آشنایی با بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ Email Marketing
پنجشنبه 09/خرداد/1398 1362 دات وب

آشنایی با بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ Email Marketing

در سال 1978 اولین کمپین ایمیل مارکتینگ راه اندازی شد. دقیقا در زمانی که هنوز شبکه اینترنت وجود نداشت و سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته شبکه به فعالیت می پرداخت که بعدا به اینترنت تبدیل شد. این سازمان به صورت اختصاری Arpanet نامیده می شد و در سال 1990 برای همیشه تعطیل شد.

بازاریابی ایمیلی ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) چیست؟

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی هنگامی رخ می دهد که یک کسب و کار جهت ترویج محصول یا خدمات خود، پیغامی تجاری با استفاده از پست الکترونیکی (Email) به گروهی از افراد می فرستد، به بیان دقیق تر به ارسال ایمیل جهت گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی، ایمیل مارکتینگ گفته می شود، این ایمیل ها معمولا محتوای تبلیغاتی، ترویجی، پیشنهادی و... دارند و به منظور کمک به ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال می شوند.
ایمیل مارکتینگ شکلی از بازاریابی مستقیم یا direct marketing است و ابزاری ضروری برای بازاریابی در کسب و کار به شمار می رود.

نحوه دریافت ایمیل از کاربران

یکی از مراحل مهم در بازاریابی ایمیلی نحوه دریافت ایمیل کاربران است، زیرا اگر ایمیل شان را در اختیار شما قرار ندهند اصلا نمی توانید بازاریابی ایمیلی داشته باشید. پس باید بتوانید با راه و روش هایی از کاربران دعوت کنید که ایمیل شان را به شما بدهند. وقتی از کاربر یک کاری بخواهید که انجام دهد در اصل شما یک «فراخوان عمل» یا Call to Action تعریف می کنید.

دریافت ایمیل از صفحه های عادی سایت

1) خبرنامه سایت
سایت های خبری و یا مجلات آموزشی آنلاین می توانند یک فرم خبرنامه در سایت گذاشته و از کاربران بخواهند برای دریافت بهترین خبر های هفته و یا مطالب برتر هفته، ایمیل خود را وارد کنید. این مورد برای شروع مناسب نبوده و شاید شما در ابتدا محتوا کافی و یا با کیفیتی نداشته باشید که کاربر بخواهد برایش آن ها را ارسال کنید. اما نا امید نشوید و از همان ابتدا این مورد را فعال کنید و کم کم ایمیل کاربران تان را بدست آورید. وقتی سایت شما مطرح شد و بازدید آن به واسطه فعالیت شما بالا رفت، تعداد ایمیل ها بیشتر هم خواهد شد.

2) راهنما و مشاوره
یکی دیگر از روش های دریافت ایمیل مناسب سرویس های خدماتی بوده و آن ها می توانند از این طریق ایمیل کاربران را جذب و سپس آن ها را مشتری کنند. اگر کسب و کار شما خدماتی بوده یعنی یک سرویس مانند هاست و دامنه را ارائه می دهید، می توانید از کاربران بخواهید که برای راهنمایی و مشاوره ایمیل خود را وارد کنند. از این طریق پس از وارد کردن ایمیل می توانید یک پیام حاوی راهنمایی های کلی بفرستید و آن ها را راهنمایی کنید. وقتی ایمیل را بدست آوردید در ادامه می توانید با پیشنهادهای هوشمندانه آن کاربر را تبدیل به خریدار و مشتری خود کنید.

3) ثبت نام در سایت
دریافت ایمیل در هنگام ثبت نام یکی از ساده ترین روش های دریافت ایمیل است اما توجه داشته باشید به هیچ وجه موثر ترین روش نیست. اگر از فرم ساز های حرفه ای در سایت استفاده می کنید، حتما یک گزینه برای فعال کردن یا غیر فعال کردن ارسال ایمیل بگذارید و تا کاربر انتخاب کند که می خواهد ایمیل از شما دریافت کند یا فقط برای نام نویسی قصد دارد ایمیلش را وارد کند. اگر این عمل را انجام ندهید ممکن است در صورت عدم رضایت ایمیل شما در پوشه اسپم قرار داده و یا لغو عضویت (Unsubscribes) کند.

