چرا برخی وب سایت ها شکست می خورند و برخی موفق می شوند؟
در این مقاله سعی داریم به برخی عوامل موفقیت و شکست وب سایت ها اشاره کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.
مسئله موفقیت و شکست یک امری نسبی است، امکان دارد یک نفر از سایت ماهیانه 50 میلیون تومان درآمد داشته باشد و شکست خورده باشد و یک نفر 10 میلیون تومان درآمد کسب کند و موفق.
پس اصولا نباید موفقیت و شکست را به این مسئله ربط دهیم هرچند که موضوع مهمی است.
معیار و مشخصه یک وب سایت خوب و موفق به نحوه ی کسب سود آن بستگی دارد.
به زبان ساده سود از تفاضل دخل و خرج محاسبه می شود و اینکه چقدر زمان صرف کسب این سود شده است.
وقتی شما در مرحله اول یک وب سایت راه اندازی می کنید حال چه خودتان آن را راه اندازی کردید چه از یک فریلنسر یا یک تیم می خواهید این کار را برایتان انجام دهد، سنگ بنای درآمدی خودتان را بنا نهاده اید.
از همون گام های اول می توان تشخیص داد شما یک شکست خورده اید یا یک وب سایت موفق خواهید داشت. این قضیه نیاز به پیش گویی ندارد ما به عنوان یک شرکت فعال در این حوزه با افراد و ایده های زیادی روبرو هستیم که در همان ابتدا، عزم و اراده مشتری را می توان دید و متوجه خیلی از امور شد. مثلا شخصی با شرکت ما تماس می گیرد و خیلی عجله ای و با حرارت از یک ایده خود صحبت می کند و نیاز دارید یک سایت و یا یک نرم افزار برای وی طراحی و برنامه نویسی شود و وقتی ما به آن شخص می گویم بسیار خُب، اگه امکانش رو دارید حضوری تشریف بیارید و یا اینکه ایده و برنامه خودتون رو توی چند خط برای ما ارسال کنید تا برآورد دقیقی از هزینه و زمان به شما ارائه شود، شاید روز ها و ماه ها می گذرد و هیچ موقع آن ایده پیاده نمی شود.
چیزی که در یک وب سایت مهم است این است که شما چقدر زمان صرف آن می کنیم.
بگذارید یک مثال بزنم. اگر یک وب سایت را مانند دفترکار بدانیم که همیشه و در هر کجا کاربران می توانند از آن استفاده کنند و به عبارتی دفتر کار آنلاین است و وقتی شما در محل کارتان نیستید و خواب هستید یک وب سایت می تواند برای شما تولید سود کند ولی آیا هر وب سایتی این قابلیت را دارد؟
طبیعتا جواب این سوال خیر است. ماهیتا یک وب سایت قرار است تولید سود کند حتی وقتی شما خواب هستید یا در مسافرت، ولی این بستگی به شما دارد که وب سایت خود را بر چه سنگ مبنایی بنا نموده اید و استراتژی شما چگونه است.
پس قبل از اینکه اقدام به راه اندازی وب سایت نمایید به این نکته توجه کنید که این وب سایت قرار است تولید سود کند حتی وقتی من نباشم!!!
هرچند امکان دارد برخی برای هدف های دیگر وب سایت را راه اندازی نمایند مثلاً تست بازار و محصول، معرفی خدمات شرکت و یا فروشگاه های اینترنتی که فرقی هم ندارد. برای تست بازار هم شما نمی توانید با یک وب سایت ناکارآمد این کار را انجام دهید چون شرایط و بستر آزمایش و تست را درست محیا نکرده اید و نتیجه آن واقعی نخواهد بود.
پس توجه داشته باشید که یک وب سایت خوب در نهایت چندین برابر پولی که صرف آن شده است، پول به جیب شما بر می گرداند ولی یک وب سایت ارزان و بی کیفیت پولی که از جیب شما رفته است را به هیچ وجه بازگشت نمی دهد.
بعد از اینکه یک وب سایت خوب طراحی و ساخته می شود و شروع به رشد می کند گام بعدی آن اندازه و Scale آن است. چالشی که خیلی از وب سایت های خوب و عالی هم نتوانستند از عهده آن برآیند و با مشکل مواجهه شدند. اندازه و مقیاس یعنی اینکه مثلا اگر تعداد مشتریان یا سفارش دهندگان یک فروشگاه اینترنتی زیاد شدند چه راهکاری داریم؟ آیا می خواهیم جلوی رشد را بگیریم و تا حدی بیشتر نشود و یا برای کسب سود و رشد بیشتر برنامه ریزی می کنیم؟
اینکه ما از قابلیت و ظرفیت وب سایت خود خبر داشته باشیم و بتوانیم با برنامه ریزی و انتخاب استراتژی های مناسب راه را برای افزایش ظرفیت آن باز کنیم.
نکته ی آخری که باعث می شود یک وب سایت موفق باشد و یا شکست بخورد، پشتیبانی نرم افزای آن است. متاسفانه صاحبان کسب و کار پس از رشد و سودهی اولیه وب سایت، خدمات پشتیبانی خود را قطع می کنند، شخصی که پاسخگوی مشتریان بود را حذف می کنند و خیلی کارهای دیگر. این گروه از مدیران تصور می کنند به تیم طراح و افراد پشتیبان نیاز ندارند و کار روی غلطک افتاده است. ولی سخت در اشتباه هستند. شاید برای مدتی هیچ اتفاقی نیوفتد ولی روز به روز به سقوط نزدیک تر می شوند و وقتی متوجه می شوند که صدای نارضایتی مشتری بلند شده است و از رقبای خود عقب افتاده اند.
