به حساب میآید؛ که با توجه به استراتژی و DNA برند هر کدام از انواع لوگو را انتخاب می کنند.
نکات مهم قبل و حین طراحی لوگو
تعیین عملکرد لوگو
یک لوگو به وسیله ی رنگ ها، فونت ها، اشکال هندسی، عکس ها و … نمایانگر برند شماست. مشخص بودن این مسئله که برای چه هدفی نیاز به لوگو دارید می تواند شما را در تصمیم گیری کمک کند.
افزایش شناخت
آیا سازمان شما به تازگی شکل گرفته است ؟ و یا با رقیبان زیادی رقابت می کنید ؟... داشتن یک لوگوی “قدرتمند” به شما کمک می کند تا مشتریانتان برند شما را به آسانی شناسایی کنند.
ایجاد ماندگاری
مشتریان با چشمانشان خرید می کنند! توجه داشته باشید که "تصاویر" بهتر از متن ها، خدمات و محصولات در ذهن ماندگار می شوند.
حس اعتماد
بخشی از جذب و افزایش مشتری بستگی به تمایل آن ها به اعتماد کردن به شماست، لوگویی که بتواند صداقت و درستی را به مخاطب منتقل کند کار شما را در جذب مشتری آسان خواهد نمود.
تاثیر گذاری
اگر در حال حاضر مشتریان به کسب و کار شما دید خوبی دارند باید لوگویی طراحی کنید که نمایانگر سادگی و هوش و ذکاوت است و از تاثیر گذاری خوبی برخوردار باشد.
یکی از راه های مهم ایجاد تمایز با رقبا، انتخاب لوگویی متمایز از رقبا است. اگر برند شما به اندازه کافی متمایز از نام دیگر رقبا نباشد، با مسائلی از قبیل دیده نشدن در میان رقبا و مشکل در نفوذ به ذهن مشتریان و سردرگمی مشتریان مواجه خواهید شد. بنابراین، بهتر است طرحی که انتخاب می کنید از سایر برندها متفاوت باشد.
در نظر گرفتن بازار هدف
خیلی مهم است که مشخص کنید چه اشخاصی مشتری شما هستند ؟ (مخاطب خود را انتخاب کنید) و لوگو خود را متناسب با آن اشخاص طراحی کنید.
خلاصه گویی
در صورتی که نام سازمان یا شرکت خیلی طولانی و یا عمومی است یا عموما ترجمه درستی ندارد از بکاربردن نام شرکت در کنار لوگو پرهیز کنید.
در بعضی مواقع نام شرکت در همه جا خوانا نیست، اگر نام سازمان شما نیز در کنار لوگو همیشه خوانا نیست نام آن را بکار نبرید.
پیروی از رنگ بندی سازمان
قبل از هر تبلیغاتی لوگو طراحی شده و رنگ سازمانی به همراه فونت و به طور کلی هویت سازمانی شرکت طراحی می شود. و مجموعه شما از رنگ ها در تبلیغات به درستی استفاده خواهد کرد و رنگ بندی خاصی برای خود در ذهن مخاطبین ثبت کرده است.
استفاده مداوم از رنگ های خاص در سازمان حس آشنایی ایجاد می کند.
در صورتی که سازمان شما برای خود رنگ هایی خاصی در نظر نگرفته و یا کسب و کار شما در حال راه اندازی می باشد پیشنهاد می کنیم مطالعاتی در مورد روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن ها در طراحی داشته باشید.
یک لوگو ی ایده آل باید ساده، به یاد ماندنی و متناسب با کسب و کار باشد. با در نظر گرفتن این مورد کار را دنبال کنید.
سادگی
در حالی که ممکن است تلاش کنید با طراحی لوگوی تجاری خود پیام های زیادی را منتقل کنید اما زیاده کاری در این امر موفقیت را به خطر می اندازد.
از بکار گیری رنگ های زیاد اجتناب کنید، از یک فونت استفاده کنید، یک لوگوی گیج کننده و شلوغ هیچ پیامی را نمی تواند انتقال دهد..