دیجیتال مارکتینگ

دریافت ایمیل از صفحات فرود (Landing Pages)

4) کد تخفیف
مرسوم ترین روش دریافت ایمیل و برنامه بازاریابی ایمیلی، فروشگاه های اینترنتی وابسته به کد تخفیف است. بسیاری از فروشگاه های اینترنت برای جذب مشتری از آن ها می خواهند ایمیل شان را وارد کنند تا به آن ها کد تخفیف ارسال شود. کد تخفیف ها معمولا برای اولین خرید داده می شود اما باز هم می توانید در مناسبت های مختلف کد تخفیف در سایت قرار دهید و بگویید که ایمیل خود را وارد کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید. کد تخفیف برای اولین خرید می تواند کاربرا را به برند و محصولات شما علاقه مند کرده و بسیار موثر است.

5) هدیه رایگان
شما می توانید با ساخت یک صفحه فرود یک هدیه به صورت رایگان به کاربران تان بدهید. این هدیه ها معمولا فایل های دانلودی بوده که به ایمیل افراد ارسال می شود. شما می توانید یک کتاب الکترونیک مرتبط با حوضه کاری تان را برای مثال تهیه و ترجمه کنید و یا خودتان یک کتاب بنویسید و آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید. کاربران اینترنت از این دست محصولات رایگان استقبال می کنند. در صفحه فرود باید فیلدی برای آدرس ایمیل ایجاد کنید، سپس لینک دانلود را برای شان ایمیل کنید.

مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ در مقایسه با دیگر روش های بازاریابی

گفتیم که بازاریابی ایمیلی به هدف قرار دادنِ مشتری بالقوه یا بالفعل از طریق پست الکترونیکی گفته می شود. اغلب با به کارگیری داده کاوی (Data Mining) می توان از بازاریابی ایمیلی برای تحت تاثیر قرار دادن مشتری استفاده کرد. به طور کلی ایمیل مارکتینگ، فرم تکامل یافته و دیجیتالی شیوه سنتی بازاریابی پستی است.

مزایای ایمیل مارکتینگ

بازگشت سرمایه (ROI)

به زبان ساده ROI یعنی چه مقدار پول به ازای هر ریالی که یک شرکت خرج می کند به جیب آن شرکت باز می گردد. بازگشت سرمایه ی ایمیل مارکتینگ را می توان به طور دقیق محاسبه کرد و ثابت شده است اگر بازاریابی ایمیلی به درستی انجام شود، این بازگشت سرمایه بسیار بالا خواهد بود. در سال های اخیر Email Marketing به عنوان مؤثرترین تاکتیک بازاریابی آنلاین شناخته شده است. در چارت زیر به نقل از سایت Marketing schools، مقایسه ای بین بازگشت سرمایه ایمیل مارکتینگ و چند نوع بازاریابی محبوب در دنیا در سال 2016 ارائه شده است.
بازگشت سرمایه ROI

ارزان و سریع

ایمیل مارکتینگ به طور قابل توجهی نسبت به روش های دیگر بازاریابی ارزان تر و سریع تر است. در ساده ترین حالتِ ایمیل مارکتینگ، به یک لیست و یک آدرس ایمیل نیاز است.

انعطاف پذیری

همان طور که پیش تر هم گفتیم، ایمیل مارکتینگ هیچ محدودیتی ندارد. هر نوع محتوایی را می توان از طریق ایمیل ارسال کرد: متن، عکس، ویدئو، فایل و لینک. شما هر نوع زنگ، سوت و علامت خطری که بخواهید را می توانید ضمیمه ایمیل کرده و کمپین Email Marketing خود را اجرا کنید.