وقتی یک تیم پشتیبان همراه شما باشد، همیشه حواسش به امورات نرم افزاری سایت است و با مشاوره هایی که به شما می دهد موجب می شود آهنگ رشد شما متوقف نشود.
در این مقاله سعی کردیم شما را با برخی عوامل موفقیت و شکست وب سایت ها آشنا کنیم. مطمئنا پارامترها و چالش های دیگری هم در این رابطه وجود دارد که خوشحال می شویم با ما در نظرات آن را به اشتراک بگذارید.
پس اصولا نباید موفقیت و شکست را به این مسئله ربط دهیم هرچند که موضوع مهمی است.
معیار و مشخصه یک وب سایت خوب و موفق به نحوه ی کسب سود آن بستگی دارد.
وقتی شما در مرحله اول یک وب سایت راه اندازی می کنید حال چه خودتان آن را راه اندازی کردید چه از یک فریلنسر یا یک تیم می خواهید این کار را برایتان انجام دهد، سنگ بنای درآمدی خودتان را بنا نهاده اید.
از همون گام های اول می توان تشخیص داد شما یک شکست خورده اید یا یک وب سایت موفق خواهید داشت. این قضیه نیاز به پیش گویی ندارد ما به عنوان یک شرکت فعال در این حوزه با افراد و ایده های زیادی روبرو هستیم که در همان ابتدا، عزم و اراده مشتری را می توان دید و متوجه خیلی از امور شد. مثلا شخصی با شرکت ما تماس می گیرد و خیلی عجله ای و با حرارت از یک ایده خود صحبت می کند و نیاز دارید یک سایت و یا یک نرم افزار برای وی طراحی و برنامه نویسی شود و وقتی ما به آن شخص می گویم بسیار خُب، اگه امکانش رو دارید حضوری تشریف بیارید و یا اینکه ایده و برنامه خودتون رو توی چند خط برای ما ارسال کنید تا برآورد دقیقی از هزینه و زمان به شما ارائه شود، شاید روز ها و ماه ها می گذرد و هیچ موقع آن ایده پیاده نمی شود.
بگذارید یک مثال بزنم. اگر یک وب سایت را مانند دفترکار بدانیم که همیشه و در هر کجا کاربران می توانند از آن استفاده کنند و به عبارتی دفتر کار آنلاین است و وقتی شما در محل کارتان نیستید و خواب هستید یک وب سایت می تواند برای شما تولید سود کند ولی آیا هر وب سایتی این قابلیت را دارد؟
پس قبل از اینکه اقدام به راه اندازی وب سایت نمایید به این نکته توجه کنید که این وب سایت قرار است تولید سود کند حتی وقتی من نباشم!!!
پس توجه داشته باشید که یک وب سایت خوب در نهایت چندین برابر پولی که صرف آن شده است، پول به جیب شما بر می گرداند ولی یک وب سایت ارزان و بی کیفیت پولی که از جیب شما رفته است را به هیچ وجه بازگشت نمی دهد.
بعد از اینکه یک وب سایت خوب طراحی و ساخته می شود و شروع به رشد می کند گام بعدی آن اندازه و Scale آن است. چالشی که خیلی از وب سایت های خوب و عالی هم نتوانستند از عهده آن برآیند و با مشکل مواجهه شدند. اندازه و مقیاس یعنی اینکه مثلا اگر تعداد مشتریان یا سفارش دهندگان یک فروشگاه اینترنتی زیاد شدند چه راهکاری داریم؟ آیا می خواهیم جلوی رشد را بگیریم و تا حدی بیشتر نشود و یا برای کسب سود و رشد بیشتر برنامه ریزی می کنیم؟
اینکه ما از قابلیت و ظرفیت وب سایت خود خبر داشته باشیم و بتوانیم با برنامه ریزی و انتخاب استراتژی های مناسب راه را برای افزایش ظرفیت آن باز کنیم.
نکته ی آخری که باعث می شود یک وب سایت موفق باشد و یا شکست بخورد، پشتیبانی نرم افزای آن است. متاسفانه صاحبان کسب و کار پس از رشد و سودهی اولیه وب سایت، خدمات پشتیبانی خود را قطع می کنند، شخصی که پاسخگوی مشتریان بود را حذف می کنند و خیلی کارهای دیگر. این گروه از مدیران تصور می کنند به تیم طراح و افراد پشتیبان نیاز ندارند و کار روی غلطک افتاده است. ولی سخت در اشتباه هستند. شاید برای مدتی هیچ اتفاقی نیوفتد ولی روز به روز به سقوط نزدیک تر می شوند و وقتی متوجه می شوند که صدای نارضایتی مشتری بلند شده است و از رقبای خود عقب افتاده اند.
در این مقاله سعی کردیم شما را با برخی عوامل موفقیت و شکست وب سایت ها آشنا کنیم. مطمئنا پارامترها و چالش های دیگری هم در این رابطه وجود دارد که خوشحال می شویم با ما در نظرات آن را به اشتراک بگذارید.
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.