اگر از اجزای زیادی در ساخت لوگو استفاده کنید درک آن برای مخاطب سخت می شود و نمی دانند به کجا دقت کنند و چه پیامی در آن نهفته است. لطفا ساده باشید...
طرحی لوگوی مقیاس پذیر
تمام ابعادی و موقعیت هایی که شما از لوگو استفاده خواهید کرد را در نظر بگیرید، “روزنامه، بنر های تبلیغاتی، امضای ایمیل ها، وب سایت و …. آیا طرح شما مقیاس پذیر است ؟ لوگوی شما باید در همه ی اندازه ها به خوبی پیام شما را منتقل کند.
اگر طرح شما شامل خط های ریز و نازک باشد و جزئیات زیادی در برگیرد فراموش نکنید که در اندازه های کوچک جزئیات خوب دیده نمی شود.
توجه داشته باشید که لوگو تنها نشانه ای برای یادآوری برند شماست! نه چیزی بیشتر. در بقیه عناصر تبلیغاتی مانند رنگ، شعار، استراتژی و... می توانید دیگر جنبه های فعالیت خود را نشان دهید.
پیکتو گرام
پیکتوگرام ها معمولا برای بیان تصویری ساده و روان مورد استفاده قرار می گیرند. این مفاهیم می توانند هشدار دهنده، راهنمایی کننده و… باشند. به عبارت دیگر با استفاده از این نمادهای تصویری می توانیم به یک ارتباط تصویری دست پیدا کنیم.
معمولا این نوع از نشانه ها برای آسان شدن ارتباط در یک محیط بکار می روند؛ مانند علائم و نشانه های موجود در فرودگاه ها، ترمینال ها، راه آهن، فروشگاه ها، بیمارستان ها، مترو، پارک ها، باغ وحش ها، مهدکودک ها، و یا در شرکت ها و سازمان های بزرگ.
معمولا پیکتوگرام ها کلیتی از لوگوی اصلی را در خود دارند و به صورت مجموعه طراحی می شوند.
شاید بتوان این نوع از طراحی را زیر مجموعه ای از طراحی لوگو دانست.
نکته مهم
اگر شرکتی هستید که از قبل اقدام لوگو داشته اید و مدت ها از آن استفاده می نمایید، می توانید سفارش Redesign (طراحی مجدد) به طراح دهید و یا با اتخاذ تدابیری و بررسی مجدد ساختار شرکت خود، لوگویی جدید طراحی کنید.
سخن آخر
قبل از اینکه اقدام به طراحی لوگو و انتخاب رنگ سازمانی نمایید اهداف و استراتژی های خود را تبین نمایید. شما در این امر می توانید از شرکت های برندینگ و فعال در این حوزه مشورت و راهنمایی بگیرید و پس از آن کار طراحی لوگو را آغاز نمایید
توجه داشته باشید هزینه ای که برای طراحی لوگو خود صرف می کنید کیفیت هر یک از موارد ذکر شده را تحت شعاع قرار می دهد و انتخاب اصلی با شماست که بخواهید بیشتر به کدام مورد بپردازید.
همانطور که در کسب و کار شما تخصص و نکات تجربی می تواند به محصول و خدمات بهتر منتهی شود، در امور گرافیک و طراحی نیز همانگونه خواهد بود. حتما از افراد متخصص در این امر استفاده نمایید.
طراحی لوگو را یکبار برای تمام برند خود "خوب" انجام دهید.
برای درک بهتر هویت سازمانی، نمونه کار صبا محمدی و با راهنمایی مصطفی اسداللهی برای پایان نامه کارشناسی ارشد را مشاهده می کنیم.
این لوگو برای برند بهنور بوده و تولید کننده محصولات مصرف انرژی کم است.تمرکز و ماموریت شرکت بهنور بر انرژی پاک است. سبزی طبیعت که حاصل گرمای خورشید طلایی و آسمان آبی هستند رو در رنگ های انتخابی این طراح مشاهده می کنید. (کلیک کنید و ورق بزنید)
علاقه مندان به طراحی آنلاین لوگو می توانند با مراجعه به دو سایت زیر به صورت آنلاین لوگو خود رو طراحی کنند و پس از طراحی آن را دانلود کنند
معمولا برای طراحی لوگو های شخصی از این گروه استفاده می کنند که در بیشتر موارد مانند امضای اثر هنر ی شناخته خواهد شد.