رفتار مصرف کننده

با پیشرفت تکنولوژی، فراهم کنندگان سرویس های ایمیل (ESPs) به راحتی می توانند اطلاعاتی در مورد رفتار گیرنده‎ی ایمیل به فرستنده بدهند. در نتیجه، سازمان ها و شرکت هایی که در حجم بالا Email Marketing انجام می دهند می توانند با خرید این سرویس ها از رفتار حجم کثیری از مصرف کنندگان نسبت به بازاریابی ایمیلی خود مطلع شده و از آن بهره گیرند.

هدف گیری مستقیم

بازاریابان ایمیلی این امکان را دارند که پیغام هدف گیری شده و حتی پیام های شخصی سازی شده برای افراد مختلف بفرستند. به عنوان مثال اگر خانمی از یک برند کفش در گذشته خرید کرده باشد، بازاریاب با توجه به اینکه از علاقه آن خانم به آن برند کفش مطلع است، می تواند یک ایمیل حاوی بن خرید برای او بفرستد. این در حالی است که بیشتر کانال های بازاریابی، به صورت مکرر محتوای تبلیغاتی خود را به جامعه ای ارائه می کنند که درصد بالایی از آن ها، هیچ علاقه ای به محصول پیشنهادی ندارند.

بستر آزمایش محتوا

از Email Marketing می توان به عنوان یک روش مقرون به صرفه برای تست محتواهای مختلف استفاده کرد و از داده ی تست شده از طریق ایمیل مارکتینگ در کانال های دیگر بازاریابی بهره برد.

ضرورت

این که برای ثبت نام و وارد شدن به هر شبکه اجتماعی به یک آدرس ایمیل نیاز است این حقیقت را در ذهن شما نمایان نمی سازد که حتی در همین لحظه هم به ازای هر فرد حداقل یک آدرس ایمیل وجود دارد! مردم حتی در شلوغ ترین روز ها که وقت سر زدن به شبکه های اجتماعی خود را هم ندارند ایمیل خود را چک می کنند، پس می توان گفت ایمیل مارکتینگ از بازاریابی شبکه های اجتماعی هم می تواند مؤثرتر باشد، البته به شرط استفاده صحیح!

ارتباط موضوعی

قابلیت Opt-In کردن ایمیل (کاربران با مشترک شدن یا Subscribe در یک سرویس انتخاب می کنند که روی موضوعات مورد علاقه خود ایمیل دریافت کنند) به بازاریابان ایمیلی این امکان را داده است که پیغام مرتبط، شخصی سازی شده به کاربران علاقمند به یک موضوع بفرستند.

معایب ایمیل مارکتینگ

تنها نقطه ضعفی که برای بازاریابی ایمیلی می توان برشمرد، نرخ اسپم ایمیل ها توسط کاربران است که به صورت منفی روی نرخ تحویل (Delivery) اثر می گذارد. البته این ضعف، تا حدی با قابلیت Opt-in کردن کاربران به منظور دریافت ایمیل روی موضوعاتی که به آن ها علاقه دارند، کمرنگ شده است، اما هنوز تا نقطه ایده آلی که تنها محتوای مرتبط و مورد علاقه هر گیرنده به Inbox او ارسال شود، خیلی فاصله داریم.

و در آخر...

ایمیل مارکتینگ یکی از ارزان ترین راه های ارتباط با مخاطب است. پیشرفت تکنولوژی باعث می شود قیمت های دیجیتال مارکتینگ هر روز کمتر از دیروز شوند. امروزه کسر بهره وری به قیمت برای دیجیتال مارکتینگ بسیار بیشتر از این کسر برای تبلیغات آفلاین است و ایمیل مارکتینگ یکی از ارزان ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ است، گاهی رایگان و گاهی فقط چند ده ریال به ازای هر ایمیل.

برای مشاوره می توانید با این شماره تماس بگیرید: 02182801803
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.

نظرات (0)