در هر نوع کسب و کار می توانید مونو تایپ را مشاهده کنید.
یکی از راه های مهم ایجاد تمایز با رقبا، انتخاب لوگویی متمایز از رقبا است. اگر برند شما به اندازه کافی متمایز از نام دیگر رقبا نباشد، با مسائلی از قبیل دیده نشدن در میان رقبا و مشکل در نفوذ به ذهن مشتریان و سردرگمی مشتریان مواجه خواهید شد. بنابراین، بهتر است طرحی که انتخاب می کنید از سایر برندها متفاوت باشد.
در بعضی مواقع نام شرکت در همه جا خوانا نیست، اگر نام سازمان شما نیز در کنار لوگو همیشه خوانا نیست نام آن را بکار نبرید.
استفاده مداوم از رنگ های خاص در سازمان حس آشنایی ایجاد می کند.
در صورتی که سازمان شما برای خود رنگ هایی خاصی در نظر نگرفته و یا کسب و کار شما در حال راه اندازی می باشد پیشنهاد می کنیم مطالعاتی در مورد روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن ها در طراحی داشته باشید.
یک لوگو ی ایده آل باید ساده، به یاد ماندنی و متناسب با کسب و کار باشد. با در نظر گرفتن این مورد کار را دنبال کنید.
از بکار گیری رنگ های زیاد اجتناب کنید، از یک فونت استفاده کنید، یک لوگوی گیج کننده و شلوغ هیچ پیامی را نمی تواند انتقال دهد..
اگر از اجزای زیادی در ساخت لوگو استفاده کنید درک آن برای مخاطب سخت می شود و نمی دانند به کجا دقت کنند و چه پیامی در آن نهفته است. لطفا ساده باشید...
اگر طرح شما شامل خط های ریز و نازک باشد و جزئیات زیادی در برگیرد فراموش نکنید که در اندازه های کوچک جزئیات خوب دیده نمی شود.
توجه داشته باشید که لوگو تنها نشانه ای برای یادآوری برند شماست! نه چیزی بیشتر. در بقیه عناصر تبلیغاتی مانند رنگ، شعار، استراتژی و... می توانید دیگر جنبه های فعالیت خود را نشان دهید.
معمولا این نوع از نشانه ها برای آسان شدن ارتباط در یک محیط بکار می روند؛ مانند علائم و نشانه های موجود در فرودگاه ها، ترمینال ها، راه آهن، فروشگاه ها، بیمارستان ها، مترو، پارک ها، باغ وحش ها، مهدکودک ها، و یا در شرکت ها و سازمان های بزرگ.
معمولا پیکتوگرام ها کلیتی از لوگوی اصلی را در خود دارند و به صورت مجموعه طراحی می شوند.
شاید بتوان این نوع از طراحی را زیر مجموعه ای از طراحی لوگو دانست.
توجه داشته باشید هزینه ای که برای طراحی لوگو خود صرف می کنید کیفیت هر یک از موارد ذکر شده را تحت شعاع قرار می دهد و انتخاب اصلی با شماست که بخواهید بیشتر به کدام مورد بپردازید.
همانطور که در کسب و کار شما تخصص و نکات تجربی می تواند به محصول و خدمات بهتر منتهی شود، در امور گرافیک و طراحی نیز همانگونه خواهد بود. حتما از افراد متخصص در این امر استفاده نمایید.
این لوگو برای برند بهنور بوده و تولید کننده محصولات مصرف انرژی کم است.تمرکز و ماموریت شرکت بهنور بر انرژی پاک است. سبزی طبیعت که حاصل گرمای خورشید طلایی و آسمان آبی هستند رو در رنگ های انتخابی این طراح مشاهده می کنید. (کلیک کنید و ورق بزنید)
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.